حتما باید از معلمان عذرخواهی شود

نویسنده
مریم کاشانی

» برخورد خبرساز با تجمع فرهنگیان در برابر مجلس

تجمع چند روز پیش گروهی از معلمان در برابر مجلس و برخورد شدید امنیتی با ان که به دستگیری ده‌ها تن از معترضان منجر شد، خبرساز شده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس در همین رابطه به خبرگزاری ایلنا با تاکید بر اینکه “نباید با تجمع‌کنندگان برخوردهای قهری شود” گفت: “برخی اقدامات و برخوردهای خشن امری اشتباه است و ما باید به شیوه‌های مختلف به دنبال شنیدن حرف مردم باشیم و همچون طبیبی که بیمارش به او مراجعه کرده، باید پذیرای مطالبه‌کنندگان باشیم.” او اضافه کرد: “اگر برای مواجهه با این تجمع اقدام نامناسبی صورت گرفته، حتما باید در مورد آن عذرخواهی شود و اگر افرادی در تجمع یاد شده بدون ارتکاب جرمی بازداشت شده‌اند، باید  هرچه سریع‌تر به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.” نماینده رشت همچنین وعده داد: “ما در اولین روز کاری مجلس شورای اسلامی (یکشنبه هفته آینده)  این مسئله را پیگیری خواهیم کرد، همانطور که در صحن علنی آقای ابوترابی‌فرد به وزیر کشور در اینباره تذکر دادند.”

چند روز پیش، علی مطهری نماینده تهران در مجلس هم با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با تجمع معلمان گفته بود: “اگر به معلمان اجازه تجمع داده می‌شد، حداکثر اتفاقی که می‌افتاد این بود که مطالباتشان را بگویند و بروند، هر تجمعی مادام که منجر به آشوب،‌ بی‌نظمی و تخریب نشود، باید ‌آزاد باشد و طبق اصل ۲۷ قانون اساسی؛ راهپیمایی اگر مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است و در این باره در قانون حتی اشاره به گرفتن مجوز نیز نشده. البته در این میان بعضی معتقدند بعدا در قانون قید شده باید مجوز گرفته شود.” او معتقد بود: “برخورد با چنین تجمع‌هایی باعث تشدید موضوع می‌شود. در مورد بازداشت‌شدگان نیز باید بگویم که از اتهام‌های آنها خبر ندارم اما اگر اتهامشان صرفا تجمع و اظهارنظر باشد؛ برخورد با آنها درست نیست.”

قرار بود که در اواخر هفته گذشته، روز ۳۱ تیرماه، گروهی از معلمان برای پیگیری خواسته‌های صنفی خود در مقابل مجلس تجمع کنند. این تجمع با حمله نیروی انتظامی به افراد حاضر در محل ناتمام ماند. محمد رضاخواه، عضو کانون صنفی معلمان، به خبرگزاری ایلنا گفته بود: “قرار بود صبح امروز تجمع آرام  همراه با سکوت مقابل مجلس داشته باشیم که از اولین ساعات برگزاری صحن علنی مجلس، معلمان به سمت محل برگزاری تجمع  آمدند که نیروی انتظامی مانع از برگزاری تجمع شد.” او با اشاره به برنامه‌ریزی دو هفته‌ای برای برگزاری تجمع مزبور تاکید داشت: “در این تجمع فرهنگیان از نقاط مختلف کشور از جمله کردستان، کرمانشاه، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران، مشهد به تهران آمده بودند.” او همچنین از دستگیری گروهی از حاضران خبر داده بود.

همان روز حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در جلسه علنی مجلس از وزیر کشور درخواست کرد مطالبات آموزگارانی که در کنار مجلس حضور داشتند را مورد بررسی قرار دهند. او همچنین خبر از تشکیل کمیته مشترک میان مجلس و دولت برای بررسی خواسته‌های معلمان خبر داده بود.

پس از آن حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در گفتگو با سایت خبرآنلاین اعلام کرد: “نیروی انتظامی تعدادی از افراد را دستگیر کرد اما آنها چند ساعتی مهمان نیروی انتظامی بوده اند و با ناهار از آنها پذیرایی شده و آزاد شده اند. البته سه چهار نفر که می خواستند سمت و سوی امنیتی به این تجمع صنفی بدهند را برای بررسی بیشتر نگه داشتند.” او اضافه کرده بود: “البته ملاحظات آقای ابوترابی درباره نحوه برخورد توام با تساهل با تجمع کنندگان، حرف کاملا به جا و درستی است. باید بررسی شود چه کسی دستور برخورد با معلمان را داده و چطور عمل شده است. این موضوع در وزارت کشور بررسی خواهد شد.”

روز بعد سیدحسن دهدشتی، یکی از نمایندگان مجلس از فرهنگیان خواست که مطالباتشان را از مسیر قانونی پیگیری کنند. او به خبرگزاری ایسنا گفته بود: “لازم است معلمان و فرهنگیان مطالبات خود را از طریق قانونی منعکس و پیگیری کنند تا رسانه​های بیگانه و دشمنان فرصت سوء استفاده نداشته باشند و مجلس به طور کامل از این معلمان حمایت می​کند.”

برخورد با تجمع معلمان و فرهنگیان، در حالی صورت گرفت که در ماه‌های اخیر تجمع‌هایی مشابه با عنوان دلواپسی از مذاکرات هسته‌ای برگزار شد و هیچ برخوردی از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی با تجمع‌کنندگان صورت نگرفت. حتی در برخی از این تجمع‌ها نمایندگان مجلس هم شرکت کرده بودند. حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به همین مساله گفته بود: “حضور نمایندگان مجلس در تجمع‌های هسته‌ای در صورت صحت آن محل سوال است.” از سوی دیگر، گرچه وزارت کشور بارها اعلام کرد که با برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در تجمع های هسته‌ای برخورد خواهد کرد، اما هیچ خبری در این زمینه منتشر نشد. حتی برخی روحانیون بلندپایه و مسئولان حکومتی از این تجمع‌ها حمایت کرده و آن را مفید دانسته بودند.