بنزین تهران را به آتش کشید

نویسنده

نوید احمدی

در آتش سوزی یک خانه در بزرگراه مدرس تهران یک زن و یک کودک دچار جراحات شدیدی شدند.آتش سوزی در تهران از یک هفته قبل به این سو با گرم شدن هوا و همچنین ذخیره سازی بنزین شدت گرفته است.

تعداد این اتش سوزی ها از پنج شنبه گذشته تاکنون بیش از دویست مورد در تهران گزارش شده است. اگر چه آتش نشانی به طور رسمی آمار دقیقی از این آتش سوزی ها ارائه نداده، اما یکی از آتش نشانان تهران به روز می گوید: “طی 5 روز گذشته ماموریت های ما برای اطفای حریق به شدت افزایش یافته. اغلب این آتش سوزی ها هم به علت انفجار و یا آتش گرفتن مخازن بنزین است”.

نرخ بنزین از دو هفته قبل با افزایش بیست و پنج درصدی به یکصد تومان در هر لیتر رسید. افزایشی که دولت با آن مخالف بود اما با تصویب مجلس مجبور به اجرای آن شد. اما دولت مصوبه دیگری هم دارد که بر اساس آن موظف است بنزین را سهمیه بندی کند. این سهمیه بندی بطور رسمی از پنج شنبه گذشته در مورد خودرو های دولتی اجرایی شده و به موجب آن هر اتومبیل بنزین سوز دولتی فقط می تواند روزانه از 10 لیتر بنزین برخوردار شود.

این سهمیه بندی اگر چه هنوز در مورد خودرو های شخصی اعمال نشده، اما از آنجا که به گفته برخی مقامات رسمی از امروز میزان این سهمیه بندی اعلام و طی روزهای آینده اجرا خواهد شد، مردم در نقاط مختلف کشور به دخیره سازی بنزین روی آورده اند.

در همین ارتباط نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جلسه غیر علنی خود با وزیر کشور خبر دادند که طی آن میزان سهمیه هر خودروی شخصی بین 100 تا 120 لیتر در ماه تعیین شد.

نه فقط دولت که مردم هم با این میزان سهمیه بندی مخالفند. دولت همچنین مخالف دونرخی شدن بنزین است؛ به همین دلیل مجلس با ارائه گزارشی به آیت الله خامنه ای خواستار صدور حکم حکومتی وی به دولت برای اجرای مصوبه بنزین شد. وی نیز تنها اعلام کرد: “چاره ای جز سهمیه بندی بنزین وجود ندارد”.

اکنون باشنیدن زمزمه های اعلام سهمیه بندی بنزین برای خودرو های شخصی که احتمالا امروز اعلام خواهد شد بسیاری از مردم حتی با آماده کردن تانکرهای نفت و گازوئیل خود که دیگر سالهاست به علت لوله کشی گاز از آنها استفاده نمی کنند، اقدام به ذخیره بنزین در حد بیش از هزار لیتر و بیشتر کرده اند. آن هم در حالیکه هوا در تهران به شدت گرم است و تانکر ها و مخازن بیست و 220 لیتری بنزین هم عموما در زیر زمین خانه ها نگهداری می شود.

بیشتر آتش سوزی های چند روز اخیر تهران و از جمله یک آتش سوزی در بازار تهران با منشاء بنزین که منجر به تخریب چندین مجموعه تجاری شد، نشای از همین امر است.

مصرف روزانه ی بنزین در ایران حدود 70 میلیون لیتر است و دولت سعی دارد این میزان را همچنان ثابت نگهدارد. کارشناسان پیش بینی می کنند اگر مصرف بنزین به همین صورت در ایران افزایش یابد در سال 88 روزانه 90 میلیون لیتر بنزین در ایران به مصرف خواهد رسید.