موج اعتصاب در صنایع کشور؛ این بار اراک

نویسنده
نازنین کامدار

» بافق؛ الگوی موفق اعتراض کارگری

به فاصله کمتر از یک هفته از اعتصاب موفق ۵۰۰۰ کارگر کارخانه سنگ آهن بافق که سرانجام با عدم واگذاری این شرکت در فرابورس، پرداخت معوقات و آزادی تمامی کارگران بازداشتی همراه بود، حال کارگران شرکت واگن پارس اراک در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زده اند.

الگوی موفق اعتصاب کارگران سنگ آهن بافق، هم اکنون از سوی دیگر کارگران بنگاه های شبه دولتی مورد توجه قرار گرفته و از روز گذشته در شرکت واگن پارس اراک هم به کار گرفته شده است.

گفتنی آنکه اخبار مربوط به اعتصابات کارگری، با کمترین انعکاس خبری در سایت های اصلاح طلب و حامی دولت همراه است و این سایت های اصولگرای منتقد دولت هستند که اخبار این اعتصابات را با هدف ناتوان نشان دادن دولت، بازنشر می دهند.

خبر آغاز اعتصاب کارگران شرکت مادر صنایع ریلی را نیز سایت “صراط نیوز” منتشر کرده و در باره آن نوشته است: “واگن پارس اراک با حدود ۹۰۰ نفر پرسنل، قدمتی حدود ۴۰ سال و مساحتی حدود ۳۳ هکتار به عنوان یک شرکت مادر در حوزه صنعت ریلی شناخته شده و معدن منابع و ذخایر استاندارد علمی و تجربیات کارآمد در حوزه صنعت ریلی است که از بیست‌ودوم تا سی‌ام مردادماه توسط مدیرعامل تعطیل اعلام شد و از اول شهریورماه تاکنون نیز کارگران و کارکنان کارخانه اعتصاب کرده‌اند و خواستار توجه به مطالبات خود شده‌اند که در این میان مدیرعامل این کارخانه وعده داده قراردادی در حال انعقاد است که با انجام آن تحولی بزرگ در کارخانه ایجاد خواهد شد”.

 این سایت به نقل از یکی از کارگران اعتصاب کننده نیز نوشته است: “اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و مزایای کارکنان، عدم مدیریت صحیح و نامنظم بودن پرداخت حقوق از جمله دلایلی است که کارگران را مجبور به اعتصاب کرده است. در حال حاضر ۳۰ درصد حقوق تیر ماه و همچنین ۱۰۰ درصد حقوق مرداد ماه هنوز پرداخت نشده است. دریافتی کارگران بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. با پرداخت ۳۰ درصد این حقوق عملا گذران زندگی در چنین شرایط اقتصادی ممکن نیست. مدیرعامل کارخانه در روز اول کاری امسال در جلسه‌ای که با کارگران و کارکنان شرکت داشت با اشاره به تعدد پروژه‌ها، خواستار تلاش و فعالیت بیش از پیش کارکنان شد و کارگران نیز با مشکلات خود را سازگار کردند اما در شرایط کنونی ادامه فعالیت غیرممکن شده و خواستار توجه به حقوق و مزایای خود هستیم. کارگران سرمایه و توان اصلی کارخانه هستند اما نیازهای آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با توجه به این همه توانایی چرا این شرکت باید با مشکلات مالی روبرو باشد؟ از طرفی وزارت صنعت نیز با آزاد کردن واردات واگن، به نوعی تولید واگن را کم کرده و در نهایت موجب بیکاری و عدم بکارگیری تمامی ظرفیت تولید می‌شود، پس این وزارتخانه نیز در عدیده شدن مشکلات مقصر است. ما کارکنان شرکت واگن‌پارس به علت بدقولی شرکت به بانک‌ها و مؤسسات مالی نه می‌توانیم ضامن شویم و نه می‌توانیم وام دریافت کنیم و در کنار این موضوع از امکانات رفاهی نیز برخوردار نیستیم”.

 در همین حال، محمد محمدی مدیر عامل این کارخانه نیز خبر اعتصاب سراسری کارگران را تایید کرده و گفته است: “از آغاز مدیریت من در کارخانه که از پنجم اسفند سال گذشته صورت گرفت تلاش اصلی معطوف بر پرداخت معوقات کارگران و کارکنان این شرکت بوده است. در ابتدای مدیریت من کارگران دو ماه حقوق معوقه داشتند. در اسفند ۱۳۹۲ کلیه حقوق معوقه کارکنان به همراه حقوق اسفندماه به صورت کامل پرداخت شد. اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از آذرماه ۹۲ در حال انجام بود و کارگران بابت اجرای آن حدود ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کردند که مجددا بازنگری و اصلاح شد چراکه اجرای آن با مشکلاتی همراه بود و براساس آن کیفیت خدمات در کارخانه افزایش داشت و همچنین معوقات و حق‌الزحمه‌ها نیز پرداخت شد”.

 او افزوده: “در حال حاضر تنها ۲۰ درصد حقوق کارگران و کارکنان شرکت پرداخت نشده است. اما در بیست و پنجم مردادماه یکی از روزنامه‌های محلی استان خبری را با تیتر درشت مبنی بر اعتصاب کارگران شرکت واگن پارس منتشر کرد در صورتی که در آن زمان کارخانه در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد و این امر باعث شد که کارگران بعد از پایان تعطیلات با حضور در کارخانه دست به اعتصاب بزنند و این اقدام روزنامه عملا شرایط را بغرنج کرد”.

 او در ادامه وعده هایی نیز درباره تحول بزرگ در کارخانه و پرداخت حقوق و مزایای کارگران داده که البته منجر به شکسته شدن اعتصاب نشده است.

اعتصاب کارگری در کارخانه واگن سازی اراک در حالی آغاز شده که هفته گذشته و پس از ۱۶ روز اعتصاب در کارخانه سنگ آهن بافق، کارگران توانستند به تمامی مطالبات خود دست یابند.

کارگران این کارخانه توانستند با ادامه اعتصاب خود، مدیران کارخانه و دولت را وادار به پذیرش خواسته های خود کنند. هر چند خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، پایان این اعتصاب را تنها از زبان معاون امنیتی استانداری یزد رسانه ای کرد و از “شکسته شدن اعتصاب” خبر داد.

این اعتصاب به حدی گسترده بود که با وجود تهدیدهای محسنی اژه ای و حمله نیروهای انتظامی و امنیتی به کارگران شکسته نشد و تنها زمانی که استانداری یزد از لغو واگذاری سهام کارخانه در فرابورس و آزادی تمامی بازداشت شدگان خبرداد، پایان یافت.

 پیش از این و در ابتدای سال جاری، بسیاری از کارشناسان مسائل کارگری، عدم تعیین حداقل دستمزد بر اساس خط فقر در کشور را عاملی برای آغاز موج اعتصابات کارگری دانسته بودند؛ موجی که با عرضه بسته “خروج از رکود تورمی” دولت حسن روحانی که به فرآیند خصوصی سازی در کشور شتابی فزاینده می بخشد، آغاز شده است.