شرم الشیخ، نشستی با حضور طرفین دعوا

نویسنده

کرک سمپل


دولت محمود احمدی نژاد روز یکشنبه اعلام کرد در کنفرانس منطقه ای در خصوص عراق که اواخر هفته جاری برگزار می شود، شرکت خواهد کرد. پس از سال 2004 این اولین باری است که این کنفرانس زمینه را برای حضور وزرای ایران و امریکا در یک نشست فراهم می کند.


کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه و نماینده امریکا در این نشست اعلام کرد وی احتمال مذاکره مستقیم با منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران را رد نخواهد کرد، اما هیچگونه مذاکره ای در خصوص برنامه هسته ای ایران را پیش بینی نکرد. رایس تأکید کرد که هدف از برگزاری این کنفرانس بررسی نقش همسایگان عراق و “طرف های ذی نفع” در سرکوب خشونت های پی در پی در عراق است.


وی در مصاحبه ای با شبکه خبری ABC اظهار داشت: “این نشست در مورد ایران و امریکا نیست، بلکه نشستی در مورد عراق است و اینکه همسایگان عراق و طرف های ذینفع چه اقداماتی می توانند انجام دهند تا به برقراری ثبات در عراق کمک کنند.”


اما پس از هفته ها تردید، موافقت ایران برای فرستادن یک مقام عالی رتبه به این نشست حکایت از آن دارد که به رغم تنش های گسترده موجود میان ایران و امریکا، هنوز برخی از درهای دیپلماتیک گشوده است. علاوه بر برنامه هسته ای ایران، رزمایش های اخیر دریایی آمریکا در خلیج فارس، اتهامات امریکا بر علیه ایران در خصوص دامن زدن به بخشی از ناآرامی های عراق و تجهیز شبه نظامیان شیعه این کشور، بازداشت ایرانیان مستقر در عراق توسط آمریکا، بازداشت 15 تن از نظامیان انگلیسی توسط ایران و اظهارات آمریکا در خصوص ردگیری تسلیحات ایران در افغانستان را می توان از علل روابط متشنج این دو کشور برشمرد.


به گفته برخی از دیپلمات های غربی، اعلام آمادگی ایران برای شرکت در نشست وزرا زمانی صورت می گیرد که ایران و آمریکابه تلاش های خود برای یافتن رویکردی آبرومندانه در خصوص حل بن بست هسته ای ایران شدت بخشیده اند تا به تبع آن به گفتگو در خصوص مسائل اساسی و بنیادین بپردازند.


اعلام آمادگی ایران برای شرکت در نشست هفته جاری حاکی از آن است که به رغم بازداشت مقامات ایرانی مستقر در عراق توسط آمریکا و نزاع دیرینه آمریکا و سوریه بر سر مداخله سوریه در ناآرامی های داخلی لبنان، هر سه کشور ( ایران، سوریه و آمریکا) در جستجوی یافتن راه حلی دیپلماتیک به منظور برون رفت از مسائل جاری، فرصت این نشست را مغتنم شمرده اند. شرکت کنندگان این نشست که قرار است پنجشنبه و جمعه هفته جاری در شرم الشیخ مصر برگزار شود، عبارتند از: وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق از جمله ایران، سوریه، مصر، بحرین و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل.


بیشترین شرکت کنندگان این نشست نمایندگان کشورهای مسلمان سنی هستند که نگرانند سلطه مسلمانان شیعه در ایران و عراق تهدیدی روزافزون برای ثبات منطقه و قدرت آنها باشد. با توجه به اینکه مسائل متعددی میان شرکت کنندگان این نشست وجود دارد، مشخص نیست این نشست تا چه اندازه می تواند در مورد موضوع ثبات عراق پیشرفت داشته باشد.

نیویورک تایمز، 30 آوریل