تعصبات خشک گذشته را فراموش کنید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» عید قربان؛ تاکید دوباره بر داشتن مسجد اهل‌سنت در تهران

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز عید قربان، بار دیگر با یادآوری وضعیت اهل‌سنت ایران از دولت خواست به وعده‌هایش در مورد اقوام و مذاهب عمل کند. او همچنین با ابراز امیدواری به بازگشایی تنها نمازخانه سنی‌ها در تهران گفت ابراز امیدواری کرده که مسجدی باشکوه برای اهل‌سنت تهران افتتاح شود.

دیگر امامان جمعه اهل‌سنت استان سیستان و بلوچستان نیز در خطبه‌های خود به مناسب عید قربان با یادآوری حقوق قانونی اهل سنت بر حق داشتن مسجد در کلانشهرها تاکید کرده‌اند.

تاکید ها بر حق داشتن مسجد و نمازخانه در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، تنها چند ماه بعد از حادثه نمازخانه اهل‌سنت در منطقه پونک تهران می‌آید که در طی آن تنها محل عبادت گروهی سنی‌های ایران در پایتخت تخریب شد.

در ۳۷ سال گذشته اهل‌سنت ایران از داشتن تنها یک نمازخانه برای به جا آوردن فرایض دینی خود در تهران محروم بوده‌اند. تهران با وجود داشتن جمعیت سنی چشمگیر، تنها پایخت جهان است که یک مسجد ویژه اهل‌سنت ندارد.

مولوی عبدالحمید که بارها بر نقض این حق قانونی تاکید کرده در خطبه‌های نماز عید قربان هم با اشاره به به اینکه علمای شیعه و سنی “باید شرایط را به‌درستی درک کنند و تعصبات خشک گذشته را فراموش کنند گفته است: “انتظار ما از رهبران جمهوری اسلامی آن است که چنین مسجدی در تهران برای اهل‌سنت افتتاح شود؛ بزرگان با افتخار در مراسم افتتاح آن شرکت کنند.”

او در همین حال از دولت یازدهم خواسته است “به اقوام و مذاهب بیشتر توجه شود و همه در کنار هم قرار گیرند”.این شخصیت اهل‌سنت خطاب به رئیس جمهور ایران همچنین خواهان آن شده که “وعده‌های خود را در زمینۀ مشارکت اهل‌سنت در تمام مناطق سنی‌نشین عملی کند.”

حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود وعده‌های فراوانی به اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران داد و به دلیل همین وعده‌ها درصد زیادی از آرای اقلیت‌های مذهبی از جمله اهل‌سنت به نفع او وارد صندوق‌های رای شد.

 

۷ هزار مسجد در روسیه؛ وقتی “پوتین” قرآن می‌خواند

مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل‌سنت آزادشهر استان گلستان نیز در بخشی از سخنان خود در جمع نمازگزاران عید قربان با یادآوری افتتاح یک مسجد بزرگ اهل سنت در مسکو توسط ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت با اینکه پوتین یک “جنایتکار جنگی” به شمار می‌رود اما حضور در مراسم افتتاحیه چنین مسجدی و خواندن چند آیه قرآن در این مراسم “جای تقدیر” داشته است.

به گفته این شخصیت اهل سنت: “بزرگترین مسجد در اروپا حدود بیست هزار مترمربع مساحت دارد، در شش طبقه و دارای هفت‌ مناره و گنبد که ارتفاع مناره های آن به ۷۲ متر می‌رسد. مناره‌ها و گنبد ۴۶ متری مسجد جامع مسکو از همه‌ی نقاط شهر قابل دیدن است، ۱۷۰ میلیون دلار برای احداث مسجد جامع مسکو هزینه گردیده که از کمک‌های مردمی تامین شده است.”

او با این توضیح که “در روسیه هفت هزار مسجد وجود دارد و طبق قانون این کشور بر اساس درصد جمعیت مسلمانان، مجوز احداث مسجد به آنان داده می‌شود” گفته است: “انتظار ما اهل سنت از مسئولین کشور این است که مسجد مشابهی و با همین کیفیت در تهران که اُمّ القری جهان اسلام تعبیر شده است داشته باشیم و هنگامی هم که مسجد را با کمک مردم ساختیم و هزینه‌هایش را پرداخت کردیم به ما اتهام ارتباط با بیگانگان را نزنند که هزینه‌اش را از آنجا تدارک دیده‌ایم.”

علاوه بر این امام جمعه، تارنمای دینی فرهنگی “الخلیل آن‌لاین” نیز گزارش داده که مولانا محمدگل کرمزهی، مدیر حوزه علمیه مخزن‌العلوم خاش درجمع نمازگزاران خاشی خواستار بازگشایی نمازخانه‌های اهل‌سنت در تهران شده است.

مولوی محمدگل کرمزهی گفته است: “نمازخانه‌هایی که مسلمانان در تهران نماز اقامه می‌کنند، توسط بعضی سلیقه‌ها و تندروها مسدود شده اند. لذا درخواست بازگشایی این نمازخانه‌ها را داریم تا مسلمانان ایران نگران نباشند، چراکه ایران کشور اسلامی و ام القری است و باید در پایتخت ایران مجوز ساخت مسجد داده شود تا مسلمانان اهل سنت بتوانند نماز های خود را در مساجد با جماعت بخوانند.”

در انتقادی دیگر به وضعیت اهل‌سنت ایران، سنت‌آن‌لاین، پایگاه اطلاع رسانی اهل‌سنت ایران به نقل از شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور، مدیر حوزه علمیه عین‌العلوم گُشت سراوان با یادآوری قانون اساسی و اصل دوازدهم این قانون گفته است با وجود این تاکیدات: “امروز ما باید این گلایه را از دولت جمهوری اسلامی داشته باشیم که به اهل سنت و جماعت در تهران اجازه نمی‌دهند مستقلاً نماز عید یا جمعه‌ خود را برگزار کنند.”

محرومیت جمعیت میلیونی اهل سنت از برخی حقوق خود با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران روبرو شده است.

ار جمله در آبان ماه سال ۹۲، سارا لی وتسون، رئیس بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه رسمی این سازمان پیرامون حقوق اقلیت‌های مذهبی، به ویژه اقلیت اهل سنت گفته بود: “سنی‏‌های ایران باید اجازه داشته باشند آزادانه به عبادت خود بپردازند، همانطور که همدینان شیعه آنها از چنین حقی برخوردار هستند. پایان دادن به تبعیض‏های مذهبی باید از نخستین اولویت‏های رئیس جمهور روحانی باشد.”