طرح دوفوریتی درباره‌
مدیران دوتابعیتی

نویسنده
حسین محمدی

» اعضاء و نزدیکان جبهه‌ی پایداری ارائه کردند:

چند هفته پس از جنجال درباره امکان حضور یک مدیر دوتابعیتی در نهاد ریاست‌جمهوری، دوازده نماینده مجلس (اعضاء و نزدیکان جبهه‌ی پایداری) طرح دو فوریتی برای تحقیق و تفحص درباره مدیران دوتابعیتی ارائه کرده‌اند.


این دوازده نماینده مجلس نهم خواستار بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی یا دارای گرین‌کارت “در حوزه مسوولان و مدیران ارشد و مدیران شرکت‌های دولتی” شده‌اند.
روح‌الله حسینیان، علی طاهری، شکرخدا موسوی، محمود نبویان، حبیب آقاجری،عطاءالله سلطانی‌صبور، حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، جواد کریمی قدوسی، محمدصالح جوکار،بهرام بیرانوند، ناصر سودانی و محمد بیاتیان دوازده نماینده‌ای هستند که این طرح را به هیات‌رییسه مجلس سپرده اند. اکثر این نمایندگان از اعضا یا نزدیکان جبهه پایداری در مجلس نهم هستند. جبهه پایداری گروه اصلی مخالف دولت روحانی در مجلس است.
سوال اصلی این طرح تحقیق تفحص این است که “چرا افراد دو تابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسوولان و مدیران ارشد کشور شاغل می‌باشند”. به نظر می‌رسد مطرح شدن چنین طرحی، در ادامه خبرهایی است که در ماه‌های گذشته پیرامون حضور یک مسوول دوتابعیتی در نهاد ریاست‌جمهوری منتشر شده بود.
چند سال پیش رامین مهمان‌پرست، سخن‌گوی وزارت خارجه در دولت احمدی‌نژاد درباره گرین کارت داشتن مسوولان دولتی گفته بود: “گرین کارت تابعیت محسوب شده و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه تخلف و جرم است و ما به هیچ وجه تابعیت دوگانه را نمی‌پذیریم”.
ماه گذشته ۱۳ نماینده مجلس نهم در تذکری خطاب به روحانی با اشاره به این‌که طبق قانون “بکارگیری افراد دو تابعیتی در مناصب دولتی جایز نمی‌باشد”، نوشته بودند که “یکی از مسوولین ارشد دفتر” روحانی “دارای تابعیت مضاعف از کشور آمریکا” است.
آن‌ها خطاب به روحانی نوشتند: “دولت یازدهم نیز بهتر است برای دچار نشدن به حاشیه‌های افراد دو تابعیتی نسبت خود را با مسوولان و مدیران دارای تابعیت مضاعف روشن کرده و برای حل تبعات منفی حاصل از فعالیت آنها و یا برکناری‌شان چاره‌ای بیاندیشد”.
اشاره این نمایندگان به محمد نهاوندیان، رییس دفتر روحانی و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت بود. او ابتدای انقلاب به آمریکا سفر کرد و نزدیک به یک دهه در این کشور مشغول تحصیل و فعالیت بود. بحث گرین کارت داشتن نهاوندیان پیش از این و در سال ۸۵ نیز جنجال‌ساز شده بود.
با این حال روابط عمومی دفتر رییس‌جمهوری در اطلاعیه‌ای با اشاره به جایگاه مجلس در جمهوری‌اسلامی، تذکر نمایندگان مجلس را بدون “هرگونه تحقیق و یا پرسش و گفتگو” و تکرار “افترایِ مجعولِ برخی از رسانه‌های افراطی وابسته به صهیونیست ها در ایالات متحده آمریکا” توصیف کرده بود که “کذب محض بوده و به هیچ وجه واقعیت ندارد”.
براساس این اطلاعیه، این تذکر نمایندگان “دروغی” بود که “صحت آن با یک پرسش ساده استعلام می‌شد” و در این صورت منجر به “تکرار یاوه‌سرایی بیگانگان، فضاسازی برخی رسانه‌ها و سوءاستفاده کسانی که در پی تخریب تعامل مثبت قوای مجریه و مقننه هستند” نمی‌شد.
هفته گذشته نیز علی غزالی،‌ مدیرمسوول سایت بازتاب، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود که مسعود وثوق – معاون خرید ایران خودرو و شرکت ساپکو – تابعیت دوگانه دارد و هاشم یکه زارع – مدیر عامل ایران خودرو – با علم به داشتن تابعیت دوگانه او را منصوب کرده و در پاسخ به اعتراض‌ها گفته: “منع قانونی ندارد و وقتی فلان کسک در دفتر رییس جمهور گرین کارت دارد شمارا به مدیر من چکار”.
بحث دوتابعیتی بودن مدیران یا گرین‌کارت داشتن آن‌ها در دولت احمدی‌نژاد هم مطرح شده بود. محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری خود حمید مولانا را به عنوان مشاور برگزید. او که از نویسندگان ثابت روزنامه کیهان است، ساختمانی را نیز برای ایجاد بنیاد فرهنگی مولانا در اختیار گرفت. در سال ۱۳۸۸ بودجه‌ای بالغ بر ۳۳۷ میلیون تومان برای بنیاد فرهنگی مولانا اختصاص یافت. همین میزان بودجه در بودجه سال ۱۳۸۹ لحاظ شده بود که ردیف مربوط به آن در کمیسیون تلفیق مجلس رد شد.
این بحث همچنین درباره مرتضی آقاتهرانی، استاد اخلاق هیات دولت احمدی‌نژاد و نماینده مجلس نهم نیز مطرح شده بود و آقاتهرانی در واکنش به آن گفته بود: “گرین کارت به این معناست که هر شش ماه یک بار باید به آمریکا بروم. من باید یک مؤسسه را در نیویورک اداره می‌کردم و برای اینکه این کار قانونی باشد گرین کارت می‌گرفتم. من دنبال گرفتن گرین کارت نبودم و هیچ کدام از فرزندانم هم گرین کارت ندارند. ولی در این مورد خیلی سر و صدا کردند و راست و دروغ گفتند. گرین کارت تابعیت نیست. برای تابعیت باید زیر پرچم آمریکا قسم خورد که منافع آن‌ها را حفظ می‌کنیم”.