استراتژی سرکوب پیشگیرانه را در پیش گرفته اند

نویسنده
بهاره خسروی

» مهدی عربشاهی در مصاحبه با روز:

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت دوباره به دادگاه احضار شده است. با وی در این مورد و علت سخت تر شدن شرایط در آستانه 16 آذر مصاحبه کرده ایم. به گفته وی با وجود همه فشارها “روال اعتراضات ادامه خواهد داشت. “

 

آقای عربشاهی، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر صدور احضاریه ای برای شما. قضیه چه بود؟

این احضاریه از طرف شعبه 1053 دادگاه عمومی تهران است که سه روز پیش به منزل ما رسید. علت حضور را هم به هم زدن نظم عمومی اعلام کرده اند، اما اینکه مربوط به کدام پرونده است، هنوز مشخص نیست. البته حدس می زنیم مربوط به عید باشد که در مقابل زندان اوین حاضر بودیم که به دوستانمان نزدیک تر باشیم. در آن جا هم بازداشت شدیم و 48 ساعت را در در ابتدای سال در زندان به سر بردیم. فکر می کنم احضاریه مربوط به همان قضیه باشد.

 

این روزها شاهدیم که موج جدیدی از برخورد با دانشجویان و فعالان دانشجویی به راه افتادهاست. دلیل این برخورد گسترده را چگونه ارزیابی می کنید؟

امروز من داشتم به همین مساله فکر می کردم. مفهومی در سال های اخیر از سوی آمریکا مطرح شده مبنی بر جنگ پیشگیرانه. این بحث که آیا یک کشور حق دارد اگر امکان درگیری با کشوردیگری باشد، حمله پیشگیرانه انجام دهد یا خیر. فکر می کنم برخوردی که جمهوری اسلامی با فعالان دانشجویی انجام می دهد را می توان به شکل مشابه نام گذاری کرد و آن را استراتژی سرکوب پیشگیرانه نامید. در حالی که هنوز 16 آذر نرسیده و اتفاق مشخصی نیفتاده، سعی دارند پیشاپیش فعالانی را فکر می کنند ممکن است در اعتراضات موثر باشند، منفعل کنند. از طریق بازداشت، احضار به دادگاه و کمیته انضباطی و… بازداشت 60 دانشجو در یک ماه فکر می کنم در سال های اخیر بی سابقه باشد.

 

چقدر این بازداشت ها بر فضای دانشگاه موثر خواهد بود؟

این بازداشت ها موثر نخواهد بود، چون شناخت ماموران امنیتی از فضای دانشگاه، مربوط  به پیش از 22 خرداد است. یعنی زمانی که فعالان دانشجویی بودند که جریان های دانشجویی را می ساختند و هدایت می کردند. امروز بدنه دانشگاه ها به حرکت در آمده است و هر تعداد هم از فعالان دانشجویی سال های قبل بازداشت شوند، تاثیری نخواهد داشت و شاید منجر به بیشتر شدن آتش اعتراضات  در دانشگاه هم بشود.

 

فکر نمی کنید به هر حال این نوع برخورد با دانشجویان، باعث می شود که عملا نوعی جو هراس و البته امنیتی در دانشگاه ها حاکم شود که باعث انفعال هم بشود؟

این برخوردها در فعالان دانشجویی که در سال های قبل عمدتا فعال ودر کنش های اعتراضی حاضر بودند، تاثیر میگذارد. به هر حال آن ها وقتی این برخوردهای سنگین را می بینند ممکن است موقتا سکوت اختیار کنند. یعنی بر گروه های شناخته شده مثل دفتر تحکیم، انجمن ها و یا دانشجویان لیبرال  که اخیرا دستگیر شده و حتی امکان برگزاری یک جلسه ساده را از دست داده اند، تاثیر خواهد داشت. ولی در بدنه دانشگاه که به شدت سیاسی شده است، تاثیری نخواهد داشت و روال اعتراضات ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه چون پرشمارند و کمتر شناخته شده، حاشیه امنی هم برایشان وجود دارد.

 

درباره آقای حکیم زاده چطور؟ ایشان که مدت ها در بازداشت بوده اند. دلیل بازداشت ایشان را چه می دانید؟

آقای حکیم زاده در اسفند سال قبل بازداشت شدند و 134 روز را در زندان بودند. او از این 134 روز، 120 روز در انفرادی بود.  در این مدت تحت فشارهای زیادی قرار داشت و همه تلاش بازجویان هم این بود که از ایشان اعترافی علیه خودش بگیرند. بعد هم با وثیقه آزاد شد و در این چند ماه هم طبیعتا کمتر فعالیت داشت. یعنی مصاحبه یا حضور عملی در جایی نداشت و تنها فعالیتش در چند ماه اخیر تلاش برای برگزای نشست دفترتحکیم بود. چون دوره شورای مرکزی فعلی، تقریبا به انتها رسیده است و باید هر چه زودتر نشست برگزار کنیم و شورای مرکزی جدیدی انتخاب شود. آقای حکیم زاده و سایر دوستان در این زمینه فعال بودند و احتمال دارد که علت بازداشت ایشان همین مساله باشد.

 

با شرایط فعلی، تصور می کنید امکان برگزاری نشست انتخاباتی برای دفتر تحکیم وجود دارد؟

الان امکان برگزاری نشست حضوری منتفی است. اما در سال 83 در نشست تحکیم در دانشگاه خواجه نصیر بندی به اساس نامه تحکیم اضافه شد که در صورت مهیا نبودن شرایط، نشست انتخاباتی به صورت مجازی برگزار شود.

 

یعنی نشست انتخاباتی امسال شما اینترنتی خواهد بود؟

اگر امکان نشست عمومی باشد، طبیعتا اولویت با آن خواهد بود. ولی می بینیم الان گروه هایی چون مجاهدین انقلاب اسلامی هم امکان برگزاری کنگره سالیانه خودشان را ندارند. طبیعی است ما که در گذشته هم تحت فشار بودیم، این امکان برایمان وجود نداشته باشد. گرچه مایلیم تا جایی که ممکن است نشست حضوری باشد. اما اگر این امکان منتفی شد، سعی می کنیم در این کار وقفه نیفتد و نسل جدیدی وارد دفتر تحکیم شود  که بتواند در شرایط جدید با انگیزه های بیشتر و با جدیت بیشتر فعالیت ها را انجام دهد. یک نکته را هم در پایان صحبت هایم اضافه کنم و آن یادی است از افراد در بند. اخیرا دانشجویان لیبرال و تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه بازداشت شده اند. همچنین دوست عزیزم آقای حکیم زاده. از قبل تر هم دوستانی چون آقایان پیمان عارف، ضیا نبوی، مجیددری، خانم مددزاده و همچنین بسیاری از دانشجویان در زندان بوده اند. افرادی چون مهندس کیوان صمیمی و دکتر ملکی همچنان در زندان هستند. آقای مومنی و آقای زیدآبادی و سایر دوستان ادوار که شرایط سختی دارند. همچنین  اعضای مشارکت وسازمان مجاهدین که در بازداشت اند. امیدوارم هر چه سریع تر این افراد آزاد شود، البته بدون این احکام سنگین و وثیقه های سنیگن. این آرزوی ماست، هر چند شاید در شرایط فعلی خیلی هم واقعی نباشد.