ناصر خان آبی و قرمز را سبز کرد

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» گزارش اختصاصی روز از نخستین ساعات درگذشت حجازی

ناصر حجازی درگذشت. مخابره تنها همین سه کلمه کوتاه کافی بود تا جماعتی چند صد نفری را از ساعت 11 صبح دیروز در مقابل بیمارستان کسری دور هم جمع کند؛ جماعتی که تنها ساعاتی پس از حضور مهدی تاج، نائب رئیس فدراسیون فوتبال ایران توسط نیروی انتظامی حاضر در محل، پراکنده شدند.

اگر چه میان جمعیت حاضر در مقابل بیمارستان کسری و نیروی انتظامی درگیری خاصی رخ نداد، اما صدای بی سیم‏های آنان آنقدر کم نبود که دستورات ما فوق آنان تا ساعتها شنیده نشود.  با فرا رسیدن ساعت 1 بعد از ظهر، صدایی که از آن سوی بی سیم ‏شنیده می‏شد درخواست‏ دیگری از ماموران حاضر در محل داشت: “اگر محترمانه محل را ترک کردند که کردند، اگر نه برخورد کنید و چند نفر را بازداشت کنید تا بقیه خیابان را خلوت کنند.”

سه ساعت قبل از رسیدن این دستور، عده‏ای از مردم حاضر در محل، با خروج مهدی تاج از بیمارستان، شعار “مرگ بر دیکتاتور” سر دادند. سایت‏های داخلی ایران اگرچه خبر این اعتراض را مخابره کردند، اما خبر شعار “مرگ بر دیکتاتور” را منتشر نکردند؛ این شعار واکنش حاضران به بی اعتنایی چند ماه گذشته  فدراسیون فوتبال و رئیس آن علی کفاشیان نسبت به وضعیت بد جسمانی ناصر حجازی بود.

ساعت 1 بعد از ظهر و با رسیدن دستور برخورد احتمالی در ساعات پیش رو، ماموران انتظامی حاضر در محل از مردم خواستند هر چه سریع‏تر خیابان الوند را که بیمارستان کسری در آن قرار دارد ترک کنند. کاغذهایی که آدرس منزل مرحوم حجازی روی آنها نوشته شده بود روی چند دیوار در اطراف بیمارستان به چشم می‏خورد. گریه‏های بلند یکی از لیدرهای تیم استقلال تهران معروف به “علی سیاه” چند دقیقه دیگر مردم را روبروی بیمارستان و دور او نگه داشت. اما به هر حال فشار نیروی انتظامی بر مردمی که هنوز از خبر درگذشت اسطوره‏ی فوتبالشان شوک بودند چیره شد و جمعیت راه منزل ناصر حجازی را در پیش گرفت.

ساعت 2 بعد از ظهر بود که اولین گروه از مردم  حاضر در برابر بیمارستان کسری به جلو منزل ناصر حجازی رسیدند. اعضای خانواده حجازی هنوز هیچگونه  آمادگی برای انجام مراسم ترحیم نداشتند و تازه نیم ساعت بعد بود که اولین ماشین‏های حامل میزو صندلی پذیرایی از راه رسید. در آن ساعات مهمترین سئوال این بود که “ زمان و مکان مراسم تشیع جنازه کجا و چگونه است؟”

یک ساعت قبل و در جلو بیمارستان کسری اعلام شده بود مراسم تشیع به روال تمام پیشکسوتان فوتبال از محل استادیوم امجدیه تهران انجام می‏شود، اما اکنون سخنانی به گوش می‏رسید که گویا برنامه به کلی تغییر کرده است.

 از همان ساعات ابتدایی اعلام خبر درگذشت ناصر حجازی مشخص بود که مراسم تشییع وی چندان برای حکومت ایران بی هزینه نخواهد بود. همین چند هفته قبل بود که او در بستر بیماری نسبت به وضعیت معیشت مردم و نتایج طرح هدفمندی یارانه‏ها به شدت اعتراض کرده بود. اعتراضی که نام او را بیش از پیش به عنوان ورزشکاری مردمی در ایران مطرح کرد. واکنش‏های دیروز مردم پس از شنیدن خبر درگذشت وی نیز تائید می‏کرد که نگاه آنها به ناصر حجازی حالا چیزی بیش از یک قهرمان فوتبال است و می‏تواند روند مراسم تشییع جنازه وی را  به چیزی بیش از یک تشییع جنازه فردی مشهور تبدیل کند.

اولین بار بعد از حضور مردم در مقابل منزل حجازی، این علی فتح الله زاده مدیر عامل باشگاه استقلال بود که برای اعلام تاریخ، زمان و مکان مراسم تشییع جنازه به میان مردم آمد، اما هجوم طرفداران باعث شد که کار او در مرحله اول نا تمام بماند. عده زیادی از طرفداران استقلال  خواستار عدم حضور امیر قلعه نوعی و علی سعید لو معاون محمود احمدی نژاد و رئیس سازمان تربیت بدنی در این مراسم بودند. حاضران تهدید می‏کردند که در صورت حضور این دو با آنها به شکل جدی برخورد خواهند کرد و آنها حق حضور در تشییع جنازه ناصر حجازی را ندارند؛ خبرگزاری مهر در انتشار این خبر اشاره‏ای به نام علی سعیدلو نکرده است.

نیم ساعت بعد یکی از نزدیکان ناصر حجازی اعلام کرد که  مراسم تشییع روزچهارشنبه از محل استادیوم امجدیه برگزار می‏شود، اما حضور دوباره فتح الله زاده در بین جمعیتی که هر لحظه به تعداد آن افزوده می‎‏شد، با نفی این خبر همراه شد. فتح الله زاده این بار اعلام کرد که محل اصلی مراسم تشییع استادیوم آزادی تهران است.او همچنین اعلام کرد مردم می‏توانند از ساعت 8 صبح روز تشییع در محل بیمارستان کسری حاضر شوند و محل شروع مراسم آنجاست.

انتقال یکباره‏ی محل اصلی مراسم تشییع از استادیوم امجدیه در مرکز تهران به ورزشگاه آزادی در حاشیه‏ی غربی شهر، این شائبه را در بین جمعیت تشدید کرد که حکومت به دلیل نگرانی از اتفاقات احتمالی در این مراسم، محل آن را به نقطه‏ای خارج از محدوده‏ی مرکزی و پر رفت و آمد تهران منتقل کرده است. اینجا بود که موج پیام‏های کوتاه برای اطلاع رسانی زمان و مکان این مراسم در بین حاضران به راه افتاد.

جمعیت روبروی منزل ناصر حجازی از ساعت 4 بعد از ظهر به شکل چشمگیری رو به افزایش بود.در همین دقایق آتیلا حجازی با حضور در بین مردم از همدردی آنها تشکر کرد.

 تا ساعت 18  جمعیت حاضر در خیابان و پارک روبروی خانه حجازی تجمع کرده بودند. چندین مامور نیروی انتظامی تازه نفس به نیروهایی که از همان آغاز حضور مردم، آنجا مستقر شده بودند، پیوستند؛ گاهی نیز حضور چند موتور سوار پلیس امنیت باعث جلب توجه مردم می‏شد.

 در این ساعت در خانه مرحوم حجازی باز شد و مردم توسط بستگان وی به داخل منزلی که حالا آماده پذیرایی از مهمانان بود، دعوت شدند. علی فتح الله زاده جلوتر از آتیلا حجازی و سعید رمضانی، داماد ناصر حجازی ایستاده و به مردم خوش آمد می‏گفتند.

دقایقی بعد عده‏ای از حاضرین شروع به خواندن شعارهای استادیومی  برای ناصر حجازی کردند. طولی نکشید که دیگر افراد حاضر در محل هم با آنها هم نوا شدند. در این میان یک نفراز نیروهای لباس شخصی بی سیم به دست تذکری جدی به لیدر  شعاردهندگان  داد. اما تذکر او کارساز نیافتاد. از گوشه و کنار به تدریج صدای شعار “ناصر خان مردمی” به گوش می‏رسید. شعاری که در بدو حضور مردم مقابل خانه حجازی نیز سر داده اما به سرعت جلو تکرار آن گرفته شد. تنها حضور علی فتح الله زاده در بین کسانی که شعار می‏دادند و خواهش‏های او بود که باعث شد جمعیت شعاری غیر از شعارهای استادیومی به زبان  نیاورد. اینجا شاید پر احساس ترین قسمت مراسم دیروز بود.

صدای گریه و شعار و آواز در هم آمیخته بود و دقایقی بعد که آتیلا حجازی برای پاسخ به ابراز محبت مردم به خیابان آمد احساسات مردم شور دیگری گرفت.