شاخص فلاکت در ایران باز هم افزایش یافت

نویسنده
نازنین کامدار

» گام نرخ تورم به سوی ۵۰ درصد

در حالیکه محمود احمدی نژاد مشغول قدردانی های پیاپی از خود و وابستگانش است و آیت الله خامنه ای هم از خدمات دولت وی تقدیر کرده، گزارش های رسمی در ایران حاکی از افزایش مجدد “شاخص فلاکت” در کشور است.

این در حالیست که آمار شاخص فلاکت اعلام شده از سوی رسانه های داخلی با احتساب نرخ بیکاری سال قبل، یعنی ۱۴ درصد و تورم اعلامی بانک مرکزی برای خرداد ماه است؛ تورمی نزدیک به ۳۶ درصد .

شاخص فلاکت، یک شاخص اقتصادی شناخته شده است که از طریق محاسبه ضریب بیکاری و تورم به دست می آید و بیانگر وضعیت دهک های اقتصادی پایین جامعه است که به دلیل سیاست های پول و مالی دولت ها، نه به زیر خط فقر که به زیر خط فلاکت سقوط کرده اند.

 نشریه اکونومیست سه ماه قبل ایران را با شاخص فلاکت ۴۴ درصدی، در رتبه سوم جهانی و رتبه اول منطقه ای قرار داد اما با محاسبه اخیر، این احتمال وجود دارد که ایران به رتبه بالاتری به لحاظ شاخص فلاکت در جهان رسیده باشد.

سایت فرارو، در گزارشی درباره محاسبه نرخ جدید شاخص فلاکت نوشته است: “سال گذشته در حالی که نرخ تورم زیر ۳۰ درصد و میزان بیکاری در حدود ۱۴ درصد بود شاخص فلاکت ۴۴ درصد تعیین شد و با احتساب نرخ تورم و بیکاری در خرداد ماه این رقم ۴۸.۳ درصد خواهد بود. در این برآورد با خوشبینی نرخ بیکاری در خرداد امسال مشابه زمستان گذشته در نظر گرفته شده است”.

فرارو افزوده: “بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی تورم خرداد ماه گذشته ۳۵.۹ درصد و تورم نقطه به نقطه در این ماه ۴۱.۲ درصد اعلام شده است. پیش بینی می شود که نرخ رسمی تورم پس از ۱۷ سال در شهریور ماه آینده از مرز ۴۰ درصد عبور کند. اعلام نرخ رسمی تورم مابین بانک مرکزی و مرکز آمار در حالی ۳.۳ درصد اختلاف دارد که حسن روحانی رئیس جمهور منتخب با اعلام خبر تشکیل چهار کمیته و ۲۰ کارگروه برای بررسی صحت و سقم آمارهای اعلام شده از سوی دولت احمدی نژاد نرخ واقعی تورم را ۴۲ درصد دانسته است.مرکز پژوهش‌های مجلس هم چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که بی‌انضباطی مالی، عدم تعادل منابع و مصارف هدفمندکردن یارانه‌ها، تزریق بی‌رویه منابع حاصل از نفت به بودجه، بی‌انضباطی پولی، رشد نقدینگی و تحریم باعث رشد نرخ تورم و افزایش نرخ ارز در دو سال اخیر در کشور شده است.همزمان آمار بیکاری زمستان ۹۱ توسط مرکز آمار نیز منتشر شده است. این نرخ به طور کلی در میان افراد ۱۰ سال به بالا با رشد ۱.۱ درصدی به ۱۲.۴ درصد رسیده است و بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با رقم ۳۸.۳ درصد به ثبت رسیده است.این در حالی است که دولت در هشت سال گذشته با پرداخت وام خود اشتغالی به بنگاه های زود بازده و عدم نظارت مناسب بر این طرح نه تنها نرخ بیکاری را کاهش نداده بلکه میزان نقدینگی در اقتصاد را افزایش داده و از این طریق باعث افزایش نرخ تورم شده است. دولت از سیاست خود دست بر نداشته است و بنا دارد تا در روزهای آخر ۶۵هزارمیلیارد تومان دیگر وام اشتغال‌زایی بدهد.آمار سه میلیونی تعداد بیکاران در کشور در حالی است که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مدعی است از طریق مشاغل خرد و خوداشتغالی در ۸ سال گذشته حدود ۷ میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است”.

خیز تورم ایران به سمت ۵۰ درصد که بی سابقه ترین نرخ تورم در تاریخ ایران است، در حالی پیش بینی افزایش رقم شاخص فلاکت را به بالای ۵۰ درصد می رساند که حقایق مربوط به وضعیت بحران بیکاری و تخریب زیرساخت های تولیدی و صنعتی و کشاورزی ایران در ۸ سال گذشته هنوز مشخص نشده و دولت با دستکاری و پنهان سازی آمارها، حتی امکان برآورد وضع وخیم موجود را از بین برده است. گفته می شود درصورت در دست بودن آمارهای واقعی، ضریب فلاکت در ایران رقمی بالاتر از ۴۸ درصد خواهد بود.

انتشار آمارها در مورد وخامت اوضاع اقتصادی ایران، دولت محمود احمدی نژاد را وادار به در پیش گرفتن همان مشی همیشگی اش یعنی انکار کرده است. دولت احمدی نژاد که در آخرین روزهای کاریش به سر می برد، مدام با اتکاء به سخنان آیت الله خامنه ای در دیدار اخیر با دولت دهم می کوشد که با ترساندن معترضان، انتقاد از وضع موجود را انتقاد از خامنه ای معرفی کند.

این دولت که بیشترین ادعاها و شعارها را در کارنامه خود دارد، به جای پاسخگویی به بحرانی که به بار آورده، مدام بر شعارهایی چون “رئیس جمهور سخت کوش”، “کار و تلاش شبانه روزی دولت”، “روحیه جهادی و ایثار دولت” و…تاکید می کند و حرفی برای گفتن در برابر آمارهایی که رفته رفته و پس از ۸ سال عمق فاجعه جامعه ایران را نشان می دهد، ندارد.

در اینباره، محمدرضا رحیمی، معاون اول کابینه احمدی نژاد که متهم به فساد اقتصادی است، در واکنش به آمارهای تازه از نرخ تورم و ضریب فلاکت گفته: “نباید این طور باشد که هر حرفی را هر کسی بتواند بزند و متأسفانه امروز شاهد هستیم که تورمی را که بانک مرکزی آمار آن را اعلام می‌کند، از سوی کسی که ۱۲ سال از تمام امور اجرایی کشور به دور بوده است، مورد تحلیل قرار می‌گیرد. باید در اعلام اعداد و ارقام کار کارشناسی صورت گیرد و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که محققان زیادی را در اختیار دارد، باید در این زمینه وارد شود تا حرف‌هایی که به دروغ گفته می‌شود را دیگر شاهد نباشیم. حاضر هستیم همه بدی‌ها و خوبی‌های دولت را در صورتجلسه‌ای به طور شفاف تحویل بدهیم و هر کس که بتواند بگوید دولت‌های دیگر از این دولت برتر بوده‌اند جایزه دریافت خواهند کرد. تمام آمارها و ارقام دولت را کارشناسان بیت رهبری به دقت رصد می‌کنند و وقتی ایشان از دولت تعریف می‌کنند، مشخص است که اشراف کامل به شرایط کشور دارند و باید از صحت صد درصدی آمارها و ارقام مطمئن بود. امروز وقتی می‌گوییم ایران قدرت هفدهم دنیا در حوزه اقتصاد است این حرفی نیست که خودمان زده باشیم و همه دشمنان نیز به آن اذعان دارند”.

 سخنان او که بیانگر روحیه ویژه اعضای دولت است، موجب شد تا مسعود نیلی، اقتصاددان عضو تیم مشورتی روحانی در روزنامه شرق پیشنهاد مناظره زنده تلویزیونی با نماینده دولت را مطرح کند تا حقایق برای مردم شفاف شود.

گفتنی است افزایش احمدی نژاد و تیم اش در آخرین دیدارشان با آیت الله خامنه ای مدعی شده اند که طی ۸ سال زمامداری، تولید ناخالص ملی را به مرز یک هزار میلیارد دلار رسانده اند، تولید خودروی ملی را ۱۰۰ درصد افزایش داده اند، ۳۲ میلیارد صرفه جویی ارزی و بامسکن مهر همه ایرانیان را خانه دار کرده اند؛ ادعاهایی که همه به غیر از وابستگان احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای بر دروغ بودن آنها تاکید کرده اند.