نادیده گرفتن هشدارهای رهبر

نویسنده
نازنین کامدار

» پیروان مصباح و انتشار گسترده بولتن های ضد دولت

با افزایش دامنه فعالیت منتقدان تندروی دولت در هفته های اخیر، گزارش های رسمی از تهران، از ”هشدارهای شدید اللحن” آیت الله خامنه ای به برخی از چهره های اصلی این جریان تخریبی و از جمله مدیر مسئول روزنامه کیهان حکایت دارد.

همزمان با این پیام رهبر، رسانه های نزدیک به دولت از “زیر زمینی شدن” فعالیت های تبلیغی و تخریبی اقلیت افراطی نزدیک به مصباح یزدی خبر داده اند و پخش گسترده شبنامه و بولتن بر ضد دولت در روزهای گذشته را ناشی از تغییر خط مشی این جریان ارزیابی کرده اند.

آیت الله خامنه ای در حالی ناچار به موضع گیری در برابر فعالیت های تخریبی اقلیت پایداری شده است که به نظر می رسد با وجود تذکرات دو هفته قبل سرلشگر فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح به رسانه های نزدیک به سپاه، این جریان کماکان با بی اعتنایی به تذکرات، به فعالیت خود ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته، محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت ایران در سخنانی در دماوند از “هشدار شدید الحن آیت الله خامنه ای به مدیران برخی از رسانه ها” خبر داد و آنطور که فرارو گزارش داد، گفت: “زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی متوجه دروغ پراکنی ها شدند به مسئولانی که این رسانه های دروغ پراکنی مرتبط با آنها هستند تذکر شدیدالحن دادند و زمانی که مشاهده کردند که در عمل تأثیر آنچنانی نگذاشته خود برخی از این بزرگواران را احضار کرده و برخورد شدیدالحن انجام دادند که چرا دولت را تضعیف می کنید، مگر این دولت از کجا آمده است. این نمی شود که چون برخی از افراد از چشم و ابروی دولت خوششان نمی آید در امور اخلال کنند که این مسائل منجر به اخلال در مسیر توسعه و پیشرفت کشور شود”.

سخنان وزیر اطلاعات، گمانه زنی ها را در خصوص افراد مورد عتاب رهبر ایران به راه انداخت تا سرانجام، روز گذشته خبر حضور وزیر اطلاعات در محل روزنامه کیهان و دیدار یک و نیم ساعته او با حسین شریعتمداری، به گمانه زنی ها پایان داد و مشخص شد که مدیرمسئول افراطی کیهان که تجهیزات سخت افزاری گسترده ای نیز برای راه اندازی موج تخریبی بر ضد دولت در اختیار دارد، یکی از همان افرادی است که آیت الله خامنه ای به او تشر زده است.

در همین باره، سایت خبری پیام نو، در گزارشی با عنوان “در جلسه ۹۰ دقیقه ای وزیر اطلاعات و حسین شریعتمداری چه گذشت؟”، نوشت: “محمود علوی مهمان روزنامه کیهان، مهمترین رسانه منتقد دولت بود و در این دیدار به مدت یک ساعت و نیم با حسین شریعتمداری به گفت و گو پرداخت. گفت و گویی که به نظر می رسد محتوای آن را باید در سخنان اخیر محمود علوی جست و جو کرد، جایی که وی به صراحت از برخورد شدید رهبر انقلاب با برخی مسئولان رسانه ها پرده برداشت. با این حساب بعید نیست که وزیر اطلاعات حامل پیامی شفاف برای حسین شریعتمداری و روزنامه کیهان بوده باشد”.

این سایت افزود: “هنوز جزییات دقیق دیدار ۹۰ دقیقه ای علوی و شریعتمداری منتشر نشده است و حتی خبر این دیدار هم با دو روز تاخیر در خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت. اما نشانه های قوی وجود دارد که می تواند محتوای این دیدار را تا حد زیادی قابل گمانه زنی کند؛ مهمترین این نشانه ها سخنان دو هفته پیش سردار فیروزآبادی و اظهارات روز سه شنبه وزیر اطلاعات در شهرستان دماوند است. با توجه به این می توان دو خوانش از دیدار ۹۰ دقیقه ای روز یکشنبه وزیر اطلاعات با حسن شریعتمداری داشت؛ مقدم بر هر چیز و با توجه به اظهارات روز سه شنبه محمود علوی به احتمال قریب به یقین این جلسه ۹۰ دقیقه ای حول محور همان هشدارهای شدید اللحن انجام شده است”.

به نوشته این گزارش “کیهان به عنوان سر سلسله مخالفان دولت و مذاکرات هسته ای و رسانه ای که به طور مداوم خود را به نوعی مفسر مواضع نظام معرفی می کند، در مطالب خود خط اصلی طیف های تندروی اصولگرا را مشخص می کند و سالهاست که به این جایگاه مشهور بوده و هست. پس خیلی طبیعی است که امنیتی ترین مقام دولت برای چیزی که می تواند یک «اتمام حجت» در راستای همان هشدارها باشد، راهی این روزنامه شود و یک ساعت و نیم با مدیر مسئول آن گفت و گو کند. چه آنکه اگر هدف از این دیدار چیزی جز این بود، اصولا وزیر اطلاعات می بایست به سنت تمام دیدارهای اینچنینی وقت خود را در آن صرف بازدید از قسمت های مختلف روزنامه کند نه اینکه یک ساعت و نیم به گفت و گو با مغز متفکر این مجموعه کند. نکته دوم اینکه به نظر می رسد حتی همان «هشدارهای شدید اللحن» مقام معظم رهبری هم که به گفته وزیر اطلاعات بعد از احضار مسئولان برخی رسانه ها و به طور حضوری انجام شده است نیز توسط برخی از این افراد نادیده گرفته شده است که با توجه به مواضع اخیر روزنامه کیهان، حسین شریعتمداری می تواند یکی از همین افراد باشد”.

بر اساس این گزارش، با وجود فعال شدن وزارت اطلاعات بر علیه موج تخریبی اخیر و حتی دخالت مستقیم آیت الله خامنه ای، این جریان کماکان به فعالیت خود ادامه می دهد و به نظر می رسد که در تغییری تاکتیکی، موج ضد دولتی خود را به سمت فعالیت های زیر زمینی برده است.

 انتشار شب نامه های شدید الحن بر ضد دولت و حسن روحانی در مراسم سالمرگ آیت الله خمینی، اولین نشانه ها در خصوص تغییر تاکتیک جریان افراطی منتقد دولت پس از تشر آیت الله خامنه ای را نشان می دهد.

خبر انتشار این شبنامه ها را که یادآور تحرکات افراطیون راستگرا در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی است، ایرنا خبرگزاری رسی دولت منتشر کرده و نوشته است: “در حاشیه مراسم بیست و پنجمین سالگرد امام خمینی در حرم مطهر شب‌نامه و بولتن‌هایی علیه دولت و حسن روحانی رئیس جمهوری توزیع شد. این شب‌نامه‌ها و بولتن‌ها با عنوان«نگرانیم…، ‌» «چه داده‌ایم؟ چه گرفته‌ایم؟» «روحانی زیر ذره‌بین امام خمینی» و «بی‌ادبانه‌های کدخدا» نام داشتند”.

در شب‌نامه نگرانیم فهرستی از عملکرد عناصر فرهنگی دولت یازدهم همانند بازگشایی نشر چشمه، سخنان رئیس جمهور درباره هنر، ‌سخنان حسن روحانی پیرامون آنتن ماهواره، ‌تلاش دولت برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، صحبت‌های وزیر ارشاد در باره تک‌خوانی زنان، صحبت‌های مشاور رئیس جمهور درباره نماد شیر و خورشید، چاپ کتاب‌های صادق هدایت و محمود دولت آبادی و همچنین برگزاری مراسم جشن زنانه در کاخ سعد آباد پرداخته است. در شب‌نامه “روحانی زیر ذره بین امام خمینی” به بررسی مواضع دولت یازدهم در منظومه فکری امام خمینی پرداخته و مسائلی مانند ممیزی کتاب، نماد شیر وخورشید، بهشت زورکی، انحلال مجمع عقلا و پایان جنگ را مورد بررسی قرار داده است.در شب‌نامه “چه داده ایم؟ چه گرفته ایم؟” نیز به نقد توافق ژنو پرداخته است. و در شب نامه “بی ادبانه های کدخدا” به بررسی صحبت های مقامات ایالت متحده آمریکا علیه کشورمان پرداخته است.

 ماجرای انتشار ان بولتن های ضد دولتی، موضوع تیتر اصلی روزنامه های “آرمان” و “اعتماد” در اول هفته بود.

روزنامه آرمان، در خصوص جریان جدید شبنامه سازی بر ضد دولت، نوشته است: “مشخص نیست چه فرد‌ یا افراد‌ی د‌ر پشت این شبنامه قرار د‌ارند‌، اما متن آن، حاوی یک نظرسنجی است که از مخاطبان خواسته بود‌ پاسخ «بله» یا «خیر» به پرسش آیا به نظر شما د‌ر توافق ژنو از منافع ملی ایران حراست شد‌ه است؟ را به سامانه ۳۰۰۰۷۴۶۱۴۰۰۰۰۰ ارسال کنند”.

روزنامه اعتماد هم سخنان خشمگینانه محمود علوی، وزیر اطلاعات را درباره این بولتن ها منتشر کرده و به نقل از او می نویسد: “برای من به عنوان یک عضو کوچک دولت نظام مقدس جمهوری اسلامی مایه تاسف است که برخی هرچه دروغ، افترا و تهمت است را به رییس جمهور و وزرای آن نسبت می دهند. بولتن هایی به ما می رسد که مالامال از دروغ است”.

وزیر اطلاعات ادامه داد: “اوایل انقلاب منافقان برای اهداف سیاسی خود علیه انقلابیون دروغ می گفتند، تهمت می زدند و حتی شهید بهشتی را امریکایی خطاب می کردند.اما متاسفانه امروز دیده می شود افرادی که مدعی ولایت مداری و دینداری هستند به مانند خوردن آب دروغ می گویند.این نمی شود که چون برخی از افراد از چشم و ابروی دولت خوششان نمی آید در امور اخلال کنند که این مسائل منجر به اخلال در مسیر توسعه و پیشرفت کشور شود”. 

 جریان افراطی ضد دولت در حالی با نادیده گرفتن هشدار رهبر، موج تبلیغاتی خود را به سمت شبنامه نویسی و بولتن سازی سوق داده که در روزهای گذشته دو روحانی جناح تندرو حوزه علمیه محمد یزدی و مصباح یزدی انتقادهای بی سابقه ای نثار روحانی کرده اند.