پاکسازی جناح راست با تبلیغات زودرس

نویسنده

benetton.jpg

مهرزاد فرهودی

با شروع تحرکاتی که آغاز زودرس و خلاف قانون مبارزات انتخاباتی نام گرفته، هواداران دولت با حمله وسیعی به باقر قالیباف آن چه را “پاکسازی جریان اصولگرا” خوانده بودند آغاز کردند و به این ترتیب جناح راست را در آستانه انتخابات مجلس هشتم دچار حالتی کردند که تمام تلاش بر آن بود که بدان دچار نشود. حمله به قالیباف به بهانه “ملاقات شهردار تهران با ملیلیارد صهیونیست” که روزنامه دولت در روز قدس آن را مانند ضربه ای کاری فرود آورد اما با توضیح سفیر ایران در ایتالیا و سخنگوی دولت لو رفت و به سوی دولت کمانه کرد.

حمله به باقر قالییاف پس از یک دوره حملات شدید سایت های حامی دولت و بویژه سایت همسر سخنگوی دولت علیه شهردار تهران، همزمان با روز قدس در روزنامه دولت اوج گرفت اما به فاصله دو روز با نامه سفیر جمهوری اسلامی در ایتالیا [که اول بار همشهری روزنامه شهرداری آن را چاپ کرد] و توضیح سخنگوی دولت آشکار شد که تیر هواداران دولت در ضربه زدن به یک رقیب به سنگ خورد. در این توضیحات معلوم شد لوچیانو بنتون نه به دعوت شهرداری بلکه با همراهی یک سرمایه دار ایرانی و هواپیمای شخصی او برای سرکشی به فروشگاه های زنجیره ای هفت گانه خود به تهران آمده و آن سرمایه دار ایرانی هم در برنامه جلب سرمایه های ایرانیان که توسط معاون رییس جمهور رحیم مشائی برنامه ریزی شده است برای سرمایه گذاری دعوت شده است. زهره وند فاش کرد که شهردار تهران به درخواست وی و برای مساعدت با دولت با این مدساز ایتالیائی ملاقات کرده است. و از آن مهم تر او نه یهودی و نه صهیونیست بلکه کاتولیک متعقدی است.

حاصل اولین پروژه انتخاباتی هواداران دولت این بود که روزنامه تهران امروز نوشت اگر تا قبل از این جنجال‌ها احدی از مردم قدرت تمییز بین مارک «بنتون» و فلان شرکت پفک‌سازی داخلی را هم نداشت، اکنون مارک بنتون در سراسر «ایران» شناخته شده است. پس باید پرسید چه کسی به آقای «لوچیانو بنتون» کمک کرده است؟! و چه افرادی هم اکنون باید پاسخگوی اقدامات خود باشند؟ اگر واقعا هدف آنها مقابله با «سرمایه‌دار عضو لابی صهیونیست» بوده، چرا بلافاصله حضور وی را یک فرصت بزرگ تجاری برای صدور بومی الگوی پوشاک به سراسر جهان نامیده اند. توپ به زمین هواداران دولت برگشت.

پاکسازی جریان محافظه کار

تدارک حمله مرحله مرحله به رقیبان به همان چیزی است که سخنگوی رایحه خوش خدمت در انتخابات شورای سوم از آن به عنوان “پاکسازی و ناب سازی جریان اصولگرایی” در کشور نام برده بود. وی به صراحت اعلام کرده بود که در میان احزاب و گروه های کشور، هیچ یک اصولگرا نیستند و لذا چاره ای جز تشکیل رایحه خوش خدمت نبوده است.

یک تحلیلگر سیاسی در تهران معتقدست، دیدگاه اعضای رایحه خوش نسبت به گذشته تغییری نکرده و تنها ممکن است شیوه آنها برای این انتخابات دچار تغییراتی شده باشد. شیوه ای که سبب نمی شود “هزینه های کلان و میلیاردی به باد برود” و شاید هم بازی جدید همان است که قبلاً از آن به عنوان “عملیات پیچیده و چند لایه” یاد کرده بودند.

همزمان با توزیع ویژه نامه رسمی روزنامه دولتی “ایران”، کارت هایی با امضای “رایحه خوش خدمت” نیز در میان راهپیمایان توزیع شد که نشان می دهد، حامیان دولت قصد دارند با شفافیت هر چه تمام تر پیام خود را به گوش گروه 6+5، اصولگرایان منتقد و حامیان سنتی اصولگرایان برسانند. چرا که آنان می توانستند مطابق معمول از شب نامه ها برای پیشبرد اهداف خود بهره بگیرند اما انتخاب ارگان رسمی دولت و توزیع علنی کارت های تبلیغی رایحه خوش خدمت نشان از عزم جدی و علنی آنان در ارائه یک پیام قاطع به اصولگرایان دارد.

افشاگری علیه بنتون

روز پنجشنبه ایران در ویژه نامه روز قدس، علاوه بر گزارشی که تیتر دوم شده بود، همراه عکسی از لوچیانو بنتون در بالای صفحه اول خانم قند فروش (همسر سردار محمد باقر ذوالقدر ) که مسئول برگزاری “جشنواره های مد سرزمِین من” است نیز علیه شهرداری تهران و دعوت از بنتون موضعگیری کرد با این استدلال که چرا امکاناتی به موسسات مدساز داخلی نمی دهد اما از مدساز ایتالیائی دعوت کرده است.

چند روز قبل از آن سایت های خبری که هواداران دولت ادعا کرده اند توسط نزدیکان قالیباف خریداری شده اعلام کرده بودند: “طی روزهای اخیر مسئولین یک روزنامه منسوب به دولت ضمن جمع کردن یک تیم خبرنگاری و ترتیب دادن یک سناریوی عملیات روانی تصمیم گرفته اند تا با چاپ گزارشی در این روزنامه و نیز انتشار این گزارش در ویژه نامه ای بمناسبت روز قدس و توزیع گسترده آن در بین راهپیمایان، جو تبلیغاتی علیه قالیباف راه اندازی کنند.”

سایت “فردا” این اقدام روزنامه دولتی “ایران” را غیر اخلاقی خوانده و آنرا در راستای “خط تخریبی برخی سایت های اینترنتی حامی دولت علیه شهرداری تهران” خوانده بود.

همان سایت خبر داده است که “مدیرمسئول یک روزنامه منسوب به دولت با همکاری یکی از اعضای تندروی شورای سردبیری این روزنامه ضمن جمع کردن یک تیم خبرنگاری و ترتیب دادن یک سناریوی عملیات روانی تصمیم گرفتند تا در شماره روز پنجشنبه بین التعطیلین که تنها چند روزنامه تهران منتشر شدند و عملا به معنای شماره ویژه روز قدس بود جوتبلیغاتی سنگینی علیه قالیباف راه اندازی کنند و آن روزنامه را در تیراژ وسیع بین نمازگزاران توزیع کنند.”

گزارش روزنامه ایران در عین حال اظهارنظرهای همسر سردار ذوالقدر، فاطمه آلیا و چند نماینده مجلس از جناح هوادار دولت را هم منتشر کرد و جالب این که هیچ کدام به جز خانم آلیا جانب احیتاط را از دست نداده و در دام خبرنگار روزنامه ایران نیفتاده بودند. اما کوشش ها برای گرفتن اظهار نظری از حدادعادل علیه آمدن مدیر بنتون ادامه یافت.

روز قبل مشاور قالیباف شهردار تهران گفته بود کار آقای بنتون لباس است، ما کاری به اندیشه های ایشان نداریم فقط می خواهیم از تخصصشان برای ایرانیان استفاده کنیم؛ از چاقو هم می توان برای آدم کشی استفاده کرد و هم می توان با آن جراحی کرد. اما این توضیح هم گزارشگران روزنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی را قانع نکرد و نوشتند ارگان دعوت کننده بنتون به ایران هر نهادی باشد، آنچه مسلم است این که شهرداری با وی پای میز مذاکره نشسته، حال چه برای طراحی مد های زنانه ایرانی یا راه اندازی فروشگا ه های زنجیره ای.