ضد انقلاب در بسیج هم نفوذ کرد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» گسترش بی اعتمادی در میان فرماندهان

در پی افزایش نارضایتی ها در میان نیروهای بدنه نهادهای نظامی و انتظامی نسبت به قرار گرفتن در مقابل مردم معترض به نتیجه انتخابات، گستره بی اعتمادی سرداران به نیروهای بسیج رسیده است؛ چنانکه در تازه ترین واکنش ها در این باره، رسانه های متعلق به سپاه پاسداران و بسیج در گزارش ها و اخبار مشترکی از نفوذ “برخی گروهک های ضد انقلاب”به این نیروی شبه نظامی ابراز نگرانی کرده اند.

درهمین باره وبسایت های متعلق به سپاه و بسیج و همچنین بولتن های ویژه برای هادیان سیاسی سپاه در خبرمشترکی از “نفوذ ضد انقلاب در پایگاه های بسیج” خبرداده و اعلام کرده اند که “به تازگی گروهک های ضد انقلاب به هواداران خود اعلام نموده اند که به پایگاه های بسیج نفوذ و کارت عضویت فعال بسیج دریافت کنند”.

هرچند گردانندگان اداره “تحلیل و توجیه سپاه پاسداران” در ادامه، این خبر را که از هفته گذشته بصورت روزانه در این وبسایت ها و بولتن ها تکرار می شود به یک “گروهک تروریستی ضد انقلاب غرب کشور” ربط داده  و علت این “نفوذ” را این گونه بیان کرده اند که “ تا در صورت لزوم حین اجرای عملیات خرابکاری کسی به آنان مشکوک نشود” اما این گونه هشدارها به هادیان سیاسی و فرماندهان پایگاه های بسیج در طول ماه های گذشته از سوی آیت الله خامنه ای، برخی روحانیون تندرو  و فرماندهان ارشد سپاه و بسیج تکرار شده است.

این درحالی است که در طول چند ماه اخیر بسیاری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و همچنین منصوبان آیت الله خامنه ای در سخنرانی ها و جلسات خود با نیروهای بسیج و سپاه آنها را به “افزایش بصیرت” توصیه کرده و نسبت به “امکان پیوستن خودی ها به دشمنان” بارها هشدار داده اند.

 

نارضایتی از بسیج

در روز عیدغدیر (4 آذرماه) آیت الله خامنه ای که در میان اعضای بسیج و سپاه در تهران حاضر شده بود یکی از محورهای اصلی اظهاراتش را به توصیه و نصیحت به حاضرین اختصاص داد و با یادآوری اعتراضات سال گذشته به نتیجه انتخابات، آن را “فتنه پیچیده” خواند.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه این اظهاراتش به اعضای بسیج و سپاه گفت: “در آن حوادث، فتنه‌گرانی برای دست یافتن به قدرت، مصلحت کشور را نادیده گرفتند و به حقانیت روشن یک راه، پشت کردند، به‌گونه‌ای که دشمنان درجه یک ملت از اقدامات آنان به هیجان و شوق آمدند و از آنان حمایت کردند اما عده‌ای این حقایق روشن را ندیدند و نمی‌بینند، البته برخی هم با وجود اینکه این حقایق را درک و فهم می‌کنند اما به علت ظلمت دل و هواهای نفسانی، حاضر نیستند به این فهم خود، ترتیب اثر دهند.”

آیت الله خامنه ای در ادامه این اظهاراتش “بسیجی بودن را امری مبارک” خواند اما  تأکید کرد که: “بسیجی ماندن و ایستادگی در راه، مهمتر است و بسیجی ماندن نیز به مراقبت و مواظبت دائم نیاز دارد.”

این اظهارات آیت الله خامنه ای البته دارای پیام هایی حاوی نارضایتی از عملکرد برخی از نیروهای بسیج و سپاه بود که پیش از آن سرتیپ پاسدار حسین همدانی آن را شفاف تر بیان کرده بود.

فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران 10 مهرماه امسال در گفت و گویی با وبسایت خبرآنلاین درباره اینکه در برخورد با اعتراضات سال گذشته و “در مقاطعی نیروی‌هایی که در حوزه امنیت مسئولیت داشتند دچار غفلت‌های در برخورد با فتنه شدند؛ یا اینکه بد عمل کردند و تصویری مخدوش از بسیج ارائه شد” گفته بود: “ما بسیج را برای چه زمانی می‌خواهیم؟ بسیج را برای بسیج می‌خواهیم یا انقلاب؟ اگر قرار باشد که نظام آسیب ببیند و بسیج آسیب نبیند، ما چنین بسیجی را نمی‌خواهیم.”

فرمانده سپاه تهران در ادامه البته با اشاره به حوادث عاشورای تهران و اینکه”بسیجی‌هایی در هیأت داشتند سینه می‌زدند “توضیح داده بود: “رفتیم گفتیم چه دارید سینه می‌زنید برای امام حسین، در میدان ولیعصر جسارت شده به تکیه امام؛ شما اینجا سینه می‌زنید؟ همین که گفتیم مسئول هیأت، گفت عزاداری بس است. ما باور نمی‌کردیم که روز عاشورا جسارت را به حد اعلای خودش برسانند. فکر می‌کردیم اینها با دولت مخالفند، با برخی بخش‌های نظام مخالفند اما با امام حسین نباید اینها مخالف باشند. وقتی روز عاشورا چنین جسارتی می‌کنند بسیج سالم بماند؟ ما چنین بسیجی را نمی‌خواهیم. ما بسیجی می‌خواهیم در زمان خطر آبرو، جان و همه سرمایه‌اش را به میدان بیاورد… ما می‌گویم مردمی که 9 دی سال قبل آمدند در دفاع از ولایت، اینها بسیجی هستند.”

در همین ارتباط  محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه نیز طی اظهاراتی در آخرین روز تیرماه سال جاری در جمع اعضای سپاه و بسیج استان سمنان تاکید کرده بود که: “نمی‌توانیم در ارتباط با انقلاب اسلامی بی‌تفاوت باشیم و باید دانست که بی‌تفاوتی خطر بسیار بزرگی برای انقلاب است و شهدا امروز از ما انتظار دارند که از راه و اهدافشان به خوبی پاسداری کنیم.”

فرمانده کل سپاه همچنین با اشاره به اینکه “قرار نیست که دشمن فقط از طریق جنگ و تهدیدات نیمه‌سخت ناامنی را از ما بگیرد”خطاب به اعضای بسیج و سپاه هشدار داده بود: “ما امروز در جنگ نرم قرار داریم و دشمن هر روز تعرض بیشتری به ما می‌کند و افرادی که به هر بهانه‌ای نسبت به انقلاب مسئله‌دار می‌شوند، نشان می‌دهند که جنگ نرم بر روی آنها تاثیر گذاشته است.”

این البته تمام گفته های مقامات ارشد سپاه و بسیج نیست که از نگرانی و عدم رضایت آنها از نیروهای بسیج حکایت می کند، چرا که همزمان با سرکوب اعتراضات مردمی همواره فرماندهان این نهاد نظامی با دعوت از کسانی همچون مصباح یزدی و شاگردانش و افراد دیگری مانند محمدحسین صفارهرندی برای سخنرانی، ضمن توجیه این نیروها برای “برخورد، بکاربردن سلاح و خشونت” در مقابل مردم معترض بارها از آنها خواسته اند “بصیرت” خود را افزایش دهند.

در این باره حتی محمدرضا نقدی فرمانده بسیج جمعی از فرماندهان تحت نظرش در بسیج را در اولین روز آذرماه نزد آیت الله مکارم شیرازی برد تا جدا از حلقه روحانیون و سخنرانان همیشگی، شخص مورد اعتماد دیگری هم بسیجیان را توجیه و توصیه به بصیرت کند.

آیت الله مکارم شیرازی هم در بخش اصلی گفته هایش فرماندهان بسیج را به اطاعت از رهبری و بصیرت توصیه کرده و گفته بود: “باید مراقب آسیب‌های بسیج بود، چرا که دشمن با ایجاد شبهات و تفکرات ضد اخلاقی، عقاید و اخلاق جامعه را هدف گرفته است و اگر مراقب نباشیم ممکن است بسیج، بسیج سابق نماند. باید کاری کرد بسیج دست نخورده و آماده بماند تا دشمن همیشه هراسان باشد.”

 

از تغییرات ساختاری تا تنزل بودجه

نارضایتی که در میان نصایح و توصیه های آیت الله خامنه ای و مقامات ارشد سپاه وبسیج و سایر روحانیون مورد اعتماد جناح حاکم از نیروهای بسیج به چشم می خورد در  حالی است که نهادهای امنیتی، سپاه و نیروی انتظامی برای سرکوب راهپیمایی های مسالمت آمیز مردم معترض در ماه های پس از انتخابات از “گردان های ویژه” بسیج از جمله گردان های “عاشورا” و “الزهرا” استفاده کردند اما ظاهرا “عدم شرکت فعال برخی پایگاه های بسیج” در برخورد با مردم معترض آنها را نسبت به اعضای بسیج بدبین کرده است.

چنانکه در همین رابطه محمدرضا نقدی فرمانده نیروهای بسیج در اسفندماه سال گذشته و همچنین فروردین ماه سال جاری به صراحت از تقسیم اعضای بسیج به دو دسته “بسیجی فعال” و “بسیجی غیرفعال” خبرداده و گفته بود که: “تعریف بسیجی فعال تغییر کرده است.”

محمدرضا نقدی همچنین از “تغییرات ساختاری” در بسیج و کنار گذاشتن برخی از فرماندهان  پایگاه های بسیج خبر داده و با تاکید براینکه “جوان بودن شوراها و فرمانده پایگاه‌ها بسیار مهم است” تاکید کرده بود که: “افرادی که زاویه دارند باید با حقایق آشنا شوند و پایگاه‌ها باید مکانی برای آشنایی این افراد با بسیج و شهدا باشد.”

او حتی از تغییراتی در نحوه اختصاص بودجه به پایگاه های این نهاد شبه نظامی خبر داده و گفته بود: “از این  پس میزان بودجه هر پایگاه بسیج ارتباط مستقیمی با تعداد اعضای فعال آن پایگاه دارد.”

 

افزایش نارضایتی ها

البته این همه درحالی است که در میان سایر نیروهای شرکت کننده در سرکوب اعتراضات مردمی سال گذشته هم نارضایتی هایی وجود دارد؛ چنانکه در نیروی انتظامی و سپاه و حتی ارتش که نقشی در سرکوب معترضان نداشت نیز به چشم می خورد.

فرماندهان این نهادهای نظامی و انتظامی در طول ماه های گذشته با تایید وجود برخی نارضایتی ها و همچنین محبوبیت رهبران جنبش سبز (موسوی، کروبی و خاتمی) برای مقابله و توجیه نیروهایشان به برگزاری دوره های “بصیرت افزایی” متوسل شده اند.

در این راستا در مردادماه سال جاری علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای با برگزاری یک سری جلسات سخنرانی و “بصیرت دهی” برای مسئولین نمایندگی های ولی فقیه در بسیج، ضمن توجیه آنها با طرح این سئوال که “ملاک حقانیت و حقیقت در برابر ناخالصی‌ها و پالایش چیست”، گفته بود: “آیا وابستگی به قرآن کافی است؟ آیا ملاک رای مردم و طرفداری مردم است؟ یعنی آیا این موضوع حقیقت و حقانیت می‌آورد؟ و یا ملاک حقانیت چیز دیگری است.”

او در ادامه با توصیه به اطاعت از رهبری با اشاره به اینکه “در هر عصری کشتی حق ناخدایی داشته”، گفته بود: “رهبری الهی ملاک حق در هر زمان است، اما در برابر آن رهبری بدلی قرار دارد. امروز هم مشکل ما این است که آدم‌ها گرفتار رهبران بدلی می‌شوند. به عنوان مثال تصور می‌شود که «آقایی» هنوز اعتبار داشته و رهبر است.”

وی در ادامه با اشاره به اینکه “روزی ناخدا کشتی حق امام خمینی بود و امروز هم ناخدای کشتی حضرت سید علی خامنه‌ای است” به طور تلویحی به حامیان و طرفداران میرحسین موسوی اشاره وتاکید کرده بود: “… کسانی هستند که رهبری را قبول دارند‌، اما برای جلب نظر طرف مقابل موضع‌گیری نمی‌کنند و این انتقاد برانگیز است.تنها ملاک حق، اتکا به حجت خدا در هر زمان است. امروز حجت خدا ولی‌فقیه است که افراط و تفریط نیز را با توجه به ایشان باید سنجید.”

در طول یکسال گذشته بارها اخباری درباره نارضایتی ها در ارگان ها و سازمان های مختلف زیر مجموعه رهبری مانند سپاه پاسداران منتشر شده بود، اما برای نخستین بار محمد حسین صفارهرندی، وزیر پیشین ارشاد اسلامی و مشاور کنونی فرمانده سپاه در نیمه اسفندماه سال گذشته در جمع برخی از فرماندهان سپاه در قم این موضوع را به صراحت بیان کرده و در توجیه برخوردهای صورت گرفته با معترضان گفته بود: “بعضا شبهه‌هایی ایجاد می‌شود و کسانی می‌گویند که این حرف‌ها را کسانی می‌زنند که با امام بوده‌اند و نسبت‌های سببی یا نسبی با امام دارند و اصلا دست پرورده امام هستند، و اصولا مگر می‌شود که این‌ها فتنه کنند؟”