تلاش برای کشاندن مصر به جبهه ضد ایران

لوموند
لوموند

» گزارش لوموند از سفر ناتانیاهو به قاهره

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین ناتانیاهو که به دعوت حسنی مبارک رئیس جمهور مصر  وارد شرم الشیخ شد، وی در این سفر تلاش خواهد کرد مصر را متقاعد کند که علیرغم اختلافات عمیقی که با اسرائیل در مورد حل مسئله استقرار صلح در خاورمیانه دارد، با این کشور جبهه واحدی علیه ایران تشکیل دهد.

یک مقام بلند پایه اسرائیل روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت:” خطر ایران و عواملش در خاورمیانه دو کشور را تهدید می کند. تقویت ثبات منطقه و پیش برد روند صلح به نفع هر دو کشور است”.

این مقام اسرائیلی که مایل بود ناشناس بماند بر” اهمیت پیوند میان اسرائیل و مصر” تأکید داشت. مصر نخستین کشوری است که آقای ناتانیاهو از زمان برسر کار آمدن در سی و یکم ماه مارس به آن سفر می کند. به گفته منابع نزدیک به نخست وزیر اسرائیل وی همچنین در نظر دارد در صورت دیدار با عبدالله دوم پادشاه اردن طی هفته اخیر، که مذاکره برای تهیه مقدمات آن در جریان است،” خطر ایران” را محور مذاکرات خود قرار دهد.

به گزارش رادیوی دولتی اسرائیل در این سفر که نخستین سفر خارجی نخست وزیر اسرائیل محسوب می شود وزیر کار و صنعت و تجارت، بنیامین بن الیزر به جای آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه، ناتانیاهو را همراهی می کند. لیبرمن که در رأس حزب راستگرای افراطی بیتنو قرار دارد در ماه اکتبر وقتی هنوز به عنوان رهبر حزب مخالف فعالیت می کرد به مبارک که برنامه دیدار رسمی از اسرائیل را رد کرده بود گفت: “به جهنم” و با این سخن به مشاجره لفظی میان تل آویو و قاهره دامن زد. امّا از زمانی که لیبرمن به مقام وزارت امور خارجه منصوب شده با جملاتی سیاستمدارانه تر به” تجلیل از  نقش رهبری مصر و رئیس جمهور آن” پرداخته است.

امّا در مورد حلّ و فصل مسئله صلح شکاف میان مصر و اسرائیل هرگز تا این حد عمیق نبوده است.

قاهره از تشکیل یک دولت فلسطینی در غزه پس از عقب نشینی اسرائیل از سرزمین هایی که در سال 1967 به اشغال در آورده جانبداری می کند و خواستار توقف بنای کولونی های اسرائیلی در بلندی های جولان و عقب نشینی اسرائیل از این منطقه است. امّا حکومت ناتانیاهو ضمن مخالفت با این عقب نشینی ها و تأسیس یک دولت فلسطینی مقتدر در نظر دارد به مستعمره سازی کرانه باختری رود اردن ادامه دهد.

در مورد رابطه ایران و مصر باید گفت که این رابطه که قبلاً هم با تنش همراه بود پس از اعلام دستگیری پنجاه نفر در ماه آوریل در قاهره بحرانی تر شده است. اتهام این افراد وابستگی به حزب الله( تحت حمایت ایران) و طراحی انجام حملاتی در خاک مصر می باشد.

 

منبع: لوموند 11 مه