اسید پاشی سینمایی

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» حرف روز

 

اصلاً این موضوع خیلی دردناک است. اگر مجلس به‌موقع متوجه نشده بود ممکن بود الآن چندتا “ضد ارزش” از طریق سینما “به سبک دشمن” در جامعه گسترش پیدا بکند و ما همینطوری بی‌خبر از همه جا، تازه تخمه هم بخریم ببریم سینما. تصور کن درحالیکه ضد ارزش دارد به سبک دشمن گسترده می‌شود، ما خرت خرت تخمه هم بجویم و تازه یک عالمه هم پول بلیت داده باشیم که بعداً به‌ما پس ندهند و ما مجبور باشیم از سایر راه‌های قانونی مثل اسید پاشی حقوق خودمان را استیفا کنیم.

شکر خدا کمیسیون اصل نود مجلس چون کار مهم‌تری نداشت درجا متوجه موضوع شد و یک نامه به وزارت ارشاد نوشت که جلوی اکران هشت تا از این فیلم‌ها را بگیرد. وزارت ارشاد هم که پیگیر! در جریانید که؟ اصلاً مسئول صندوق پستی وزارت ارشاد همین که نامه را دید یک عالمه پوست تخمه پرید توی حلقش، نزدیک بودکه نفسش بگیرد و بمیرد. یارو تا نامه کمیسیون اصل نود را دید، همینطوری که سرفه می‌کرد و کبود شده بود بدو بدو از پله‌ها بالا می‌رفت و هرکی سر راه می‌پرسید چی شده؟ سرفه‌کنان به نامه اشاره می‌کرد و سرش را تکان می‌داد.

تازه احمد سالک افزوده “برخی از فیلم‌ها مرتبط با فتنه ۸۸ بوده”. ای درد بگیرد این فتنه ۸۸: که هرچی سران نظام روزی بیست دفعه می‌گویند: “تمام شده ورفته پی کارش”، باز از اینجور جاها بیرون می‌زند. همین سالک ۹۰ مربوطه گفته “ما به طور قطع نمی‌توانیم با وجود معیارهای انقلابی، این فیلمنامه‌ها را بپذیریم”. این که چیزی نیست، ما هم نمی‌توانیم. وزارت ارشاد اگر به‌جای گسترش اینهمه فحشا، بیل به کمرش بخورد و از این به بعد فیلمنامه‌ها را برای تصویب بفرستد کمیسیون اصل ۹۰مجلس که ما اینطوری به قهقرا نمی‌رویم.

الآن فیلم ساخته‌اند اسمش را گذاشته‌اند “خرس”. خب “خرس” شد انقلاب؟ “خرس” شد ارزش؟ آخر “خرس” شد فیلم خرس گنده؟ یا مورد داریم فیلم اکران شده اسمش هست “شغال‌های دوست داشتنی” بدون اینکه مشخص شده باشد منظورش دقیقاً با کی است؟ خب ما یک‌عالمه آشغال دوست‌ داشتنی داریم که الآن ممکن است قاطی بکنیم هرچی ضد ارزش گسترش پیدا بکند. یا همین فیلم “پریناز”. ولله انصار حزب الله نجابت کرده تا حالا به “پریناز” اسید نپاشیده. حتی شما این فیلم “عصبانی نیستم” را دور از جان نگاه بکنید. شما بی‌خود می‌کنید اینهمه فجایع در اسراییل اتفاق می‌افتد ولی عصبانی نیستید.

شما خیال کردید احمد سالک نگران خودش است؟ نخیر! ایشان عین آن جنت مکان خلد آشیان “جواد شمقدری” نگران سینماست. گفته “به بنده نقل کردند که ۱۹ دقیقه از فیلم عصبانی نیستم را قیچی کرده‌ایم. حال حرف ما با این دسته از افراد این است که اگر یک فیلم را قیچی کنید دیگر از آن چیزی باقی نمی‌ماند”. والا! خب یارو از روی تجربه حرف می‌زند. تا حالا اینقدر فیلم قیچی شده که بعدش یک‌دفعه بعد از قیچی دیده‌اند عه! “عمر مختار” را برداشته‌اند “بلمی به‌سوی ساحل” درآمده، “شعله” را برداشته‌اند “به رنگ ارغوان” درآمده. حتی مورد داریم ده دقیقه آنجلینا جولی را قیچی کرده‌اند ،الهام چرخنده درآمده. ولله همان اسید بپاشند بهتر است!