حذف مشایی، ساختگی است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جبهه اصولگرایان علیه رئیس دفتر دولت

با گذشت چند روز از خروج اسفندیار رحیم‌مشایی از نهاد ریاست‌جمهوری، جار و جنجال‌های اصول گرایان درباره وی و همچنین افشای برنامه‌ریزی رحیم‌مشایی برای انتخابات مجلس و همچنین و انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ادامه دارد. 

 بولتن‌نیوز -که گفته می‌شود نزدیک به نهادهای امنیتی است به نقل از “تحلیل‌گران داخلی” نوشته است: “حذف رحیم‌مشایی از مسوولیت نهاد ریاست جمهوری در واقع فرصتی به وی بوده است تا بتواند با خیالی راحت برنامه‌های خود را برای انتخابات بعد سامان دهد و از بخشی از فشارهایش در این زمینه کاسته شود.”

همچنین سایت جوان‌آن‌لاین ـ- نزدیک به دفتر سیاسی سپاه ـ- ضمن ساختگی بودن جریان خروج مشایی، نوشته است: “جریان انحرافی اصول‌گرایان که مدت‌هاست فعالیت‌های انتخاباتی برای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را آغاز کرده، برنامه جدیدی را برای به دست گیری آرای مخالف خود تدوین کرده است. این جریان در برنامه‌ای که منتقدین خودساخته نام دارد، بنا دارد که به برخی تغییرات، برکناری‌ها و تنش‌های ساختگی روی آورده و برخی از نیروهای خود را از نهادهای تحت مدیریت خود به فضای سیاسی کشور انتقال داده و سپس آنان را تحت عنوان منتقدین حول یک لیست انتخاباتی متمرکز سازد. در همین زمینه شنیده شده به زودی باید شاهد برخی تغییرات با دامنه‌ای از کشمکش‌های ساختگی در بدنه تحت مدیریت این جریان انحرافی بود، جریانی که تلاش دارد با گردآوردن لیست‌های به ظاهر متفاوت و یکپارچه ساختن آن‌ها در هنگام ورود به مجلس ترکیب نهایی مجلس نهم را از آن خود کند.”

در همین حال، محمود احمدی‌نژاد بار دیگر به دفاع از یار قدیمی خود پرداخته و درباره مشایی گفته است: “وقتی این همه هجمه و تخریب را علیه مشایی می بینم به حال او غبطه می خورم. مشایی انسان زلالی است و برای خدمت از آبروی خودش مایه گذاشته است.”

از طرف دیگر دو روز پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد در حکم سرپرستی حمید بقایی دولت خود را “دولت انتظار” نامید سایت اینترنتی “برای هم” از سوی گروهی از حامیان “دولت عدالت و انتظار” راه‌اندازی شد.

مسئولان این سایت اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ها “روشنگری در مورد تلاش‌های بهانه‌جویان انقلابی نما” است.  اهداف این سایت “نقد صحیح عملکرد بخش‌هایی که در راستای اهداف دولت عدالت و انتظار حرکت نمی‌کنند” و “آگاه‌سازی در مورد تحرکات  ضدانقلاب جدید و قدیم” از  اهداف اعلام شده این سایت است. این در حالی است که پیش‌تر، احتمال راه اندازی روزنامه‌ای از سوی رحیم‌مشایی مطرح شده بود.  پیش از تعطیلات نوروزی یک عضو کمیسیون ماده ده احزاب اعلام کرده بود که هفت تشکل که مورد حمایت رحیم‌مشایی هستند از این کمیسیون درخواست مجوز کرده‌اند. پیش از آن نیز خبر اعلام موجودیت “جامعه وعاظ ولایی” که ازروحانیون طرفدار مشایی تشکیل شده است باعث بروز اعتراضاتی در میان اصول گرایان و بخصوص برخی از اعضای جامعه مدرسین شده بود.

نگرانی‌های اصول‌گرایان از زمانی آغاز شده است که برخی از نیروهای سنتی‌تر اصول‌گرایان خبر از آن دادند که رحیم‌مشایی در صدد برنامه‌ای برای کنترل مجلس نهم و دولت یازدهم است. از همان زمان بسیاری از اصول‌گرایان اعلام کردند که “فتنه بعدی از دولت آغاز خواهد شد و فتنه‌ای خونین‌تر از فتنه انتخابات خواهد بود.” این نگرانی‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که فرمانده سپاه صاحب‌الامر قزوین نیز در سخنانی اعلام کرد که اگر نتیجه انتخابات مجلس دلخواه آنان نباشد، خون‌ریزی ایجاد خواهد شد. 

اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که جریان رحیم‌مشایی به دنبال حذف آیت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، و همچنین روحانیون از معادلات سیاسی است. این نگرانی‌ها هم‌زمان با انتشار مصاحبه علی‌اکبر جوانفکر بیشتر شده است. مدیر عامل ایرنا و مشاور احمدی نژاد در مصاحبه با ویژه‌نامه نوروزی همشهری، با “ارشادی” خواندن نامه رهبری به احمدی نژاد گفته بود: “مقام معظم رهبری بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، پس از اینکه آقای احمدی نژاد با رأی مقتدرانه رئیس جمهور شد، طبیعی بود که به هیچ وجه تمایل نداشتند و ندارند که اقتدار رئیس جمهور را کم کنند.رهبری قطعا چنین نیتی نداشتند.چه کسی آن نامه ارشادی رهبری به رئیس جمهور را علنی کرد؟ همین جریان اصولگرایی همین آدم‌ها. بروید نگاه کنید. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آقای ابوترابی نامه را اعلام کرد.به چه حق و مجوزی ایشان نامه را علنی کرد؟ این همان جریان اصولگراست. این گونه نامه ها بین رئیس جمهوری و رهبری زیاد رد و بدل می شود… این ها نامه های ارشادی رهبری به رئیس جمهور هستند. این نامه را علنی کردند تا همین داستان ها را درست کنند. به چه حقی این کار را کردند؟ مگر خود دفتر رهبری نمی توانست این کار را بکند؟ این کار غلطی بود که آقای ابوترابی انجام داد… مقام معظم رهبری نظر ارشادی داده بودند نه نظر تکلیفی. وقتی نامه علنی شد، برای آقای رئیس جمهور تکلیف شد.”

اشاره جوانفکر به ماجرای انتصاب مشایی به عنوان معاون اول احمدی نژاد است. مشایی در ۲۷ تیر ۱۳۸۸ به عنوان معاون اول احمدی‌نژاد معرفی شد. این انتخاب با مخالفت‌های فراوانی در طیف مخالفان و حتی حامیان احمدی‌نژاد روبرو شد، تا آنجا که ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، تصدی او را نامشروع اعلام کرد و محمدحسین ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس از دستور سیدعلی خامنه‌ای برای برکناری مشایی و استفاده نکردن از او در هیچ پستی خبر داد.

سید احمد خاتمی نماینده مجلس خبرگان و امام جمعه تهران هم برکناری مشایی را آزمون ولایتمداری احمدی‌نژاد خواند. با این حال احمدی‌نژاد و مشایی در روزهای بعد بر تصمیم خود پافشاری کردند. علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس گفت برای سئوال از رئیس‌جمهور در مجلس تلاش می‌کند؛آن هم در حالیکه سئوال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور تاکنون در جمهوری اسلامی سابقه نداشته‌است. پس از خودداری احمدی‌نژاد از اجرای دستور رهبر اعتراضاتی در جلسه هیات دولت نیز به عمل آمد و پس از آنکه احمدی‌نژاد اداره جلسه را به مشایی سپرد، وزرا در اقدامی هماهنگ جلسه دولت را ترک کردند.

سرانجام “دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری”، متن دستور رهبر ایران خطاب به احمدی‌نژاد در مورد لزوم برکناری رحیم مشایی از سمت معاونت اول رئیس جمهور را منتشر کرد. این نامه تاریخ ۲۷ تیرماه را داشت و شش روز پیش از انتشار به احمدی‌نژاد ابلاغ شده بود.

 احمدی‌نژاد در ۳۰ تیر، یعنی سه روز پس از صدور دستور خامنه‌ای، گفته بود که مشایی در سمت معاون اول رئیس جمهور به خدمات خود ادامه می‌دهد. ساعاتی بعد از اعلام رسمی این دستور، مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور از قول مشایی گفت او مطیع امر رهبر است و خود را معاون اول رئیس‌جمهور نمی‌داند. واحد مرکزی خبر، متعلق به صداوسیما هم جملاتی را که ثمره هاشمی در جمع خبرنگاران از رحیم‌مشایی نقل کرد، به همراه “بسمه تعالی” در ابتدا و نام مشایی در انتهای آن، ابتدا به عنوان “اطلاعیه” و کمی بعد با انتشار اصلاحیه‌ای به عنوان “متن کناره‌گیری” مشایی منتشر کرد. روز بعد در نامه احمدی‌نژاد به خامنه‌ای استعفای مشایی بطور رسمی اعلام شد. در ۳ مرداد، مشایی در نامه‌ای، رسماً استعفای خود را اعلام کرد. احمدی‌نژاد در نامه‌ای کوتاه خطاب به خامنه‌ای خبر برکناری مشایی از معاونت اولی خود را اعلام کرد و در پایان نامه خود خطاب به رهبری نوشت: “ایام عزت مستدام.”

برخی از اصول‌گرایان این سخنان جوانفکر را نشانه عزم جریان رحیم‌مشایی برای حذف گام به گام رهبر جمهوری اسلامی از عرصه معادلات قدرت ارزیابی کرده‌اند. 

در تحولی دیگر مجتبی ثمره‌ هاشمی دستیار ارشد احمدی‌نژاد نیز با اشاره به تغییرات رخ داده گفته است: “با توجه به افزایش فعالیت‌ها در دولت دهم نسبت به دوره قبل، تصمیم گرفته شد تا تقسیم کار مجددی انجام شود تا بتوان با سرعت بیشتری مصوبه‌های استانی را پیگیری کرد. در واقع با توجه به افزایش فعالیت‌ها، معاونت اجرایی رییس جمهوری بار دیگر احیا شد تا از این طریق بتوان هم به استان‌های بیشتری برای پیگیری مصوبه‌های استانی سرزده شود و هم اینکه برای پروژه‌ها و برنامه‌های دیگر نیز وقت بیشتری گذاشته شود تا کارهای اساسی با شتاب بالاتری انجام شود. در واقع افزایش کار و مسئولیت در این دوره اقتضا کرد که یک تقسیم کار جدیدی اتفاق بیافتد.”

گفته می شود مشکل بزرگ رحیم‌مشایی مخالفت روحانیون سنتی‌تر با اوست. برخی از روحانیون عضو جامعه روحانیت مبارز حتی حاضر به دیدار با وی نشده‌اند و برخی دیگر نیز به نقل از ایت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نقل کرده اند که: “تا من زنده هستم مشایی تایید صلاحیت نمی شود.”