شکستن پای کری؛ تعویق مذاکرات

تریبون دو ژنو
تریبون دو ژنو

» گزارش تریبون دو ژنو از پیامدهای حادثه دوچرخه سواری

حادثه ای که روز یکشنبه برای جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در استان “اوت ساووا” در آلپ فرانسه اتفاق افتاد، می‌تواند بر روند مذاکرات اتمی با ایران تأثیرگذار باشد.

علاقه جان کری به دوچرخه سواری روز یکشنبه حادثه ناگواری را برای او رقم زد. وزیر خارجه آمریکا که در ماه مارس و آوریل، در جریان مذاکرات لوزان، در سواحل دریاچه لمان بسیار رکاب زده بود، به شدت با جدول یک پیاده‌رو برخورد کرد.

او در فردای روزی که شش ساعت مذاکره طاقت فرسا با محمد جواد ظریف در ژنو انجام داده بود، این برنامه دوچرخه‌سواری را ترتیب داد. پای راست جان کری در این حادثه از ناحیه ران شکست و وی در بیمارستانی در ژنو بستری و سپس به شهر بوستون در ایالات متحده منتقل شد. قرار است پزشک جراحی که استخوان لگن او را در سال ۲۰۰۹ جراحی کرده، مداوای او را برعهده گیرد.

هیأت ایرانی شنبه شب ژنو را ترک کرده بود و این فرصت را برای وزیر خارجه آمریکا فراهم کرد تا او از چند ساعت مرخصی‌اش استفاده کند و گردنه “کولومبی‌یر” را به چالش بطلبد؛ این گردنه کوهستانی یکی از مسیرهای مسابقات دوچرخه سواری “تور دو فرانس” است. قرار بود جان کری یکشنبه شب به مادرید و سپس به پاریس سفر کند تا در مورد اتخاذ استراتژی مورد نیاز برای مقابله با داعش در عراق و سوریه به مباحثه بپردازد. رییس دیپلماسی آمریکا که ۷۱ سال سن دارد، ازطریق کنفرانس تصویری در این نشست ها شرکت خواهد کرد.

 

مهلت تعیین شده

این حادثه درحالی روی می دهد که کاخ سفید و رییس جمهور ایران، حسن روحانی، تنها یک ماه فرصت برای رسیدن به توافق دارند. مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی ۳۰ ژوئن است. قبل از مجروح شدن جان کری، بسیاری از کارشناسان آمریکایی از تمدید مذاکرات اتمی سخن می گفتند. دسترسی بازرسان به مراکز هسته ای ایران همچنان یکی از نکات اصلی مورد اختلاف میان واشنگتن و تهران است.

دولت اوباما براین مسأله اصرار می ورزد که ایران باید به آژانس اتمی درخصوص برنامه اتمی اش تضمین دهد. ازسوی دیگر، آیت الله خامنه ای در تاریخ ۲۰ مه گفت که اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی کشورش یا مصاحبه با دانشمندان اتمی ایران، ازجمله محسن فخری زاده را که هدایت برنامه اتمی ایران را برعهده دارد، صادر نخواهد کرد.

 

گزارش مناقشه آمیز

روز جمعه، آژانس اتمی در گزارشی نوشت که موفقیت چشمگیری در راستای تحقیق پیرامون برنامه اتمی ایران به دست نیاورده. تهران بلافاصله ازطریق سفیرش در آژانس اتمی نسبت به این گزارش انتقاد کرد. رضا نجفی روز جمعه به پرس تی وی، یکی از شبکه های تلویزیونی ایران، گفت: “از نظر ایران، تکرار این اظهارات بی اساس آنها را باورپذیر جلوه نخواهد داد.”

دولت اوباما روز گذشته مشخص نکرد که مباحثات میان جان کری و محمد جواد ظریف چه موقع ازسرگرفته خواهد شد. خانم وندی شرمن، مسؤول مذاکرات در جناح آمریکا، هفته گذشته با نمایندگانی از ایران در وین دیدار کرد. او همچنین گفت که در پایان مذاکرات وزارت خارجه آمریکا را ترک خواهد کرد.

تریبون دو ژنو، ۳۱ مه ۲۰۱۵