بازگشت به شیوه های قدیمی شکنجه

نویسنده

نادر کرمی

دامنه اعتراض به بازداشت جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان در سالگرد 18 تیر به حدی گسترده شده است که پس از واکنش احزاب اصلاح طلب و میانه رو در روزهای آغازین و سید محمد خاتمی در چند روز گذشته، صدای انتقاد شیخ حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در آمد. وی اما در پرسش و پاسخ با خبرنگاران از مسوولان خواست در مواجهه با دانشجویان به گونه ای عمل کنند که حداقل هزینه را به دنبال داشته باشد و همچنین خواستار این شد تا با نزدیک شدن به زمان انتخابات، مسوولان تسامح بیشتری با مطبوعات نشان دهند. وی همچنین با دفاع از عملکرد خود در شورای عالی امنیت ملی گفته است ما در جریانات دانشجویی مخالف بازداشت دانشجویان بودیم.

افشای جزییات بیشتر از شکنجه دانشجویان

انتشار نامه افشاگرانه خانواده سه دانشجوی زندانی دانشگاه پلی تکنیک تهران خطاب به هاشمی شاهرودی در هفته گذشته اولین حرکت خانواده‌های دانشجویان بازداشت شده در افشای شکنجه های های وارده به فرزندانشان بود. در پی بی پاسخ ماندن این نامه و انکار هرگونه فشاری به دانشجویان از سوی وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت، ‌مادر احسان منصوری در گردهمایی منزل عبدالله مومنی مجدادا به این شکنجه ها اشاره کرد و از وضعیت بسیار وخیم فرزندش بویژه در روزهای ابتدایی بازداشت وی خبر داد. در این شرایط خبرنامه امیرکبیر به نقل از یک منبع آگاه دست به افشای جزئیات بیشتری از نحوه شکنجه دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر جهت اخذ اعتراف زد. این “جزییات بیشتر” به گفته این سایت خبری از ابتدا در رنجنامه والدین احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری ذکر شده بود که بعدا بنا به ملاحظاتی در نهایت از این نامه حذف شد.

بنا بر این گزارش “دانشجویان بازداشت شده مورد انواع و اقسام آزارهای جنسی قرار گرفته اند. بازجوهای وزارت اطلاعات در طول مدت بازجویی، دانشجویان را به شیوه های مختلف مورد اذیت و آزارهای جنسی قرار می دادند. به عنوان نمونه دانشجویان را به پشت روی زمین می خواباندند و لباس هایشان را از تنشان خارج کرده و به شیوه های مختلف مانند بطری نوشابه، تخم مرغ داغ و… آن ها را مورد تهدید قرار می دادند.” این گزارش می افزاید: “شدت ضرب و شتم و شکنجه های روحی روانی دانشجویان به حدی بوده که صدای گریه و ناله های ایشان از اتاق های بازجویی و سلول های انفرادی به گوش دوستانشان که در اتاق های بازجویی یا سلول های مجاور قرار داشتند می رسیده است. بازجویی گاها به بیش از ۱۲ ساعت می رسیده و دانشجویان در تمام طول این مدت اجازه صرف غذا یا نوشیدن آب نداشتند. مگر در مواردی که دانشجویان زیر شکنجه های طاقت فرسا بیهوش می شدند که بازجوها به کمک بهیاران بند ۲۰۹ اوین در حدی که دانشجویان دوباره به هوش بیایند به ایشان آب می دادند. همچنین در طول مدت بازجویی به دانشجویان اجازه رفتن به دستشویی نیز داده نمی شده به حدی که این دانشجویان در چند مورد کنترل خود را از دست داده و به همین خاطر به شدت از سوی بازجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. شدت ضرب و شتم دانشجویان به حدی بوده که گاه لباس های دانشجویان در حین بازجویی پاره می شده است.” همچنین این منبع آگاه به خبرنامه امیرکبیر گفته است: “بازجوها در عین این که دانشجویان را مجبور به انجام طاقت فرسا مانند خم شدن و گرفتن مچ پاها می کردند، چند نفری روی کمر دانشجو سوار می شدند. همچنین در مواردی که دانشجویان در اثر ایستادن های طولانی مدت کنترل خود را از دست داده و به روی زمین سقوط می کردند، بازجوها با گرفتن موها و بلند کردن ایشان، آن ها را مجبور می کردند دوباره سر پا بایستند. از جمله آزارهای روحی روانی دانشجویان این بوده که در مواردی ایشان را به بند اعضای گروه تروریستی القاعده منتقل نموده اند. تیم بازجویی تلاش زیادی جهت گرفتن اعتراف دروغ مبنی بر انتشار نشریات جعلی توسط دانشجویان بازداشت شده و همچنین ارتباط دادن این غائله با احزاب اصلاح طلبی مانند حزب کارگزاران و سازمان مجاهدین انقلاب داشته اند. علاوه بر این بازجویان تلاش وافری جهت ارتباط دادن غائله نشریات جعلی با انقلاب های مخلمین داشته اند”.

از سوی دیگر ارتباط برقرار کردن میان غائله نشریات دانشجویی امیرکبیر و احزاب اصلاح طلب بعلاوه شایعه مهیا بودن بخش‌های دیگری از اعترافات کیان تاجبخش یه ویژه علیه احزابی چون مشارکت و کارگزاران، ‌این گمان را تقویت می کند که نمایشی از تلفیق اعترافات اتباع ایرانی – آمریکایی و برخی از دانشجویان با نزدیک‌تر شده با ایام انتخابات از صدا و سیما پخش شود. این گمانه ای است که خبر دیگری از دانشجویان بازداشت شده مبنی بر فیلم برداری از اعترافات مجید توکلی و احمد قصابان در محل فیلم برداری از هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش با موضوع انقلاب مخملی و نقش جریانات دانشجویی، آن را تقویت می کند.

تهدیدها و انکارهای وزارت علوم

روز گذشته دبیر کمیته انضباطی وزارت علوم در گفتگو با ایسنا با رد افزایش احکام انضباطی پس از روی کار آمدن دولت نهم گفت: “آمار احکام انضباطی صادر شده در سال تحصیلی 85-84 کاهش 50 درصدی نسبت به سال 84-83 و تعداد احکام صادر شده در سال 86-85 کاهش 70 درصدی نسبت به سال 85-84 داشته است که این کاهش صدور احکام در تاریخ عملکرد کمیته‌های انضباطی بی سابقه بوده و نشانه تحقق شعار مهرورزی دولت نهم در وزارت علوم است.”

مسئول کمیته انضباطی مرکزی وزارت علوم با نسبت دادن اتهام بزرگنمایی احضار دانشجویان به کمیته‌های انضباطی افزوده: “کاهش چشمگیر آمار احکام صادر شده در طول خدمت دولت نهم، بهترین دلیل بر کذب بودن ادعای آنان است، به‌گونه‌ای که مجموع کل احکام صادر شده در طول مدت دو سال خدمت این دولت روی هم، کمتر از احکام صادر شده در طول یکسال دولت قبلی است.”

نهمین همایش هم اندیشی بسیج اساتید کشور نیز طی روزهای گذشته محلی بود تا مقامات وزارت علوم ضمن اعلام خطر نسبت به جریانات دانشجویی به تلاش خود برای آنچه آن را “ساماندهی تشکل‌های دانشجویی” می خوانند، اذعان کنند.

باقر خرمشاد، معاون فرهنگی وزیر علوم در این همایش به افت اعتقادات دینی در دانشگاه های کشور اشاره و تاکید کرد باید با تفکرات “چه گوارائیستی” و چپ جدید در دانشگاه ها مقابله نرم شود. به گزارش خبرگزاری مهر وی در ادامه بحث خود به “برخورد نرم” اشاره کرد و گفت: “شرایط فعلی کشور همانند اوایل انقلاب است. در آن زمان سه گروه اسلامگرا، لیبرال و مارکسیست وجود داشتند که در حال حاضر نیز در فضای دانشجویی ما شاهد تفکرات «چه گوارائیستی» و چپ جدید هستیم و وارد فضای برخورد نرم شده ایم چرا که این گروه ها در حال به چالش کشیدن اسلامگرا ها در نشریات شان هستند که این برخورد نرم مقابله نرم را می طلبد.”

محمد زاهدی وزیر علوم نیز علوم، نیز در این همایش اظهار داشت: “در این دو سال هیچ کس آمدن و رفتن ۱۸ تیر را احساس نکرد در حالی که پیش از این در سالگرد ۱۸ تیر استرس فراوانی داشتیم. فکر نکنید که این به راحتی به دست آمد این برنامه ریزی هایی بود که در معاونت فرهنگی انجام دادیم که البته در مورد برنامه ریزی ها و چگونگی انجام آن نمی توانم چیزی بگویم.” وی همچنین گفت: “ساماندهی تشکل‌های دانشجویی بخصوص قسمت‌ سیاسی کار سنگین، فشرده و استرس زا بوده که معاونت فرهنگی در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است”.

همچنین حجت الاسلام محمدیان مسئول نهاد رهبری در دانشگاه ها در سخنان خود به لزوم تغییر در متون درسی در راستای اسلامی کردن دانشگاه ها، اشاره کرد و افزود: چرا اساتید ما که اساتید بسیار بزرگی هستند حتی در زمینه حذف دروس اضافی که نتیجه ای جز اتلاف وقت برای دانشجویان ندارند، تلاش نمی کنند؟ عده ای باید جسارت کنند و در آموزش عالی کشور بازبینی انجام دهند؛ چرا که دروس، وحی منزل نیستند پس شما بایستی کنکاش کنید و سرفصل‌های جدید ایجاد نمایید.

وی با انتقاد از ایجاد رشته حقوق بشر در دانشگاه‌های ایران گفته است: “رشته‌هایی همچون مطالعات زنان، جوانان و حقوق بشر کاملا با تفکر فمینیستی مطابق هستند. ایجاد چنین رشته‌هایی باعث می شود که با پول جمهوری اسلامی مطالبی که آمریکا می‌خواهد بیان شود، را بیان کنیم.”

آخرین اخبار از دانشجویان بازداشتی

اما آخرین اخبار از دانشجویان بازداشت شده حاکی است که سرانجام پس از گذشت نزدیک به بیست روز از بازداشت گسترده فعالان دانشجویی، واحد پاسخگویی دادسرای انقلاب حاضر شده است در پی مراجعات مکرر تعدادی از خانواده‌های این دانشجویان رسما محل بازداشت این دانشجویان را اعلام و شعبه رسیدگی کننده به پرونده آنها را اعلام کند. گفته می شود برای تمامی بازداشت شدگان حداقل قرار یک ماهه بازداشت موقت صادر شده است و این احتمال وجود دارد که پس از طی این مدت قرار برخی از این دانشجویان به وثیقه تبدیل شده و امکان آزادی تعدادی از آنها فراهم شود.

در عین حال روز گذشته مادران دو دانشجوی بازداشت شده عضو کمپین یک میلیون امضا یعنی “امیر یعقوب علی و بهاره هدایت”، با ارسال نامه سرگشاده ای خطاب به هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه خواستار رسیدگی وی به وضعیت فرزندانشان شدند.

در این نامه آمده است: “مدت ۱۰ ماه است که ما مادران در کنار فرزندان مان برای ارتقاء فرهنگ عمومی و تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان به صورت دسته جمعی و با رعایت موازین قانونی، تلاش می کنیم تا با جمع آوری یک میلیون امضا و تقدیم به مجلس شورای اسلامی گامی در برقراری عدالت در کشور عزیزمان برداریم تا جامعه ای سالم و خانواده های پایدار داشته باشیم که این حرکت نه خلاف مبانی اسلامی و نه مغایر با تعهدات دولت و نه مخالف قانون اساسی است.”

در بخش دیگری از این نامه آمده است: “آقای شاهرودی ما فرزندان مان را با خون دل بزرگ کرده و روح عدالت خواهی را که خود برای دستیابی به آن در انقلاب شرکت کرده بودیم ذره ذره به کالبد آنان دمیدیم تا آرمان های انسان دوستانه و برابری خواهانه و عدالت طلبانه زنده بماند و در جامعه ای که در های دنیای فساد بر آنان گشوده است و جنابعالی بیش از هر کس بر آن واقفید فرزندان مان را پاک و با ایمان و متعهد پرورش داده ایم به طوری که ضمن تلاش برای برقراری عدالت و حد اقل برای استقرار عدالت جنسیتی، آنان در معتبرترین دانشگاههای کشور مشغول تحصیل می باشند. سوال ما از آن مقام این است که به کدامین جرم یا عمل مجرمانه و خلاف قانون، فرزندان ما را به بند کشیده اند؟ و آیا بی خبری مادر از فرزند به مدت بیش از دو هفته پس از پیگیری ها و درخواست های مکرر، انسانی، اخلاقی و اسلامی است؟”