نگرانی از سرکوب خونین

نویسنده

» ایران- انتخابات تقلبی

پاریس- فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران  بدینوسیله نگرانی شدید خود را نسبت به سرکوب هایی که اکنون در ایران انجام می شود اعلام می کنند: چندین روزنامه نگار خارجی مجبور به ترک ایران شده اند؛ اعتراض های خود جوش نسبت به نتیجه انتخابات به شدت مورد سرکوب قرار می گیرند؛ چند صد تن، از جمله دانشجویان، اصلاح طلبان و مدافعان حقوق بشر دستگیر شده اند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر می گوید: “این صحنه آرایی به هدف راه انداختن یک سرکوب خونین پشت درهای بسته انجام شده است.”

وزارت کشور، که مسؤول برگزاری انتخابات است، دو هفته قبل از انتخابات ارقام ذیل را اعلام کرد: در حدود ۴۸ میلیون رأی دهنده و بیش از ۵۷ میلیون برگه رأی از سوی این وزارتخانه چاپ شده است. قرار بود از هر کاندیدا یک نماینده در هر ستاد انتخاباتی حضور داشته باشد که همین موضوع نسبت به انتخابات گذشته در ایران یک پیشرفت به حساب می آمد. با این حال، یک روز قبل از انتخابات سیستم ارسال پیامک در سراسر کشور و شبکه های تلویزیونی خارجی از کار افتادند. در جریان انتخابات، شعبه های رأی گیری در شهرهای تبریز و شیراز با کمبود برگه رأی مواجه شدند. در سراسر کشور زمانی که شمارش آراء داشت آغاز می شد، نمایندگان نامزدهای اصلاح طلب از ستادهای انتخاباتی رانده شدند و بدین ترتیب امکان نظارت بر روند شمارش را نیافتند. در نهایت، درحالی که هنوز شورای نگهبان نتیجه رسمی انتخابات را اعلام نکرده، رهبر انقلاب به رییس جمهور احمدی نژاد به دلیل انتخاب مجددش تبریک می گوید.

خانم سوهایر بلحسن، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در این رابطه می گوید: “این انتخابات، از نقطه نظر آزاد و سالم بودن، به شکل قابل ملاحظه ای زیر سطح استانداردهای بین المللی بود. ولی امروز ما شاهد یک اقدام حیله گرانه در توقیف نتیجه انتخابات هستیم: هر کاری انجام شده تا احمدی نژاد در قالب رییس جمهوری که با آرای مردم انتخاب شده نمود پیدا کند.” او در ادامه می افزاید: “قدرتمندان نظام جمهوری اسلامی در تلاش اند تا رییس جمهور قبلی را که به عنوان یک شخصیت فوق محافظه کار و افراط گرا در برابر جهان غرب شناخته می شود تقویت کنند.”

نیروی انتظامی طی دو روز اخیر به چندین خوابگاه دانشجویی حمله و ده ها دانشجو را زخمی کرده؛ از دیروز دانشگاه های تهران، شیراز، اصفهان و تبریز بسته شده اند. نیروی انتظامی دوشنبه صبح اعلام کرد که صد دانشجو دستگیر و بازداشت شده اند. سخنگوی وزارت کشور نیز اعلام کرد که انجام تظاهرات برای طرفداران میرحسین موسوی ممنوع است. وی در پیامی طرفدارانش را به آرامش و خونسردی دعوت کرد. این درحالی است که ستاد مرکزی تبلیغاتی او بسته شده و اعضای آن نیز دستگیر شده اند.

اعتراض کنندگان به شدت از سوی نیروی انتظامی مورد سرکوب قرار می گیرند و لباس شخصی های بسیجی مسلح به زنجیر و باتوم های الکتریکی هستند. نیروی انتظامی دستگیری بیش از ۲۰۰ نفر را طی دو روز اعتراض تأیید کرده است. درحال حاضر از تعداد زخمی های این اعتراض های مردمی اطلاعی در دست نیست.

در زمان انتخابات سال ۲۰۰۵، نیروهای اپوزیسیون انتخابات را بایکوت کردند و نرخ مشارکت در حدود ۴۰ درصد بود. در آن انتخابات و در دور اول، احمدی نژاد تعداد ۵ میلیون رأی به دست آورد. روز ۱۲ ژوئن امسال بیش از ۸۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند. رییس جمهور احمدی نژاد ادعا می کند که علی رغم نتایج اسفناک به دست آمده طی ۴ سال، چه در زمینه حقوق بشر و چه در زمینه های اقتصادی و اجتماعی، ۲۴ میلیون رأی به دست آورده است. این “نتیجه” امکان انتخاب شدن وی در دور اول را به وجود می آورد.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند که مردم را در انجام تظاهرات آزاد بگذارند و با آزاد کردن هر چه زودتر دستگیرشدگان، گام هایی را در آرام کردن تنش های چند روز گذشته  بردارند. سانسور رسانه ها و اعمال محدودیت های شدید در آزادی بیان باید هرچه سریعتر ملغی اعلام شوند.

جامعه بین المللی بایستی تمامی تدابیر فوری را برای خاتمه دادن به جو ارعاب و وحشتی که در ایران سایه افکنده به کار برند. در شرایط فعلی، حمایت از جامعه مدنی مهم ترین حرکت است.

به علاوه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در مورد تقلب های بزرگ انتخاباتی خواستار باطل کردن انتخابات ۱۲ ژوئن و برگزاری یک انتخابات جدید با حضور ناظران بین المللی هستند.

منبع: فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ۱۵ ژوئن