سئوال از دولت غرض ورزیست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اشتباه بزرگ سیاسی از دید غلامحسین الهام

غلام‌حسین الهام، مشاور حقوقی احمدی ‍‌نژاد، طرح سئوال از وی را ناشی از “کینه‌ورزی‌های سیاسی” دانسته است که “تنها در جهت ضربه زدن به دولت” صورت می‌گیرد؛ به گفته وی “نمایندگانی که طرح سئوال از رئیس جمهور را مطرح کرده‌اند، تنها غرض شان کینه‌ورزی سیاسی و دشمنی است تا مدیریت مقبول برای کنترل قدرت، لذا نمایندگان یک اشتباه بزرگ سیاسی انجام داده‌اند”.

محمود احمدی‌نژاد گرچه موفق به حفظ وزیر اقتصاد در کابینه و جلب رای اعتماد مجدد مجلس شد، اما این مساله باعث نشد که اصول‌گرایان انتقاد از احمدی‌نژاد و اطرافیان وی را فراموش کنند. به ویژه اینکه آنان معتقدند تهدیدهای احمدی‌نژاد و اطرافیانش درباره افشای پرونده برخی نمایندگان باعث مماشات مجلس با دولت شده است.

استیضاح وزیر اقتصاد در پی بروز اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور اتفاق افتاد. این اختلاس موجب شد که برخی از مدیران بانک‌ها برکنار شوند اما برخلاف انتظار بسیاری از ناظران، حسینی موفق به کسب رای اعتماد مجدد از مجلس شد.

سایت الف ـ– متعلق به احمد توکلی –ـ رای اعتماد مجدد حسینی را “براندازی نرم” خوانده و آن را از دست دادن فرصتی مناسب “برای جبران اعتماد خدشه دار شده به نظام اقتصادی ـ– سیاسی” دانسته است: “فساد بزرگی در سیستم اقتصادی رخ داده است که در صورت نظارت مناسب یا عدم وجود حمایت های خاص، اتفاق نمی افتاد. وزیر مربوطه یا از فساد مطلع بوده و اقدامی انجام نداده و یا نبوده که قصور بزرگی کرده است. در هر دو صورت، کوچکترین انتظار افکار عمومی، استعفای وزیر بود”. احمد توکلی خود نیز در در روز استیضاح با پخش صدای وزیر اقتصاد در مجلس،وی را به دروغ‌گویی متهم کرده بود.

در همین حال علی مطهری نیز در جلسه رسیدگی به استعفای خود، تلویحا وجود برخی اسناد علیه نمایندگان مجلس را علت رای نیآوردن استیضاح دانست. وی گفت: “نمی‌توان گفت چون فردی تعدادی پرونده زیر بغل دارد و جسارت لازم را هم دارد، همه باید مطابق میل او رفتار کنیم تا دوره‌اش به سر رسد”.

پیش از این حامیان احمدی‌نژاد اعلام کرده بودند که نزدیک به 140 هزار سند از بیش از 300 مقام جمهوری اسلامی در اختیار دارند که به تدریج آن‌ها را منتشر خواهند کرد. آنان تاکنون دو سند را نیز درباره مدارک تحصیلی احمد توکلی و علی‌رضا زاکانی منتشر کرده‌اند.

محمد خوش‌چهره، نماینده مجلس هفتم، نیز در گفت‌گویی خبر از آن داده بود که اطرافیان احمدی‌نژاد تعداد بسیار زیادی سند را از وزارت اطلاعات خارج کرده‌اند تا از آن‌ها علیه رقبای سیاسی خود بهره گیرند.

هنگام قرائت گزارش مربوط به پرونده اختلاس نیز فشارهای دولت وحامیان آن باعث شد که برخی نام‌ها از این گزارش حذف شود. حامیان دولت در واکنش به فشار نمایندگان، اقدام به افشای نامه حمایتی نمایندگان از محمودرضا خاوری و همچنین احضار و بازجویی علاءالدین بروجردی کردند.

یک نماینده دیگر مجلس نیز “لابی​گری​‌ها و تهدید‌ها و برخوردهای دولت محورانه با منافع حوزه انتخابیه نمایندگان” را دلیل عدم رای آوردن استیضاح دانسته بود. عبدالجبار کرمی، در این زمینه گفته بود: “ثابت شد که چگونه لابی​گری​‌ها و روابط نامتعارف بین نمایندگان و دولت به ثمر می‌​نشیند”.

در همین حال حمیدرضا کاتوزیان، یکی دیگر از نمایندگان منتقد احمدی‌نژاد، در صفحه فیس‌بوک خود درباره روز استیضاح نوشت: “به عنوان یک نماینده مجلس و امضا کننده استیضاح وزیر اقتصاد، از رای مسخره و تحمیلی احساس شرم میکنم، از مردم خجالت میکشم، حس میکنم دمکراسی در مشمئز کننده ترین شکلی به تمسخر گرفته شد، افکار عمومی به پشیزی نیارزید، و همه آنچه را که تدارک کردیم تا شاید و فقط شاید بتوانیم ادای دمکراسی را درآوریم به ته چاه ندامت فرو ریخت”.

از سوی دیگر حسین فیروزآبادی، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح، به انتقاد از سخنان چند وقت پیش احمدی‌نژاد درباره عدم اعتقاد به جنگ فرهنگی پرداخت و افرادی را که معتقد به جنگ نرم نیستند کسانی دانست که “باید توبه کنند”، زیرا در غیر این‌صورت “جزء جبهه دشمن خواهند بود”.

پیش ازاین محموداحمدی‌نژاد در سخنانی اعلام کرده بود که هیچ اعتقادی به مقوله “جنگ فرهنگی” ندارد و نگران آن نیست.

فیروزآبادی در این باره گفته است: “متاسفانه در جامعه خود کسانی که دل در گرو دشمن دارند یا فریب‌خورده دشمن هستند، هم تهدید نظامی را تکذیب و هم جنگ فرهنگی را رد می‌کنند که همین دو موضع نیز دو تهاجم فرهنگی است”.

وی همچنین افرادی را که معتقد به جنگ فرهنگی نیستند، از اعضای “جریان انحرافی” نامید، زیرا برخلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی این مساله را بیان می‌کنند.