اخبار تکان دهنده از علت افزایش سرطان کودکان

نویسنده
نازنین کامدار

» بنزین مسموم با یک نسل چه کرد

همزمان با اعلام نتایج تحقیقی که نشان می دهد علت افزایش سرطان در بین کودکان در ایران استنشاق هوای آلوده به سموم موجود در بنزین های غیر استاندارد است، گزارش ها از رسیدن ریزگرد های سمی تالاب خشک شده گاخونی به تهران حکایت دارد.

 دکتر محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی دیروز گفته است: “میزان ابتلا به سرطان خون به خصوص در کودکان بسیار شایع است و شاید یکی از دلایل سرطان خون در اطفال به دلیل بنزین غیر استانداردی است که سالیان سال در کشور وجود دارد. در واقع سرب باعث تحریک مغز استخوان می شود، که در نهایت سرطان خون را در پی دارد. همچنین نقش مواد غذایی را نیز نباید فراموش کرد”.(لینک)

او درحالی از آلودگی هوا به عنوان علت اصلی شیوع سرطان خون در کودکان خبر داد که همزمان احمد خاتون‌آبادی عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به ایسنا از تالاب گاوخونی به عنوان کانون جدید ریزگردهای سمی یاد کرد و براساس تحقیقات فاش ساخت که وجود عناصری فلزی سنگین همچون سرب، کادمیم و جیوه در حالی از پساب صنایع به تالاب وارد شده که علف‌ها و نیزار خشک شده تالاب نیز در حال نابودی کامل است.

به گفته این استاد دانشگاه “به‌زودی و در صورت ادامه بی‌توجهی به احیای زنده‌رود و اعطا نشدن حق‌آبه تالاب گاوخونی، کانون جدید بحران ریزگرد سمی در کشور در تالاب گاوخونی شکل می‌گیرد و غبار و ذرات سمی با ورود جریان‌های بادی شرق به غرب در فصل تابستان، تا پایتخت کشور نیز انتشار خواهد یافت”.

او می گوید: “ریزگردها در افراد سالم می تواند موجب تنگی نفس، سرفه، ترشحات خلطی، گرفتگی صدا و حتی سینوزیت شود و در افرادی که بیماریهای زمینه ای مانند آسم دارند، باعث تشدید بیماری شده و در مواردی منجر به بستری شدن آن ها می شود.”

بیهوده نیست که پیش از این رسانه های جمعی و هواداران سلامت محیط زیست هشدار داده بودند که دولت و سازمان محیطزیست باید راهی برای معضل مذکور در نواحی غربی کشور و همچنین در نواحی مانند سیستان و بلوچستان پیدا کنند، ورنه بدون شک ریزگردها یکی از معضلات زیستمحیطی برای سلامتی مردم ایران هستند.(لینک)

هشدار درباره احتمال رسیدن غبارات سمی و سرطان زا به پایتخت، همزمان بود با گزارشی در روزنامه شهروند که از مصرف سالانه نیم کیلو سم شیمیایی از طریق غذا توسط ایرانیان خبر داد.

این روزنامه به نقل از سعید سلیمانی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نوشت: “گذشت زمان نه‌تنها میزان سموم مصرفی در تولید محصولات کشاورزی را کاهش نداده است که در ۱۰‌سال گذشته مصرف کودهای شیمیایی از ۲/۵ به ۶/۵ میلیون تن افزایش داشته است. ۵۰‌ درصد ازسمومی که در مزارع ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد از راه قاچاق تأمین می‌شود و سموم قاچاق کیفیت بسیار پایین و آلایندگی‌های خطرناک‌تری دارد”.

 بهزاد عین‌اللهی عضو هیأت علمی دانشگاه بقیه‌الله نیز به شهروند گفته: “مصرف بی‌رویه اوره و فسفات باعث قلیایی شدن خاک کشور و تخریب آن شده است به گونه‌ای که درحال حاضر تنها ۱۸درصد از خاک کشاورزی ایران درحد ایده‌آل باقی مانده است. در این میان چند سالی است که بحث تولید ارگانیک در ایران مطرح و کالاهایی با این برچسب به بازار وارد شده است”.

به گفته فعالان این عرصه نه‌تنها مشتریان ایرانی که حتی مدیران رده بالای کشوری مفهوم ارگانیک را به درستی نمی‌دانند. ضعف نظارت بر بازار ارگانیک ایران نیز باعث شده است که کالاهای تقلبی توجیه اقتصادی تولید ارگانیک در کشور را از بین ببرند.

علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت هم معتقد است: “مواد غذایی ناسالم از عوامل زمینه ساز سرطان است و در صورت آلوده بودن مواد غذایی، خطر سرطانزا بودن آنها وجود دارد؛ چراکه ثابت شده مواد غذایی حاوی نیترات، سرطانزا هستند. این در حالی است که بیشترین نیترات در صیفیجات و سبزیجات وجود دارد. همچنین فلزات سنگین مانند آرسنیک، آفلاتوکسین و… نیز در بروز سرطان نقش بسیار مهمی دارند. سن هم شایعترین علت ابتلا به سرطان است، چرا که با افزایش سن، تغییرات ژنتیکی را شاهد هستیم. از طرف دیگر جامعه ما در حال سالمند شدن است.”(لینک)

وجود مواد آلاینده در آب و هوا و غذای ایرانیان منجر به آن شده که دکتر رضا ملکزاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از آماری هراس انگیز از ابتلا به سرطان در بین ایرانیان خبر دهد. به گفته وی: “در ۲۰ سال آینده باید منتظر افزایش ۸۰ درصدی رشد سرطان در کشورهای در حال توسعه باشیم وایران هم جزو همین کشورهاست و باید برنامه ریزیهای لازم برای مقابله با این وضعیت صورت گیرد اما متأسفانه سرطان در کشورهای در حال توسعه معمولاً دیر تشخیص داده می شود و به همین دلیل هم میزان مرگ و میر بالاتر است”.

این گزارشها در حالیست که ماجرای ارسال پارازیت بر روی امواج شبکه ای ماهواره ای هم در کنار مسمومیت آب و و هوا و غذا از جمله دلایل افزایش ابتلا به سرطان است.

سایت فرارو در این باره گزارشی داشت: “اگر گشتی در شهر بزنید با دکلهای قدیمی و جدید زیادی روبه رو میشوید که در طول سالهای گذشته شرکتهای مخابراتی، اینترنتی و تلفنهای همراه آنها را علم کردهاند. بدون شک بسیاری از این دکلها سلامت تعداد کثیری از شهروندان ساکن شهرهای بزرگ را تهدید میکند و آنطور که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور میگوید با این امواج باید در آینده منتظر سونامی سرطان باشیم. امواج الکترو مغناطیسی بویژه پارازیتها کار خودشان را کرده اند و یکی از بازوهای قدرتمند سرطان در کشور محسوب می شوند”.