سکه و بورس؛ دوباره نوسانات ناگهانی

نویسنده
فیروزه متین

» همزمان با مذاکرات ژنو و افزایش قیمت طلا

همزمان با آغاز دور دیگری از مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ درژنو و تغییرات جهانی قیمت طلا و نفت، قیمت سکه در ایران مجددا افزایش یافته و از مرز یک میلیون تومان گذشته است. در مقابل بازار بورس، به نوشته رسانه ها “بی حال” شده است

در همین حال، رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیزاز ادامه نوسانات قیمتی در روزهای آینده خبر داده است.

 رسانه‌های داخلی و از جمله خبرآنلاین، دیروز با برجسته کردن خبر پرش قیمتی سکه در بازارهای غیر رسمی اعلام کردند: “امروز بازار طلا و جواهر تهران شاهد قیمت‌های جدیدی بود و پس از مدت‌ها، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از مرز یک میلیون تومان گذشت و با ۲۶ هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته، با قیمت یک میلیون و ۲۱ هزار تومان در بازار عرضه شد. فعالان بازار، دلیل اصلی رشد قیمت سکه و طلا در روز جاری را افزایش جهانی قیمت هر اونس طلا می‌دانند؛ به‌ نحوی که امروز اونس طلا در بازار جهانی با افزایش حدود ۵۵ دلاری، یک‌هزار و ۲۸۱ دلار قیمت پیدا کرده است. در حال حاضر در بازار هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۲۱ هزار تومان قیمت دارد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲۶ هزار تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته، امروز در بازار با قیمت یک میلیون و ۲۴ هزار تومان فروخته می‌شود. نرخ هر قطعه نیم‌سکه نیز ۵۱۲ هزار تومان، ربع سکه ۲۷۴ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱۷۵ هزار تومان است. قیمت طلا نیز در بازار روندی افزایشی داشته است؛ تا جایی که هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش حدود ۲۷۰۰ تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته، ۱۰۳ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود. افزایش قیمت سکه و طلا در حالی امروز در بازار طلا و جواهر تهران رقم خورده است که نرخ انواع ارز‌ها با کاهش روبه‌رو بوده است؛ به نحوی که هم‌اکنون هر دلار آمریکا ۳۴۴۴ تومان، یورو ۴۰۷۵ تومان، پوند ۵۲۷۵ تومان و درهم ۹۶۹ تومان است”.

همین خبر کافی بود تا صرافی های خیابان جمهوری به آوردگاهی برای سرمایه گذارانی تبدیل شود که طی روزهای گذشته با ادامه افت شاخص بورس، دارایی خود را به سمت بازارهای سنتی ارز و سکه منتقل کرده اند؛بازاری که رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفته: “اتفاقات جدیدی در هفته جاری در انتظار بازار جهانی طلا است”.

به نوشته خبرگزاری ها، محمدکشتی آرای افزوده است: “از روز گذشته اثر افزایش قیمت جهانی طلا در بازار داخلی نمایان شد و قیمت‌ها دچار نوسان و روندی افزایشی شد و امروز هم به همین صورت بود. این اتفاقات قیمت‌ سکه و طلا در بازار داخلی را دچار نوسان می کند. بازار داخلی همواره متاثر از نرخ‌ها در بازار جهانی است و مطابق نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود”.

او همچنین گفته است: “نمی‌توان فکر کرد که قیمت سکه دوباره به زیر یک میلیون تومان بازنگردد. مسائل دیگری پیش رو است که بر قیمت‌ها و بازار سکه و طلا تاثیرگذار است که از جمله آخر قیمت نفت است. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار، اعلام شاخص‌های اقتصادی برخی از کشورهای بزرگ است که این هفته اعلام خواهد شد. تغییراتی در نرخ بهره اروپا متاثر از تغییر نرخ بهره سوئیس ایجاد خواهد شد که قیمت‌ها را نوسان خواهد داد که البته مشخص نیست این قیمت‌ها کاهشی است یا افزایشی”.

به موازات افزایش قیمت در بازار طلا، افت شاخص بورس نیز بر جابجایی سرمایه های سرگردان در روزهای اخیر، بی تاثیر نبوده است.

بورس اوراق بهاردار تهران که از اوایل ماه جاری تا کنون ده ها واحد سقوط را تجربه کرده، دیروز نیز تنها بعد از یک روز حرکت در مسیر افزایشی، از شدت حرکت خود کاست و تنها ۴۵ واحد رشد کرد.

در اینباره، خبرگزاری ایسنا نوشته است: “بورس اوراق بهادار تهران که در معاملات شنبه با افزایش خرید ها و صف های خرید و در نهایت رشد ۳۰۰ واحدی شاخص مواجه شده بود، در معاملات دیروز از شدت حرکت خود کاسته و بی حال شد. فعالان بازار سرمایه در حالی منتظر نتیجه مذاکرات بوده و اخبار نشست ها را به دقت پیگیری می کنند که در معاملات دیروز بر خلاف روز شنبه از میزان فعالیت حقیقی ها کاسته شد و بیشتر حقوقی ها به خرید و فروش سهام پرداختند به طوری که شرکتهای غدیر، ایران خودرو، مخابرات، سایپا، بانک ملت و سرمایه گذاری خوارزمی با افت قیمت های خود مانع از رشد بیشتر شاخص شدند. اما در بازار دیروز نیز همانند روز شنبه صنعت پتروشیمی به دلیل مصوبه اخیر شورای نگهبان در خصوص نرخ خوراک آنها با اقبال سهامداران مواجه شد و شرکتهای پتروشیمی و در صدر آنها هلدینگ خلیج فارس، تاپیکو، نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی پردیس با رشد قیمت مواجه شده و مانع از افت شاخص شدند. در بازار دیروز شرکتهای بانک سینا، نوسازی و ساختمان تهران و سامان گستر اصفهان از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و کمباین سازی، سیمان تهران و ملی مس بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند. همچنین بازار کم رمق دیروز از حجم معاملات نیز کاسته شد و در مجموع ۳۲۱ میلیون سهم به ارزش ۸۸میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه در همان سطح ۲۹۸ هزار میلیارد تومان متوقف شد”.