آمریکا و گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی

نویسنده

» تحلیل نیوزویک از ادعای اطلاعاتی اخیر ایران

مارک هسنبال

 

عبدالمالک  ریگی رهبر جهادی یک گروه ضد دولت ایران به نام جندالله، پس از آنکه هفته گذشته توسط مأموران ایران دستگیر شد، سخنان تعجب برانگیزی بر زبان آورده است: دولت اوباما جهت کمک به تلاش های گروه وی برای خرابکاری علیه دولت ایران، به آنها پول و تجهیزات نظامی پیشنهاد کرده است.

مقامات دولت اوباما می گویند ریگی دست به داستان سرائی زده است. آنها اصرار دارند که ایالات متحده هیچگاه ارتباطی با جندالله نداشته است. جندالله یک گروه کمتر شناخته شده از جهادی های سنی است که در امتداد مرز پاکستان با ایران مستقر شده اند. این گروه دست به حملات و بمبگذاری های مرگباری زده است که جان صدها سرباز و غیرنظامی ایرانی را گرفته است.

با این حال، به نظر می رسد رد کوچکی از ارتباط میان ایالات متحده و جندالله وجود داشته باشد. اطلاعات طبقه بندی شده نشان می دهد این گروه چند سال پیش تلاش کرد با مقامات آمریکا وارد معامله شود، اما ایالات متحده آنها را پس زد.

یک مقام امنیتی سابق ایالات متحده گفت مدت کوتاهی پس از حملات 11 سپتامبر، یک عامل اجرائی ارشد جندالله که ادعا می کرد به نمایندگی از ریگی فعالیت می کند، به نمایندگان سیا در پاکستان مراجعه کرد و پیشنهاد همکاری گروه با آمریکا در ارتباط با ایران و القاعده را ارائه کرد. به گفته این مقام سابق آمریکائی که نخواست نامش فاش شود، این عامل گروه جندالله پیشنهاد کرد گروه وی رهبران سپاه پاسداران و القاعده را می رباید و آنها را در اختیار آمریکائی ها قرار خواهد داد. مقام سابق آمریکائی گفت مسؤلان ایالات متحده، برقراری هرگونه ارتباطی با این گروه را رد کردند. با این حال به گفته این مقام، آمریکا در گفتگو را کمی باز گذاشت تا اگر این گروه موفق به ربودن عوامل مهم القاعده شود، به آنها دسترسی داشته باشد. این اتفاق هرگز نیفتاد.

پس از انتشار گزارش های دستگیری ریگی، داستان های مربوط به گروه جندالله مجدداً در کانون توجه قرار گرفته است. تلویزیون دولتی ایران، آنچه را اعترافات ریگی خواند، به نمایش گذاشت. ریگی در برابر دوربین ها گفت دولت اوباما وعده تحویل کمک های بیدریغ نظامی و تأمین مالی این گروه علیه رژیم دینی جنگ طلب ایران را داده است. ریگی به مصاحبه کنندگان ایرانی گفت: “پس از انتخاب اوباما، آمریکائی ها با ما تماس گرفتند و با من در پاکستان دیدار کردند. آنها گفتند با ما همکاری خواهند کرد و تجهیزات نظامی، تسلیحات و سلاح های خودکار در اختیار من قرار خواهند داد. ضمناً آنها وعده دادند یک پایگاه در امتداد مرز افغانستان با ایران در اختیار ما بگذارند.”

البته سؤال بزرگ این است که آیا ریگی واقعاً “اعتراف کرده” یا آنچه را مأموران خواسته اند، بازخوانی کرده است؟ روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است که این مصاحبه، احتمالاً برای برانگیختن احساسات ضد آمریکائی در میان ایرانی ها تهیه شده است. در هر دو حال، مقامات دولت اوباما نظیر دولت قبلی، مؤکداً منکر دست داشتن در اقدامات جندالله هستند. آنها می گویند این گروه سال ها پیش به دلیل اعمال خشونت زیاد و غیرقابل اعتماد بودن، از طرف جامعه اطلاعاتی آمریکا طرد شده بود. مقامات فعلی و سابق ایالات متحده نیز می گویند  آنها سؤ ظن دارند که عوامل اطلاعاتی ایران در داخل این گروه رخنه کرده باشند.

یک مقام ضد تروریستی ایالات متحده به طور محرمانه ای گفت: “ارتباط ایرانی ها با جندالله مانند ارتباط موریانه با چوب است. در این گروه شدیداً نفوذ شده، و روش های آن با روش های مورد نظر ایالات متحده همخوانی ندارد.”

شبکه خبری اِی- بی- سی در سال 2007 گزارش کرد، جندالله که در آن زمان به بمبگذاری و انجام سایر اقدامات خشن در داخل ایران متهم شده بود، به مدت دو سال و به طور مخفیانه مورد حمایت و راهنمائی مقامات آمریکائی قرار گرفته است. مسؤلان آمریکائی، گزارش اِی- بی- سی را در برابر کمیته ای از سنا رد کردند.

ریگی در اعترافات پر سر و صدای خود گفت وقتی هواپیمای وی توقیف شد، وی در حال سفر برای ملاقات با یک مقام ارشد آمریکائی در پایگاه هوائی ایالات متحده در قزاقستان بوده است. برخی از رسانه های ایرانی، این مقام آمریکائی را ریچارد هالبروک معرفی کرده اند. ریچارد هالبروک، دیپلمات ویژه دولت اوباما در حوزه دو کشور افغانستان و پاکستان است.

پی جی کروالی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت چنین گزارشاتی “کاملاً بی پایه و اساس” هستند.

 

منبع: نیوزویک- 1 مارس