پرونده سازی بسیج برای دانشجویان

نویسنده

raeesjomhordakrb.jpg

حسن زارع زاده اردشیر

سایت اطلاع رسانی بسیج دانشجویی دانشگاه امیر کبیر، در روزهای گذشته در اقدامی جدید تصویر تعدادی از دانشجویان معترض در مراسم سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه امیر کبیر را منتشر کرد.

مسئولان بسیج دانشجویی که از جانب سپاه پاسداران حمایت می شوند، با درج نام 6 دانشجو تحت عنوان “معرفی لمپن ها”، به همراه تصویر آنها، همسویی خود را با نهادهای امنیتی بیش از پیش در معرض نمایش گذاشتند.

گردانندگان بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر چند روز پیش نیز با صدور بیانیه ای، نام 20 نفر از دانشجویان معترض در این دانشگاه را لیست و به صراحت اعلام کرده بودند: “اگر دانشگاه با این افراد برخورد نکند ما خودمان برخورد می کنیم”. از طرف دیگر، این سازمان شبه نظامی مستقر در دانشگاه، با برقراری تریبون آزادی در دانشگاه به رفتار دانشجویان معترض در زمان سخنرانی احمدی نژاد به شدت حمله کرد. سخنرانان بسیجی این تریبون در سخنان خود با تایید گفته های احمدی نژاد، ضمن نام بردن از برخی دانشجویان معترض، آنها را “عامل و وابسته به آمریکا” معرفی کردند. این تریبون بازتاب گسترده ای در روزنامه کیهان داشت.

از سوی دیگربسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر را “انجمنی های مطرود وابسته به گروهک دانشجویان منافق” معرفی و به نحوه خبررسانی انجمن از مراسم سخنرانی احمدی نژاد اعتراض کرد. این سازمان شبه نظامی، اقدام دانشجویان را “هتک حرمت رئیس جمهور کشورمان در دانشگاه امیرکبیر” نامیده و تاکید کرده است: “ این گروهک دانشجویی که عقبه آنها به منافقین اعدام شده در سال 60 و نیز برخی جدایی طلبان صدر انقلاب برمی گردد با توهین و هتک حرمت ریئس جمهور کشورمان گزارش مفصلی به اربابان خود نظیر BBC و CNN ارائه کرده و رئیس جمهور را دروغگوی بی شرم و عوامفریب خوانده است. این درحالیست که دانشجویان کشورهای مختلف اسلامی به هنگام سفرهای خارجی ریاست جمهور او را مورد استقبال پرشور و خالصانه خود قرار می دهند و او را از صمیم قلب دوست می دارند. عقب افتادگی و دریوزگی گروهک دانشجویان منافق باعث شده از سال 1378 تاکنون اسم دانشگاه و دانشجویان امیرکبیر، به نامسلمانی و ضدانقلابی در میان اقشار مردم یاد شود.”

سناریوی جدید

اقدام بسیج دانشجویی در چاپ عکس ها و اسامی دانشجویان معترض و منتقد، عملی معنادار است. اقدامات این نهاد، به علت پیوند های سازمانی آن باسپاه پاسداران و نهادهای اطلاعاتی، معمولا به عنوان مقدمه برخوردهای دیگر تلقی می شود. برخوردهایی که نمونه های آن در میان اعضای کابینه احمدی نژاد نیز دیده شد. بعد از سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه امیر کبیر، عده ای از همراهان او در جاهای مختلف، دانشجویان را مورد توهین قرار دادند و اتهامات زیادی به آنان وارد آوردند.

از جمله معاون دانشجویی وزیر علوم، در مصاحبه با روزنامه جوان خواستار “برخورد با اخلالگران در این مراسم” شد. پس از آن یکی از نمایندگان جناح راست در مجلس دانشجویان را متهم کرد که “می خواستند حادثه ای مانند 18 تیر 78 به وجود بیاورند، اما با هوشیاری رئیس جمهور موفق به اجرای این پروژه نشدند”. در پی این اظهارات محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس که زاهدی، وزیر علوم، از وابستگان وی است، در سخنانی دانشجویان معترض دانشگاه امیرکبیر را “افرادی که در پی مشروبات الکلی بودند و مشکل جنسی داشتند”، معرفی کرد و گفت: “هر کسی خربزه میخورد پای لرزش هم می نشیند.“سخنانی که جملگی انعکاسی گسترده در روزنامه کیهان داشتند.”

و اینک تصاویر تعدادی از دانشجویان معترض به همراه نام، رشته تحصیلی و سال ورود هر یک از آنها در سایت بسیج دانشجویی آمده است. امری که عباس حکیم زاده، عضو انجمن دانشجویان دانشگاه امیر کبیر، آن رانشان دهنده همسویی این نهاد با نهادهای امنیتی می داند، چرا که: این کار جز با همکاری نزدیک با نیروهای اطلاعاتی امکان پذیر نیست.

عباس حکیم زاده همچنین معتقد است: “تمام شواهد حکایت از آن دارد که همان طور که تا امروز نهادهای امنیتی همکاری نزدیک و تنگاتنگی با دکتر رهایی، ریاست دانشگاه امیرکبیر، برای کنترل جو دانشجویی این دانشگاه داشته اند، این نیروها اکنون نیز در حال طرح یک سناریو برای برخورد با دانشجویان این دانشگاه و فعالین دانشجویی دیگر دانشگاه ها هستند. به نظر می رسد حرکات، سخنان و بیانیه هایی که این روزها در خصوص اعتراض دانشجویان به احمدی نژاد این سو و آن سو درج می شود، در واقع آماده سازی افکار عمومی برای طرح و اجرای سناریوی مذکور باشد. به عنوان شاهد این مدعا می توان به ادامه بازداشت دانشجویان زندانی، دکتر کیوان انصاری، علی درخشندی و جهاندار اشاره کرد که علیرغم اینکه قاضی پرونده با صدور قرار وثیقه، حتی میزان وثیقه مورد نیاز را هم عنوان کرده بود، مجددا برای این افراد قرار بازداشت با تاریخی نامشخص صادر شده است”. وی می افزاید: “همزمان وزیر علوم دانشجویان ستاره دار را «متجاوز به نوامیس مردم» و کسانی که در پرونده خود حکم «زندان و شلاق» دارند ذکر می کند. این در حالی است که مثلا آقای روزبه ریاضی در طول دوران تحصیلش حتی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار هم نشده است.”


این عضو انجمن دانشجویان پلی تکنیک می افزاید: “به نظر می رسد سناریویی که طراحی شده مشابه سناریویی باشد که برای پرونده موسوم به وبلاگ نویسان نوشته شده بود. یعنی با دستگیری گسترده آنها و بعد از گذشت مدت زمانی طولانی از بازداشت آنها، یک مرتبه انواع و اقسام اتهامات اعم از اتهامات اخلاقی، ارتباط با بیگانه و حتی جاسوسی به این افراد زده شد. اما بعد از آزادی وبلاگ نویسان از زندان مشخص شد که در طول مدت بازداشت این افراد به شدت تحت فشار و شکنجه بودند که به این اتهامات اعتراف کنند تا سناریویی که آقایان از پیش تعریف کرده اند، مطابق میلشان پیش برود.”

این سناریو همچنین مشابه دیگری نیز داردکه بهار امسال اتفاق افتاد.در آن دوره تعدادی از دانشجویان، از جمله یاشار قاجار و عابد توانچه در روزنامه ها و سایت های وابسته به محافظه کاران و نهادهای امنیتی به عنوان مارکسیست و ضد انقلاب معرفی شدند تا زمینه برخورد با آنها فراهم شود.