می‌خواهیم با رهبری نظام دیدار کنیم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان در مصاحبه با روز:

اندکی پس از دیدار سه شخصیت اصلاح طلب با آیت الله علی خامنه ای، گزارش ها از تلاش بخش دیگری از اصلاح طلبان برای ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی حکایت دارند.

مجید محتشمی، دبیرکل حزب آزادی و سخنگوی جبهه اصلاح طلبان در گفت و گو با روز تأیید می کند که تعدادی از اصلاح طلبان برای تعیین وقت ملاقاتی از رهبر جمهوری اسلامی به او نامه نوشته اند و هم اکنون در انتظار پاسخ بیت رهبری هستند.

محمدجواد حق شناس، نایب رئیس جبهه اصلاح طلبان نیز در گفت و گو با خبرگزاری مهر که دیروز منتشر شد، گفت که این نامه با امضای دو جبهه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان به دفتر رهبر جمهوری اسلامی ارسال شده است.

به گفته حق شناس، در این نامه درباره “انتخابات ۹۲و چگونگی فعال شدن احزاب در فضای انتخاباتی” مباحثی طرح شده است.

نایب رئیس جبهه اصلاح طلبان افزود که “در این نامه ضمن درخواست برای دیدار با رهبر انقلاب از ایشان خواسته ایم تا بتوانیم ضمن ارائه نظرات خود از نظرات ایشان نیز مطلع شویم.”

جبهه اصلاح طلبان مجموعه ای از احزاب و گروه های سیاسی به رهبری  مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری، نماینده سابق سمنان در مجلس است که اعلام کرده “بدون قید و شرط” قصد شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری را دارد. این جبهه مورد تائید اضلاع اصلی جناح اصلاحات نیست، و جبهه مشارکت و مجمع  روحانیون مبارز و مجمع مدرسین حوزه علمیه هر نوع همکاری با این گروه را رد کرده و  برخی گروه های دیگر اصلاح طلب هم آنها را “اصلاح طلبان بدلی” و “ساخته نهادهای امنیتی”خوانده اند.

اما سخنگوی این مجموعه در مصاحبه ای که پیش از این با روز داشت، این اتهام را تکذیب کرد و گفت که جبهه اصلاح طلبان تنها به دنبال انجام اصلاحات در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و بدون تنش با نهادهای دیگر است.

 

نامه ای با کمال ادب و احترام

مجید محتشمی درباره دلیل درخواست اخیر این جبهه برای دیدار با رهبر جمهوری اسلامی می گوید: “در یک مجمعی از تعدادی از اصلاح طلبان که بخشی از این جریان را نمایندگی می کردند، مطرح شد که مجموعه اصلاح طلبان ملاقاتی با رهبری نظام داشته باشند.”

او در پاسخ به روز توضیحی درباره مجموعه ای که این تصمیم را گرفتند نمی دهد اما می گوید: “در جلسات مشترکی برای ایجاد وحدت بین اصلاح طلبان که نمایندگان برخی از مجموعه های اصلاح طلب حضور داشتند، عنوان شد دغدغه هایی وجود دارد که هرچند اکثریت اصلاح طلبان قصد دارند در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و شوراها شرکت داشته باشند اما بهتر است برخی دیدگاه ها و نظرات خود را در یک جلسه حضوری با رهبری نظام مطرح کنند و رویه ای پیش گرفته شود تا انشاالله مناقشه ای که بعد از انتخابات سال ۸۸ به وجود آمد دیگر در آینده پیش نیاید.”

به گفته سخنگوی جبهه اصلاح طلبان “در همین راستا یک تیم چند نفره مشخص شد تا نامه ای را تهیه کنند و تقدیم رهبری نظام بشود. این نامه با کمال ادب و احترام تهیه و در قالب آن تقاضای دیدار با رهبری مطرح شد و اکنون منتظر پاسخ بیت ایشان هستیم.”

این اظهارات پس از آن بیان می شود که گزارش هایی از دیدار سه شخصیت اصلاح طلب نزدیک به سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهور سابق در محافل خبری و رسانه ای منتشر شد.

روزنامه اعتماد روز ۳۰ بهمن گزارش داد که مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز [تشکل روحانی اصلاح طلب به ریاست محمد خاتمی و محمد موسوی خویینی ها] و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع دولت خاتمی و عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت خاتمی و دیگر عضو مجمع روحانیون مبارز اخیرا با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده اند.

درباره محتوای این دیدار، گزارش های چندانی منتشر نشد هرچند گفته شد دیدار انتخاباتی نبوده و مباحث بیشتر درباره وضعیت اقتصادی و صنعتی کشور بوده است.

سخنگوی جبهه اصلاح طلبان در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست دیدار این مجموعه با آیت الله خامنه ای، ارتباطی با دیدار اخیر دیگر اصلاح طلبان با رهبر جمهوری اسلامی دارد، می گوید: “خیر این یک مسئله جداگانه است.”

او اضافه می کند: “احزاب اصلاح طلب می خواهند به گفتار امام علی مبنی بر رأس السیاسه الرفق تأسی کنند. وقتی ما می توانیم در مناسبات بین الملل رویه مدارا را پیشه کنیم، همین رویه را می توانیم در تعاملات داخلی هم پیشه کنیم.”

محتشمی می گوید: “به همین دلیل است که ما می خواهیم به حضور رهبر انقلاب برسیم تا هم به اشارات ایشان گوش دهیم و هم زمینه یک رقابت سالم و سازنده در انتخابات یازدهم را پیش رو داشته باشیم.”

 

خاتمی؛ کاندیدای اول

جبهه اصلاح طلبان پیش از این تأکید کرده بود که محمد خاتمی را کاندیدای اول خود برای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری می داند.

سخنگوی این جبهه با تأکید بر این مسئله می گوید که “اگر آقای خاتمی به هر دلیلی کاندیدای انتخابات نشوند، ما مدالیته اجماع را پیشنهاد می کنیم.”

به گفته محتشمی، جبهه اصلاح طلبان برای این منظور در حال بحث درباره برگزاری “کنگره بزرگ اصلاح طلبان” در روز ۳۰ فروردین ۱۳۹۲است.

پیش از این مجموعه، شورای هماهنگی اصلاح طلبان، دیگر گروه اصلی این جریان که در بر گیرنده احزابی مانند جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و انجمن اصلامی مدرسین دانشگاه ها است، قصد داشت همایشی را در اسفند ماه سال جاری برگزار کند که نیروهای امنیتی از آن جلوگیری کردند.

اما محتشمی می گوید جبهه اصلاح طلبان تاکنون مشکلی برای برگزاری کنگره هایش نداشته و دلیلی هم وجود ندارد که در آینده نیز مشکلی در کار باشد: “خوشبختانه نهادهای امنیتی و مجموعه دستگاه های متعامل با احزاب و گروه های سیاسی کشور، نباید هیچ مشکلی با برگزاری کنگره جبهه اصلاح طلبان داشته باشند. ما تاکنون دو کنگره داشته ایم که بدون هیچ اعمال فشار و توصیه ای برگزار شده اند و طبعا برگزاری کنگره آتی هم با مشکلات امنیتی مواجه نخواهد بود.”