هفده دعوای بی اهمیت

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

در راستای اینکه معاون محترم رئیس جمهور بعد از بررسی هایی چند، موفق به کشف نکات مهمی در روابط ایران و آمریکا شده است، وی اعلام کرد: « هفده دعوا میان ایران و آمریکا حل نشده است.» آگاهان فهرست این هفده دعوا را بشرح زیر اعلام کردند:

دعوای اول: ایران و آمریکا هر کدام قصد نابودی همدیگر را دارند که اگر این اختلاف حل بشود، حتی رسیدگی برای حل شانزده اختلاف دیگر هم نیست.

دعوای دوم: آمریکا معتقد است در ایران باید اصلاحاتی بوجود بیاید، مثلا مجلس و دولت و سیستم قضایی و قانون اساسی و شیوه رهبری و نوع اقتصاد و روابط اجتماعی اصلاح شود و ایران بشود کشوری مثل سوئد، ایران هم معتقد است آمریکا باید از این نظام دو حزبی و سیستم سرمایه داری و دخالت آمریکا در کشورهای دیگر و حاکمیت یهودیان بر اقتصاد این کشور و مسیحیان بر فرهنگ این کشور و ارتش مداخله گر آمریکا و قانون اساسی آمریکا و فرهنگ این کشور، دست بردارد و تبدیل به کشوری بشود مثل افغانستان تا ایران و آمریکا یکی دیگر از اختلافات شان حل شود.

دعوای سوم: ایران معتقد است تا وقتی نظام انتخاباتی آمریکا تغییر نکند و شورای نگهبان جمهوری اسلامی بر انتخابات این کشور نظارت نکند، اختلاف این دو کشور همچنان پابرجا خواهد بود و اگر این نظام انتخاباتی تغییر کند قطعا با توجه به محبوبیتی که احمدی نژاد دارد در انتخابات بعدی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور آمریکا می شود. آمریکا هم معتقد است نظام انتخاباتی ایران باید از اساس تغییر کند تا انتخابات دموکراتیک در این کشور برگزار شود، و اگر روش انتخابات ایران تغییر کند جرج دبلیو بوش رئیس جمهور ایران می شود و اختلاف ایران و آمریکا حل می شود.

دعوای چهارم: ایران معتقد است آمریکا به دلیل اینکه در قاره آمریکا قرار دارد و دور از دسترس موشکهای ایرانی است، این موضوع مانع بزرگی برای سیاستهای استراتژیک کشور ایران بوجود آورده است، بطوری که ارتش ایران باید هزینه زیادی صرف کند تا آمریکا را از بین ببرد و این موضوع باعث اختلاف میان ایران و آمریکاست، لذا برای رفع اختلاف ایران پیشنهاد می کند که آمریکا به جایی نزدیک ایران، مثلا امارات متحده عربی منتقل شده و از آن قاره بیرون بیاید تا برخی اختلافات ایران و آمریکا حل شود. از طرف دیگر آمریکا هم معتقد است وجود ایران در خاورمیانه یکی از عوامل ایجاد تشنج است و این کشور ترجیح می دهد کشور ایران به جایی مثل هائیتی یا مکزیک یا کوبا منتقل شود تا آمریکا برای حمله به ایران این همه هزینه مصرف نکند و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، یک اختلاف دیگر ایران و آمریکا حل می شود.

دعوای پنجم: آمریکا معترض است که چرا ایرانی ها هر هفته پرچم ملی این کشور را آتش می زنند، و برای رفع اختلاف انتظار دارد که حداکثر هر ماه یک بار پرچم این کشور آتش زده شود، اما ایران معتقد است که آتش زدن پرچم آمریکا در ایران یکی از آئین های مذهبی ایران است و یک مساله داخلی کشور است و آمریکا حق ندارد در این مورد اعتراض کند، از طرف دیگر آمریکا از ایران می خواهد که از میان چهار پنج پرچم موجود که به عنوان پرچم ایران شناخته می شود( با شیرو خورشید، بدون شیروخورشید، با الله و بدون الله، با حاشیه الله اکبر و بدون حاشیه مذکور و انواع دیگر) ایران یکی از این پرچم ها را به عنوان پرچم خودش اعلام کند که اگر زمانی آمریکایی ها خواستند پرچم ایران را آتش بزنند، بدانند که پرچم ایران کدام یک از این پرچم هاست.

دعوای ششم: یک اختلاف کوچک میان ایران و آمریکا این است که ایران معتقد است آمریکا باید به اقلیت سرخپوست و سیاهپوست احترام بگذارد و باید کاری کند که اقلیت سیاهپوست که 14 درصد مردم آمریکا هستند، در یک برنامه حمایتی تعدادشان افزایش یافته و حداقل به پنجاه درصد جمعیت آمریکا برسند. و در مقابل ایران قول می دهد که آمریکایی ها دیگر حق نداشته باشند در مسائلی مانند برخورد ایران با اقلیت هایی مانند بهائیان دخالت کنند.

دعوای ششم: دولت ایران معتقد است که آمریکا باید از کودتای آمریکایی 28 مرداد علیه مصدق عذرخواهی کند و علاوه بر این کار جلوی فعالیت کلیه کسانی که طرفدار مصدق هستند و در آمریکا فعالیت می کنند را بگیرد. دولت آمریکا هم معتقد است ایران باید از ماجرای گروگانگیری در سال 1359 عذرخواهی کند. آمریکایی ها معتقدند که یک بار در این مورد عذرخواهی کرده اند، اما دولت ایران برای رفع اختلاف معتقد است که هر روز آمریکا باید یک بار عذرخواهی کند، از طرف دیگر ایران معتقد است که گروگانگیری حق دانشجویان ایرانی بوده است، چون آنها در آن زمان دل شان می خواست این کار را بکنند و عذرخواهی در این مورد کار درستی نیست.

دعوای هفتم: ایران معتقد است آمریکا باید دارایی های ایران را به این کشور برگرداند. در این مورد اختلاف نظر کوچکی وجود دارد، آمریکایی ها معتقدند میزان دارایی باقیمانده بلوکه شده توسط دولت آمریکا حدود 173 دلار و 24 سنت است، اما ایرانی ها معتقدند که دارایی ایران نزد آمریکا 98 میلیارد و 569 میلیون و 712 هزار و 645 دلار و 45 سنت است که مسوولان امر معتقدند این اختلاف کوچک هم باید حل شود تا روابط آمریکا و ایران بهبود پیدا کند.

دعوای هشتم: آمریکا معتقد است ایران حق هیچگونه فعالیت هسته ای اعم از فعالیت های نظامی و تحقیقاتی و علمی ندارد، اما ایران معتقد است که نه تنها ایران حق داشتن بمب اتمی دارد، بلکه این آمریکاست که به دلیل سوابق اش حق هیچ فعالیت اتمی ندارد. این اختلاف نیز قابل رفع است و به نظر می رسد که احتمالا اگر سه بار دیگر حکومت های ایران و آمریکا تغییر کند یا یک جنگ جهانی اتفاق بیفتد یا یکی از دو قاره آسیا و آمریکا از روی نقشه حذف شود، این اختلاف نیز حل شود.

دعوای نهم: آمریکا معتقد است که ایران حق ندارد اعلام کند که اسرائیل باید از بین برود، اما ایران معتقد است که تا وقتی اسرائیل از بین نرفته است، ایران نمی تواند آمریکا را نابود کند، بنابراین منطقا اول باید اسرائیل از بین برود. این اختلاف نیز احتمالا در چاپ بعدی نقشه جهان ممکن است رفع شود.

دعوای دهم: آمریکا معتقد است که ایران از تروریستهای عراقی و فلسطینی و لبنانی و سایر کشورهای عربی حمایت می کند، اما ایران معتقد است که این تروریست ها، اصلا تروریست نیستند، بلکه نیروهای فداکار و از جان گذشته ای هستند که فقط قصد دارند با ترور دشمنان اسلام آنها را بکشند. ایران نیز معتقد است که آمریکا نیز باید دست از حمایت از تروریستهایی مانند مجاهدین خلق بردارند، در حالی که آمریکا معتقد است که مجاهدین خلق اصلا تروریست نیستند، فقط نیرویی هستند که می خواهند از طریق ترور نیروهای حاکم بر ایران حکومت را عوض کنند و قول می دهند که بعد از این کار مسلسل ها را ببوسند و بگذارند کنار و به جای آنها تیربار دست شان بگیرند.

دعوای یازدهم تا هفدهم: اختلافات یازدهم تا هفدهم کمی سخت تر و پیچیده تر از اختلافات دهگانه اولی است، به همین دلیل از شما درخواست می شود خودتان آنها را حدس بزنید و برای خودتان آنها را یادداشت کنید تا در اثر تکرار یادداشت های شما، این اختلافات نیز برطرف شود.