دستگیری یک ترانه سرا و چهار موسیقیدان

نویسنده

» گزارشی از گاردین

روزبه بمانی، 34 ساله، به همراه پنج موسیقیدان دیگر به جرم “تولید و پخش غیرقانونی موسیقی زیر زمینی برای شبکه های تلویزیونی لس آنجلسی” دستگیر شده است. نام وی در میان دستگیرشدگان نیست.

شاعر و ترانه سرای ایرانی، یغما گلروئی روز یکشنبه در یک نامه سرگشاده اعلام کرد که این افراد دستگیر شده اند. وی در این نامه دستگیر شدن این افراد را محکوم کرد.

گلرویی در این نامه نوشته است: موسیقیدان های دستگیر شده یا به قول نیروی انتظامی “باند اراذل و اوباش” شامل  بهروز بمانی و افشین مقدم، آهنگساز، علیرضا افکاری هستند. گلروئی نوشته است که این افراد به شکوفا شدن موسیقی در ایران کمک زیادی کرده  و همواره در چارچوب قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کرده اند.

وی در ادامه می نویسد: “این رفتاری است که با اهالی موسیقی در ایران می شود: نه تنها دائما تهدید به دستگیری می شوند بلکه به آنها برچسب همکاری با باند های جنایتکار زده می شود. گویی این اتهامات واهی آبروی آنها را از بین می برد.”

گلرویی بعد از 15 سال تصمیم گرفته است کار موسیقی را کنار بگذارد و وظیفه اخلاقی خود می داند که از بمانی و موسیقیدان های زندانی دفاع کند. او می گوید: “دفاع از بمانی، دفاع از صنعت موسیقی کشور است.”

بمانی 34 ساله کارش را در ایران با همکاری با خوانندگانی چون احسان خواجه امیری، علیرضا عصار، محمد اصفهانی و خشایار اعتمادی آغاز کرد. اما در سال های اخیر به دلیل همکاری با خوانندگان در تبعید چون گوگوش و داریوش که هر دو در آمریکا زندگی می کنند، بیشتر شناخته شد.

در هفته گذشته دولت  ایران فشار زیادی بر روی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان وارد کرده است. در اوایل ماه دسامبر، 28 نفر از کسانی که برای این شبکه ها دوبله و ترجمه می کردند را دستگیر کرد.

گاردین، 14 ژانویه