ایران سفیر خود را از آذربایجان فرا خواند

نویسنده

» گزارشی از نیویورک تایمز

دیوید هرسزنهورن

ایران در آخرین تنش بوجود آمده بین دو کشور، با عنوان توهین به اسلام، سفیر خود را از آذربایجان فراخواند.

محمد بهرامی، برای مذاکره در مورد اعتراضات اخیر در مقابل سفارت ایران در باکو، که در آن تظاهر کنندگان به مظاهر اسلام توهین کرده بودند، به ایران بازگشت.

احمد نعمتی، یکی از مقامات سفارت ایران، در بیانیه اظهار داشت: “او برای مشورت فراخوانده شده است.” در ماه اخیر سه تظاهرات در مقابل سفارت ایران در باکو برگزار شده است. برخی از تظاهرات کنندگان تصاویری از رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای را در دست داشتند که یکی از آنان وی را نیمه عریان نشان داده بود.

در ماه گذشته، تنش در روابط بین ایران و آذربایجان، که یکی از جمهوری های نفتخیر شوروی سابق در شمال دریای خزر است، بالا گرفته.

ایران به دلیل برنامه های اتمی اش تحت فشار آمریکا و سایر کشور های غربی و تحریم اقتصادی است. ایران از روابط رو به بهبود آذربایجان و اسرائیل که شامل خرید سلاح تولید اسرائیل نیز می شود، شاکی است. آذربایجان گزارش  های مبنی براینکه پایگاه هایش را در اختیار اسرائیل قرار داده ، تکذیب کرده است.

در عین حال آذربایجان ایران را متهم کرده  که در حملات تروریستی باکو دست داشته است. اوایل سال جاری، آذربایجان 22 نفر را به اتهام تروریست هایی که برای ایران کار می کنند، دستگیر کرد.

تنش بین دو کشور در این هفته که آذربایجان میزبان مسابقه پر طرفدار یوروویژن است، به اوج خود رسید. این برنامه در سرتاسر جهان بینندگان تلویزیونی بیشماری دارد که  شامل ایران نیز می شود. الهام عبدالله اف، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان معتقد ست که حسادت موجب فراخواندن سفیر ایران شده است.

وی گفت: “متاسفانه ، توسعه آذربایجان که منجر به میزبانی مسابقه مهمی مثل یوروویژن شده است، باعث حسادت برخی شده است.”

آذربایجان در هفته های اخیر در مورد موضعگیری ایران در مقابل یوروویژن عصبانی است و این شایعه در برخی از سایت های ایرانی منتشر شد که در جریان یوروویژن، رژه همجنسگرایان در باکو برگزار خواهد شد. اکثر مردم آذربایجان مسلمان هستند اما دولت این کشور سکولار است .

تظاهرات درمقابل سفارت ایران در باکو، پاسخی به تظاهرات ضد آذربایجان در تهران بود.

نیویورک تایمز، 23 مه