گام چهارم را در بحران برداشت

نویسنده
اردلان صیامی

» ابهام در سرنوشت سخنان امشب احمدی نژاد با مردم

با وجود ابراز شادمانی جناح راست از گفتگوهای رییس مجلس و احمدی نژاد و این که دولت نظر مجلس را پذیرفت اما محمود احمدی نژاد در میان بهت ها نشان داد که از موضع خود کوتاه نیامده  و نظر مجلس و شورای نگهبان را در خصوص ادغام وزاتخانه ها نپذیرفته است. یک روز بعد از تذکر مجلس، سه وزیر عزل شده کابینه نامه های عزل خود را دریافت داشتند و ناگزیر شدند برخلاف امیدواری هائی که مجلس به آنان داده بود برای مراسم تودیع چند ساعتی در وزارت خانه متبوع خود حاضر شوند.

این در فضایی رقم خورد که روزنامه های اول هفته با شادمانی خبر داده بودند که با اعلام نظر شورای نگهبان دولت پذیرفت که به نظر قوه مقننه عمل کند و قبل از هر کاری اساسنامه وزارت خانه های جدید را به مجلس بدهد و تکلیف وزیران را هم روشن کند.

هنوز روزنامه هائی با تیتر “دولت پذیرفت”، “دولت به مجلس تمکین کرد” به دست مردم نرسیده بود که خبر گزاری ها به نقل از دفتر ریییس جمهور اعلام داشتند محمود احمدی نژاد، در احکامی مسعود میر کاظمی وزیر نفت، صادق محصولی، وزیر رفاه و علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن دولت خود را برکنار کرد.

 آقای احمدی نژاد علت برکناری این وزیران را اجرای مصوبه دولت برای ادغام وزارتخانه ها مطابق قانون برنامه پنجم توسعه اعلام کرده است.  این در حالی است که رئیس و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ابلاغ مصوبه هیأت دولت در مورد ادغام وزارتخانه ها پیش از تصویب مجلس اعتراض کرده بودند.

شورای نگهبان هم که نهاد مسئول تفسیر قانون اساسی در ایران است، از نظر مجلس حمایت کرد و گفت که هم ادغام وزارتخانه ها باید به تصویب مجلس برسد و هم وزرای وزارتخانه های جدید باید از مجلس رأی اعتماد بگیرند.

رئیس مجلس ایران گفته بود که وزرای فعلی موظفند کار خود را تا زمان تصویب ادغام ها در مجلس ادامه دهند.

اما دولتی ها  می گویند که ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم دولت را موظف کرده که تعداد وزارتخانه ها را از ۲۳ به ۱۷ کاهش دهد و دولت حق داشته در مورد ادغام آنها تصمیم بگیرد.واینکه شرح وظایف وزارتخانه های جدید و وزرای پیشنهادی برای تصدی سمت وزارت در آنها بعدا برای تصویب به مجلس فرستاده خواهد شد.
این موادر در حالی بود که روزنامه کیهان دیروز نوشته بود که مساله ادغام وزارتخانه ها در جلسه ای با حضور رهبر ایران حل شده است.احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس ایران هم  دیروز گفته بود که آقای احمدی نژاد در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پذیرفته است که ادغام وزارتخانه ها مطابق نظر مجلس و شورای نگهبان انجام شود.

صبح شنبه بعضی از خبرگزاری ها و سایت های خبری خبر از بازگشت میرکاظمی به دفترش در وزارت نفت خبر داده بودند، اما انتشار نامه های خداحافظی با آقایان محصولی، محرابیان و میرکاظمی توسط آقای احمدی نژاد نشان می دهد که او نظر مجلس و شورای نگهبان را نپذیرفته است.احمدی نژاد در سه نامه که متن هر سه متشرک است بدین شکل از وزیرانش خداحافظی کرده است.

“اینک که در اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبه شماره 46514.33584 مورخه 1390.2.18 هیات وزیران جمهوری اسلامی مسوولیت شما در وزارت رفاه و تامین اجتماعی پایان می پذیرد صمیمانه از همه تلاش ها و خدمات صادقانه شما که نقش موثری در موفقیت های دولت خدمتگزار داشته است تشکر و قدردانی می نمایم.
مطمئن هستم که همچنان در کنار دولت و در سنگر دیگری در خدمت ملت بزرگ و آرمانهای الهی انقلاب اسلامی یار برادران و خواهران انقلابی خود در دولت خواهید بود.
امیدوارم در ظل توجهات حضرت ولی عصر(عج) در تمام مراحل زندگی و همچنان در انجام وظایف اجتماعی موفق باشید.”

در همین حال رئیس مجلس درباره جلسه ای که با حضور آیت الله خامنه ای با  احمدی نژاد برگزار کرده بود گفت: “این جلسه در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد و مسئله ادغام وزارت‌خانه‌ها از نظر ما حل شده و مشکلی نیست”.
علی لاریجانی در جمع خبرنگاران ‌گفت: اینگونه مسائل که بین دولت و مجلس ممکن است در موضوعات تخصصی پیش آید و اختلاف نظر باشد خیلی غیرطبیعی نیست. نمی‌خواهم بگویم این مورد غیرطبیعی است اما به طور طبیعی همیشه پیش بیاید. 
وی افزود: در قانون اساسی هم روشن شده است که مرجعیت این امر اولاً باید پایه‌هایی بر اساس قانون اساسی داشته باشد یعنی شورای نگهبان مرجعی است که نظر می‌دهد و ثانیاً برای حل این مسائل در قانون اساسی اصل 110 پیش‌بینی شده که بر اساس آن تنظیم قوا و رفع اختلاف با مقام معظم است و ایشان تنظیم‌کننده هستند و این کار انجام شده و مسئله از نظر ما حل شده می‌باشد و مشکلی نیست. 

رئیس مجلس تصریح کرد: این بخش بخشی از کار تنظیم قوا است که صورت هم گرفته است و در واقع پایه کار هم همان تفسیر شورای نگهبان است و ما همه باید ملتزم به نظر شورای نگهبان باشیم و این شورا هم تکلیف را روشن کرده است.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا جلسه اخیر شما با رئیس جمهور در محضر رهبر معظم انقلاب بوده است یا خیر، تاکید کرد: این دیدار در محضر رهبر انقلاب برگزار شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که در رابطه با لایحه شرح وظایف ادغام وزارتخانه‌ها سوال کرد گفت: “باید شرح وظایف به مجلس بیاید و وزرایی هم که در ادغام وزیر می‌شوند باید رای اعتماد بگیرن”.
لاریجانی در باره عزل سه وزیر از سوی احمدی نژاد نیز اظهار داشت: “بنده نمی‌خواهم مبنای ارزشی برای این کار قائل شوم‌، این مسئله جزو اختیارات رئیس جمهور است و ممکن است وزیران خود را بردارد.  لذا این جهت مسئله مورد نزاع ما نیست و بنده هم نمی‌خواهم در رابطه با محتوای آن صحبت کنم. اما این موضوع از نظر شکلی مراد ما نیست.”

تشکیل جلسه دو رییس قوه در حضور رهبر ایران این شائبه را به وجود آورد که آیت الله خامنه ای با دخالت خود در این موضوع تنش را کاهش خواهد داد و با توجه به اعلام نظر شورای نگهبان به نفع مجلس، پیش بینی میشد که وی با توجه به هجومی که از همه سو علیه دولت صورت می گیرد، به اختلافات گرچه موقت پایان داده است.

همان زمان به گزارش ایسنا جلسه رئیس مجمع از اقدام  رهبردر هماهنگ کردن رؤسای قوا در مسائل اختلافی در خصوص ادغام وزارتخانه‌ها قدردانی و اظهار امیدواری کرد که اختلافات تکرار نشود.

در همین حال سایت آینده نیوز متعلق به میانه روها در تحلیلی نسبت به حضور تلویزیونی احمدی نژاد (یکشنبه شب) و روند اتفاقات اخیر نوشت که احمدی نژاد گام چهارم خود را برای تثبیت موقعیت خویش در مقابل نظام برخواهد داشت.در بخشی از این نوشته آمده است: اکنون احمدی نژاد پس از  4 هفته بحرانی به رسانه ملی باز می‌گردد تا در برابر میکروفون زنده صداوسیما مواضع خود را اعلام کند، در این شرایط پرسش کلیدی این است که آیا محمود احمدی نژاد قصد اعلام پایان اقدامات جنجالی خود و بازگشت به آغوش نظام و اصولگرایان را دارد یا در این تریبون غیرقابل کنترل قرار است گام چهارم خود را بردارد؟

واقعیت آن است که احمدی نژاد در این سه گام  ناکام  متحمل هزینه های سنگینی از جمله دستگیری عوامل و نزدیکان حلقه نخست خود و پیشروی اصولگرایان و نهادهای نظارتی تا نزدیکترین نقطه به وی شده است و اقتدار و برگشت ناپذیر بودن تصمیمات وی شکسته شده است و باید دید آیا وی پس از این هزینه ها عقب نشینی کامل را انتخاب می کند و یا بازی را از جایی که کسی تصور نمی کند شروع خواهد کرد؟

یکی از سایت های منقد نظام احتمال داده است که حضور امشب محمود احمدی نژاد در برنامه تلویزیونی و گفتگوی وی با مردم همانند سخنرانی چهارده اسفند سال 1359 باشد که کار ابوالحسن بنی صدر را با نظام به انتها رساند.