سایت‌های زنجیره‌ای، دروغ‌پردازی می‌کنند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دفاع دولت از متهمان "اختلاس بزرگ":

هم‌زمان با فاش شدن بخش های دیگری از پرونده بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ کشور، اصول‌گرایان انگشت اتهام را به سوی اسفندیار رحیم‌مشایی و اطرافیانش گرفته اند و اکنون برای اثبات سخنان خود، از دیگر تخلفات مالی وی سخن می‌گویند. اما دفتر محمود احمدی نژاد، رسانه های اصولگرایان را «سایت های زنجیره ای» خواند که «کوشیدند با جوسازی و دروغ پردازی، ضمن انحراف افکار عمومی از اصل ماجرا و مسائل پشت پرده این اختلاس، دولت پاک و ضد فساد را به مشارکت در این قضیه متهم سازند».

روزنامه کیهان، نوشته اطرافیان رحیم‌مشایی در قاچاق کالاهای عتیقه دست دارند،و در همین حال یک نماینده مجلس خبر داده است که احمدی‌نژاد فاسدترین دولت تاریخ را مدیریت می‌کند و سرانجام صادق لاریجانی، با صدور حکمی محسنی‌اژه‌ای را مسئول رسیدگی به پرونده اختلاس کرده و خواستار آن شده است که وی در جریان رسیدگی قضایی، ملاحظه هیچ فرد و گروه سیاسی را نکند.

 

جریان انحرافی میلیارد دلاری

رسانه‌های اصول‌گرا در چند روز گذشته تمام تلاش خود را کردند تا بحث اختلاس 3هزار میلیارد تومانی را به حامیان اسفندیار رحیم‌مشایی – که از آن با عنوان “جریان انحرافی” یاد می‌کنند – پیوند بزنند. هفته جاری اما، با ارائه اطلاعات جدیدی درباره فساد اقتصادی این گروه آغاز شده است.

روزنامه کیهان – که مدیرمسوول آن نماینده رهبر جمهوری‌اسلامی است – در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری، رحیم‌مشایی و اطرافیانش را به دست داشتن در قاچاق کالاهای عتیقه متهم کرده و نوشته است: “نیروهای مومن و انقلابی که در تمامی مراکز و کانون های نظام حضور دارند با ارائه اسنادی به کیهان خبر داده اند یکی از معاونان رئیس سازمان میراث فرهنگی، که از اعضای حلقه انحرافی نیز هست، تعداد قابل توجهی از اشیاء عتیقه و گرانبها را از موزه ملی خارج کرده و با واسطه چند دلال، به فروش رسانده- یا در حال فروش بوده- است”.

شریعتمداری در سرمقاله خود همچنین به احمدی‌نژاد هشدار داده است که “جریان انحرافی… اکنون یکی از اصلی ترین ویژگی های دیگر دولت حضرتعالی را که مقابله با مفاسد اقتصادی بود، به زیر سوال کشیده است؟! گذر ایام طی چند سال اخیر به وضوح نشان داد که هشدار دلسوزان درباره حلقه انحرافی هوشمندانه بوده و امروزه هویت واقعی این حلقه برملا شده است. جناب احمدی نژاد، یکی از بزرگترین خیانت های جریان انحرافی در حق شما این است که جنابعالی را وادار به دفاع از برخی پلیدی ها کرده است و… بنابراین، چرا هنوز هم…”.

در همین حال روزنامه خراسان، درباره این اختلاس نوشته است: “با بررسی سایت ها و مراکز رسمی دستیابی به اطلاعات مجموعه‌های اقتصادی تحت مالکیت شرکت سرمایه گذاری (آقای الف- الف )که مهم ترین متهم اختلاس اخیر است، مشخص شده که بخش عمده ای از اطلاعات موجود در این پایگاه های اطلاع رسانی طی روزهای اخیر حذف شده است تا امکان دستیابی به سرنخ های بیشتر از این اختلاس بزرگ، سخت تر شود”.

در همین حال صادق لاریجانی، با صدور حکمی برای غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، از وی خواست تا بر “رسیدگی سریع، قاطع و همه جانبه به پرونده و شناسایی و تحقیق از کلیه متهمین در هر رده و مقام” نظارت کند. وی همچنین اضافه کرده است: “کلیه دستگاه های مسئول اعم از اجرایی، امنیتی و انتظامی موظف به همکاری همه جانبه با دستگاه قضائی بوده و متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار گیرند”. گفته می‌شود محسنی‌اژه‌ای، پس از صدور این حکم، برای رسیدگی به پرونده عازم شهر اهواز شده است.

گرچه صادق لاریجانی خواستار برخورد با متهمان در هر رده ومقام شده، اما پنج‌شنبه هفته گذشته دفتر محمود احمدی‌نژاد، با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن تکذیب ارتباط رحیم‌مشایی با این پرونده، اعلام کرد: “در ادامه سیاست تخریب دولت خدمتگزار، برخی روزنامه ها و سایت های زنجیره ای کوشیدند با جوسازی و دروغ پردازی، ضمن انحراف افکار عمومی از اصل ماجرا و مسائل پشت پرده این اختلاس، دولت پاک و ضد فساد را به مشارکت در این قضیه متهم سازند”.

محمود احمدی‌نژاد نیز هفته گذشته و در سفر به اردبیل، با اعلام این‌که “چند ماه است که عده‌ای همت و توان خود را برای ضربه زدن به دولت و متهم کردن آن به کار بسته‌اند و مثل اینکه نگرانی از تعقیب کیفری و محاکمه ندارند.پنج ماه است که هر کسی پشت هر تریبونی و مجله‌ای و روزنامه‌ای بد‌ترین دروغ‌ها را علیه دولت مطرح می‌کند و پاک‌ترین فرزندان ملت را به دروغ متهم می‌کنند”، اضافه کرده بود: “به احترام رهبری عزیز و ملت ساکت هستیم٬ اما بدخواهان بدانند سکوت دولت همیشگی نخواهد بود”.

وی همچنین اعلام کرده بود که پرونده این اختلاس نخستین بار توسط اطرافیان وی کشف شده و آن‌ها خود به دنبال دستگیری عاملان آن بوده‌اند.

این سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان شده است که محمد دهقانی، از اعضای هیات رییسه مجلس هشتم، در سخنانی ضمن متهم کردن مشایی و احمدی‌نژاد در جریان پرونده اختلاس، گفته است: “متاسفانه افرادی که بیشترین شعار مبارزه با فساد را سر می‌دادند، ‌یک قدم هم برای مبارزه با فساد برنداشته‌اند. ‌این افراد بالاترین و بیشترین شعارهای عدالت خواهی را سردادند اما بیشترین مفاسد در افراد اطراف آنان که همان جریان نفاق باشد شکل گرفته است و متاسفانه اکنون که مفاسدشان افشا شده موضوع را انکار کرده و به فرافکنی روی آورده‌اند”.

وی همچنین اعلام کرده است که در هیچ دوره‌ای فساد تا این حد در اطراف مسوولان اجرایی کشور وجود نداشته است.

 

پول‌های اختلاس شده کجاست؟

هفته گذشته، روزنامه تهران امروز -نزدیک به محمدباقر قالیباف٬ شهردار تهران- در گزارشی پیرامون این اختلاس٬ به نقل از یک منبع آگاه خبر از آن داد که ۲۸۰۰ میلیارد تومان از پول این اختلاس به خارج از کشور رفته و قرار است برای انتخابات مجلس نهم و ریاست‌جمهوری یازدهم هزینه شود.

سایت جهان‌نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نماینده اصول‌گرای مجلس – نیز با درج یادداشتی در این زمینه، نوشت: “ نگرانی اصلی این است که این ۳ هزار میلیارد تومان در فضاهایی مانند انتخابات پیش رو هزینه شود که در این صورت آثار آن بدون تردید تنها در اقتصاد نمی ماند. خرید رای و خرید کاندیدا و هزینه های تبلیغاتی برای بدست آوردن کرسی های نمایندگان مجلس و استفاده از آن برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری از جمله نگرانی های ناشی از محل هزینه کردن این درآمد است”.

شاید به همین دلیل باشد که نمایندگان مجلس نیز خبر از آن داده‌اند که “کمیته ویژه ای مرکب از اعضای کمیسیون اقتصادی، جهاد اقتصادی و اصل ۹۰” درباره این اختلاس تشکیل خواهند داد.

در همین حال یک عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نیز با اعلام این‌که “قبل از اینکه پرونده اختلاس رسانه‌ای شود، کمیسیون اصل 90 مجلس گزارشاتی پیرامون این اختلاس را در دست بررسی داشته و به مسئله ورود کرده بود”، افزود: “کمیسیون اصل 90 این گزارشات و اسناد را که پیرامون واگذاری‌ها به اختلاس‌گران است را بررسی کرده و بررسی‌ها در این‌باره همچنان ادامه دارد. کمیسیون اصل 90 اسناد موجود در رابطه با این اختلاس کلان را در اختیار قوه‌قضائیه قرار خواهد داد تا موضوع سریعتر بررسی و به نتیجه برسد”.

در همین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با متهم کردن رحیم‌مشایی و اطرافیانش به این‌که “ تلاش می‌کنند با متهم کردن مجلس و قوه قضاییه آدرس غلط به مردم بدهد و مانع رسیدگی قضایی به پرونده اختلاس بزرگ شود”، تاکید  کرد: “ در شرایط کنونی هیچ سندی مبنی بر دخالت مجلس و یا قوه قضاییه در اختلاس بزرگ وجود ندارد و تنها جریان انحرافی است که باید پاسخگوی اسناد منتشر شده باشد”.

روزنامه کیهان نیز روز شنبه خبر از آن داده بود که “جریان انحرافی که هم اکنون به شدت از حجم و عمق اسناد کشف شده در پرونده فساد 3000 میلیاردی بهت زده و نسبت به سرنوشت خود نگران است، در تازه ترین طراحی انجام شده تصمیم گرفته از دو سفر رئیس جمهور یکی از اردبیل- که انجام شد- و دیگری به نیویورک برای لاپوشانی افتضاح به بارآمده استفاده کند”. کیهان در توضیح این قضیه نوشته است: “درباره سفر نیویورک نیز اطلاعات موجود نشان می دهد این جریان درصدد آن است که با ایجاد بمب های خبری و حرکات پر سر و صدا وضعیتی بوجود بیاورد که در آن خبر فساد 3000 میلیاردی از ذهن افکار عمومی پاک شود”.

 

متهم اصلی پرونده اختلاس کیست؟

رسانه‌ها از فردی با نام امیرمنصور خسروی، با عنوان متهم اصلی این پرونده یاد می‌کنند. سایت آینده در معرفی وی نوشته است: “وی یک ایرانی ساکن آلمان بوده است، در دولت نهم با دریافت برخی چراغ سبزها برای فعالیت اقتصادی به ایران بازمی گردد و کل سرمایه خود را که حدود یک میلیون دلار بوده است، به ایران می آورد و با ایجاد برخی روابط و معاملات، این سرمایه را چند برابر کرده و مجددا به آلمان باز می گردد و پس از استفاده از این سرمایه در آلمان و گسترش فعالیتهای خود، به ایران نقل مکان کرده و اقدام به تاسیس شرکتهای زنجیره ای متعدد می نماید و با هر شرکت نیز اقدام به دریافت وام های هنگفت بانکی، خرید شرکتهای دولتی با پیش قسط حاصل از  وجوه سیستم بانکی و گشایش اعتبارهای مکرر می نماید”.

براساس اعلام بانک صادرات این اختلاس در سال ۱۳۸۶ آغاز شده و در سال ۸۸ رقمش کمتر از ۸۰ میلیارد تومان بوده اما در سال ۱۳۸۹ به ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری به ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

گفته می‌شود خسروی از طریق تبانی با رئیس شعبه بانک صادرات در کارخانه فولاد خوزستان، به گشایش اسناد اعتباری به مبلغ چندین میلیارد تومان مبادرت کرده بی آنکه تمام یا دست کم بخش عمده ای از وجه این اعتبار نامه ها را پرداخته باشد. او سپس این اسناد اعتباری (ال سی ها) را با قیمتی پائین تر از قیمت رسمی به بانک های دولتی و خصوصی دیگر می فروخته است.

در همین حال سایت الف نام برخی از شرکت‌های تحت تملک خسروی را که در این اختلاس دست داشته‌اند، اعلام کرده است. به گزارش الف، شرکت‌هایی چون توسعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا، شرکت پخش امیرمنصور ایرانیان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، صنعت آب معدنی داماش گیلان، شفاف شیمی پلاست، صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان، آهن و فولاد لوشان، سبک سازان لوشان، ماشین سازی لرستان، معدن شکافان تهران، داماش ترابر ایرانیان، سیمان فاراب شمال، نوآوران صنعت الکترونیک، گروه صنعتی شیشه مارلیک گیلان، گروه صنعتی نمونه منصور گیلان، تجارت گستران منصور، مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان، سامانه های برنامه ریزی منابع کرانه، کیمه طرح ایرانیان، ستارگان امیر منصور، شرکت پی سنگ گستر، خدمات کشاورزی میثاق گیلان، باشگاه ورزشی داماش ایرانیان، شرکت خدمات خط و ابنیه فنی، مروارید درخشان آریا، صنایع غذایی ترچین طبخ ایرانیان، ستاره درخشان درفک، شرکت آریا سنگ زرین ایرانیان، شرکت گسترش منیزیم آریا و شرکت فولاد اکسین خوزستان از جمله این شرکت‌ها هستند.