ربنا، آتنا، فرقدانی!

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» حرف روز

الآن مردم یک گرفتاری خیلی بزرگی دارند که این یکی اگر تمام تحریم‌ها را بردارند که هیچ، اگر ما تمام تحریم‌هایمان را برعلیه ۱+۵ اجرا کنیم هم باز این گرفتاری حل نمی‌شود. خب الآن چند سال است که علیرغم رشد منفی تورم و اثر کم تحریم‌ها و گرمای هوا، تا روزه‌داران و روزه‌خواران می‌خواهند ماه رمضان را گرامی بدارند فوری یادشان می‌افتد که دیگر ربنای شجریان پخش نمی‌شود و برای همین دیگر ماه رمضان مثل سابق حال نمی‌دهد. بنده خودم شخصاً یک عده‌ی زیادی را می‌شناسم که از وقتی ربنای شجریان قطع شده، از روزه‌دار تبدیل شده‌اند به روزه‌خوار. یعنی اگر پیامبر خدا صدای بلال حبشی را حذف کرده بود اینقدر به اعتقادات مردم لطمه نمی‌خورد که این نظام با حذف صدای شجریان ضربه زد.

از آن‌طرف هم تا سوال می‌کنی می‌گویند شجریان خودش خواسته دیگر صدایش پخش نشود. جرأت هم نداریم بگوئیم که والا با این وضعیتی که شما درست کرده‌اید اگر موذن‌زاده اردبیلی هم زنده بود می‌گفت اذان من‌را دیگر از تلویزیون پخش نکنید.حتی باور بفرمایید آن صدای دنگ دنگ قبل از اذان هم اگر دست و پا داشت می‌گفت صدای من‌را هم دیگر پخش نکنید. خلاصه گرفتاری‌ای شده.

خب ما هی فکر کردیم کی خوب است برای ربنا، راستش این حاج جواد ذاکر تا قبل از اینکه موقع نوحه‌خوانی آنقدر با میکروفون توی سر خودش بزند که بمیرد، همچی بد نبود. حاج محمود کریمی هم که ممکن است موقع خواندن ربنا یک‌دفعه هفت‌تیر بکشد مسئول ضبط برنامه را با تیر بزند. علیرضا افتخاری هم که از وقتی رفت احمدی‌نژاد را بغل کرد الآن اگر “یارب” هایده را هم بخواند کسی گوش نمی‌دهد. این محمد اصفهانی البته بد نیست، خصوصاً که خودش قبل از اینکه کسی بگوید نه ساز نوازندگانش را نشان می‌دهد نه حتی ریش خودش را. همان یک‌جورهایی که می‌گویند طرف نزده می‌رقصد خود خودش است. (الآن از اتاق فرمان به من اشاره کردند که محمد اصفهانی قبلاً ربنا را بصورت تواشیح خوانده و چون هنوز معلوم نیست که تواشیح جزو موسیقی پاپ حساب می‌شود یا هیپ هاپ یا ذکر مصیبت یا چی فعلاً قابل پخش نیست)

حتی ما راضی بودیم که در این شرایط حساس ربنا را بدهند محمدرضا شریفی‌نیا بخواند، دیدیم او هم هر جایی هر صدایی که ول می‌دهد حتماً باید امین حیایی هم باشد وخب ربنا را هم که نمی‌شود دوترکه اجرا کرد. الهام چرخ دنده هم که از وقتی که موتور بهش زده و به جانش “سوء قصد” شده معلوم نیست اصلاً کجا هست و تازه اگر معلوم باشد هم که پخش صدای زن از تلویزیون کلاً روزه را باطل می‌کند و کار به ربنای افطار نمی‌کشد.

راستش فکرمان به این علی معلم دامغانی هم رفت. بعد دیدیم ایشان از وقتی که به‌جای میرحسین موسوی رییس فرهنگستان هنر شده و سایت فرهنگستان مربوطه را کلاً تبدیل به دیوان اشعار خودش کرده، یک کمی بی‌تربیت هم شده و یک چیزهایی می‌گوید که الآن حتی خود مقام معظم رهبری هم بشنود نمی‌تواند بگوید آورین!

مثلاً ایشان اخیراً یک شعر خطاب به بهرام مشیری تلاوت کرده که روم به دیوار یک قسمتی از آن اینطوری است:

جدایی خیلی سخته دلاتون لخت لخته. آخر مرد شلخته چقدر شلنگ و تخته؟… خمش کن تخم یارو به فردوسیت چه کارو؟… پیمبر بود سلمان علی گفتا موسلمان… قرآن مهر و مه شد موسلمان روز به شد… بییییییب…..

گفتیم خب اگر اصلاً ربنا را کلاً حذف کنید چطوری می‌شود؟ گفتند افطار بدون ربنا عین ساندویچ بدون نوشابه می‌ماند. گرفتاری مردم یکی دوتا که نیست. حالا رو انداخته‌ایم به کمیسیون فرهنگی مجلس بلکه فاطمه رهبر وقتی از تصویب لوایح مربوط به نقش زنان در آشپزخانه فارغ شد یک فکری هم به حال ربنا بکند. بعد وقتی آتنا فرقدانی برمی‌دارد نمایندگان مجلس را به شکل جک و جانور می‌کشد می‌گیرند شش سال بهش زندان می‌دهند. اصلاً علی الحساب شما موقع قنوت این‌را بخوانید تا برای موقع افطارتان هم یک فکری بکنیم:

ربنا، آتنا، فرقدانی، و فی الآخرة فرقدانی، و قنا عذاب الفرقدانی!