نامزد جمهوریخواه و لغو توافق

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست

مارکو روبیو، که خود را نامزد حزب جمهوریخواه برای ریاست‌جمهوری آمریکا کرده است، در گفتگو با رادیوی ملی این کشور گفت در صورت پیروزی، توافق هسته‌ای با ایران را لغو خواهد کرد، حتی اگر متحدان اروپایی خواستار ادامه آن باشند.

پس از آن‌که روبیو تایید کرد، تحریم‌های لغو شده توسط اوباما را دوباره بر سر جای خود بازخواهد گرداند، سئوال شد: “توافق انجام شده. نه تنها با آمریکا، بلکه با متحدان اروپایی. حتی اگر اروپایی‌ها هم آن‌را بخواهند، باز هم تحریم‌ها را دوباره اعمال خواهید کرد؟” و او پاسخ داد: “بله، مسلما خیلی موثر نخواهد بود… ایران به هر حال از توافق تخطی می‌کند، چه با استفاده از حفره‌های موجود در توافق، چه با فعالیت‌های پنهانی همیشگی خود. در آن نقطه، با آزمون بزرگی مواجه می‌شوند، آیا باز هم توافقی را که امضاء کرده‌اند ادامه خواهند داد؟ با این‌که اگر تحریم‌ها با همراهی متحدانمان همراه باشد موثر‌تر خواهد بود، اما از نقطه‌نظر آمریکا، باید به فکر امنیت ملی خود باشیم. به نظر من اگر رئیس‌جمهور می‌خواست این توافق دائمی باشد و پس از او نیز دوام یابد، آن را به کنگره واگذار می‌کرد.”

روبیو در این موضوع، به اسکات واکر، یک نامزد جمهوریخواه دیگر پیوسته که او نیز خواستار لغو توافق با ایران، حتی در صورت عدم رضایت اروپایی‌هاست. با این حال، روبیو کمی انعطاف بیشتری دارد و اذعان می‌کند، تحریم‌ها بدون همراهی اروپا تاثیر کافی را نخواهد داشت، اما به تبعات ناشی از این اقدام یکجانبه نمی‌پردازد. یک متخصص می‌گوید، این کار موجب سلب اعتماد متحدان اروپایی از ما می‌شود و تاثیرات شدیدی خواهد داشت.

در واقع این توافق فقط بین اوباما و ایران نیست، بلکه متحدان بزرگ اروپایی را نیز شامل می‌شود و تخطی از آن تبعات بین‌المللی پیچیده‌ای خواهد داشت.

روبیو در گفتگو با رادیوی ملی آمریکا تایید کرد، در صورت پیروزی در ریاست‌جمهوری، تلاش‌های اوباما برای آشتی با کوبا را نیز لغو خواهد کرد. تمام این‌ها نشان می‌دهد، گسترش روابط بین‌المللی آمریکا در برخی جبهه‌ها، می‌تواند پایه اختلافات زیادی را در سال ۲۰۱۶ شکل دهد. اگر تلاش‌های بین‌المللی اوباما موفق شود، این نامزد جمهوریخواه سعی می‌کند: روابط با کوبا را دوباره تیره سازد، هرگونه توافق جامع با ایران را لغو کند و آمریکا را از توافقات بین‌المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی، که تحت آن کشورهای زیادی وعده داده‌اند آلاینده‌های کربنی خود را کاهش دهند، بیرون بکشد.

از طرفی دیگر، هیلاری کلینتون تقریبا تمام این مراودات بین‌المللی را قبول دارد و باید دید چگونه با این اختلافات طرف خواهد شد.

باید دید، جب بوش که وعده داده به جای پایگاه جمهوریخواهان، کل رای‌دهندگان را برای کمپین انتخاباتی خود هدف قرار دهد، در مورد توافق ایران و متحدان اروپایی چه نظری خواهد داشت؟ همچنین دیدگاه رند پل، که از طرفداران دیپلماسی محسوب می‌شود نیز جالب توجه خواهد بود.

منبع: واشنگتن پست - 14 آوریل 2015