رهنورد تحت‌الحفظ مأموران به بانک برده شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش به انتشار "بی‌شرمانه" یک عکس

بیش از یک هفته پس از انتشار اخباری درباره میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی - که در حصر به سر می‌برند یک سایت وابسته به خبرگزاری فارس، با انتشار عکسی از زهرا رهنورد در یکی از شعب بانک‌های حوالی دانشگاه تهران نوشت که به وی “بد نمی‌گذرد”، اما سایت نزدیک به میرحسین موسوی این اقدام را “بی‌شرمانه” توصیف کرد و توضیح داد که “پس از سنگ‌اندازی‌های فراوان” خانم رهنورد “تحت الحفظ ماموران” برای انجام امور بازنشستگی خود به بانک برده شد.

سایت خبرگزاری دانشجو ـ از سایت‌های وابسته به خبرگزاری فارس ـ– با انتشار عکس‌هایی از زهرا رهنورد و اشاره به پیام سیدمحمد خاتمی و ابراز نگرانی برای موسوی، کروبی و رهنورد، نوشته است: “عکسی که از زهرا رهنورد در فضای مجازی منتشر شده، نشان می دهد که وی در حال انجام امور بانکی در یکی از شعب حوالی دانشگاه تهران است. البته باید به خاتمی یادآور شد که این عکس دقیقا در روز شنبه هفته گذشته یعنی چند روز پیش از پیام وی به همایش 16 آذر ماه انجمن تهران گرفته شده و هم اکنون وی باید به افکار عمومی پاسخ دهد که چگونه فردی که شما از نگرانی درباره زندگی اش سخن می گوئید حتی به انجام برخی امور مالی می پردازد که خود این مساله نشان از مسدود نبودن حساب های مالی این خانواده دارد. همچنین برخی از دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) که رهنورد در آن به عنوان استاد مشغول به کار بوده نیز در ماه های گذشته از حضور وی در این دانشگاه خبر داده بودند”.

 این وب‌سایت همچنین درپایان این ادعای خود، نوشته است: “بدون شک افکار عمومی منتظر شنیدن توضیحات برخی همراهان فتنه درباره برخی جوسازی ها علیه نظام جمهوری اسلامی و ادعاهایی نظیر تجاوز و… هستند”.

اشاره خبرگزاری دانشجو به پیام سیدمحمد خاتمی به مراسم روز دانشجو است که توسط دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد. خاتمی در این پیام، گفته بود: “ایجاد تفاهم ملی برای تامین خواست های ملت ایران و به خصوص آزادی های اساسی و حقوق اساسی ملت و آزادی انتخابات، این است که ما شاهد باشیم زندانیان ما آزاد بشوند، کسانی که در حصر هستند، حصر از آنها برداشته شود که این باعث تلطیف فضا و گشاینده راه به سوی آینده ای بهتر خواهد بود. امروز علاوه بر ناخشنودی از دربندبودن بسیاری از نیروهای شایسته، ما به جد نگران سلامتی این عزیزان هستیم. به خصوص جناب آقای مهندس موسوی، جناب آقای کروبی و خانم رهنورد که در این موقعیت، سلامت آنها و دیگران تهدید می شود”.

اما وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، با تایید تلویحی صحت این عکس و “مبهم” خواندن آن، چنین خبری را “بی‌شرمانه” و تلاش برای “عادی جلوه دادن وضعیت رهنورد و موسوی” دانست و نوشت که رهنورد “تحت الحفظ ماموران” و برای انجام “امور بازنشستگی” خود “پس از سنگ اندازی های فراوان به بانک” برده شده بود: “خانم رهنورد پس از مدت ها تعلل و بهانه گیری آمران حصر غیر قانونی، اجازه یافته به همراه چند مامور به بانک مراجعه کند تا کارهای عقب افتاده مربوط به بازنشستگی خود را انجام دهد. سایت متعلق به سپاه همچنین نگفت که ماموران امنیتی با کارشکنی مانع از آن شده اند که موسوی و رهنورد حقوق ماهیانه خود را دریافت کنند؛ تا جایی که در امور روزمره آنها وقفه ایجاد کردند و نیز نگفت که حتی همین خبر هم نشان می دهد که زندگی میرحسین و همسرش همانند مردم عادی و به شیوه یک معلم دانشگاه ساده و مردمی بوده است؛ نه مانند اکثر مسئولان فعلی که حتی حاضر نیستند شیشه های دودی خودروی خود را پایین بکشند یا بدون محافظ در میان مردم حاضر شوند”.

وبسایت کلمه، هفته گذشته خبر داده بود ماموران امنیتی که وظیفه مراقبت از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به عهده دارند “از تامین مواد غذایی آنها سر باز زده اند و خانواده را مامور تهیه مواد غذایی آنها کرده اند” و با “نگران کننده” توصیف کردن این مساله، افزوده بود: “خانواده موسوی حتی نمی توانند مطمئن شوند که این مواد غذایی با چه وضع و کیفیتی” به دست موسوی و رهنورد می‌رسد.

در ماه‌های گذشته اخباری درباره وضعیت نه چندان مناسب جسمی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، منتشر شده است. گفته می‌شود که در آخرین ملاقات‌های انجام شده، دست و صورت زهرا رهنورد دچار لرزش شده است. همچنین میرحسین موسوی در یک ماه گذشته به دلیل بیماری قلبی حداقل دو بار به بیمارستان برده شده و مورد معالجه قرار گرفته است.

هفته گذشته مهدی کروبی نیز تحت نظر پزشک معتمد خود قرار گرفت و برای طی مراحل درمانی به بیمارستانی در تهران منتقل شد. این انتقال پس از آن رخ داد که طی هفته‌های گذشته وضعیت جسمی کروبی نامطلوب گزارش شده بود و خانواده وی در پی بروز علائم هشدار دهنده در وضعیت جسمی او، خواستار انتقال به بیمارستان و همچنین دسترسی به پزشک مورد اعتماد خانواده شده بودند.

فرزند مهدی کروبی در این زمینه گفته بود: “خانواده متوجه کاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی ایشان شده‌‌ است. ایشان روزی یکبار غذای گرم بیشتر استفاده نمی‌کند و خانواده متوجه شد که ایشان حتی تمایلی به استفاده از این غذای گرم روزی یکبارهم نداشته و به شدت وزن کم کرده‌اند… بنابه نظر پزشکان مورد اعتماد ما که با آن‌ها موضوع را مشورت و بحث کردیم، آنان اعلام کردند که سیستم گوارشی آقای کروبی باید کاملا مورد چک قرار بگیرد، زیرا ممکن است با توجه به علائمی که ما اعلام کرده‌ایم، دلایل دیگری هم برای کاهش وزن ایشان وجود داشته باشد”.

فاطمه کروبی، نیز درباره بیماری مهدی کروبی گفته بود: “در یکی از بیمارستان هایی که خودشان صلاح دیدند بستری کردند و یک آندوسکوپی با یک بیهوشی خفیف دادند. که در آندوسکوپی مشخص شد که ورم روده و معده و کمی عفونت گوارشی دارند. به هر حال دارو دادند و برگرداندند همان جایگاه حبس‌شان”.