تقاضای ملاقات با موکلانم بی پاسخ مانده

امید معماریان
امید معماریان

» وکیل مدافع سه کوهنورد آمریکایی:

به دنبال سخنان روز پنج شنبه رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس مبنی بر اینکه سه آمریکایی دستگیر شده به زودی آزاد نخواهند شد، مسعودشعیفی، وکیل مدافع آنها به «روز» گفت تقاضای ملاقات با موکلانش در زندان توسط مقامات قضایی بی پاسخ مانده است.

شعیفی گفت: “من چندین بار درخواست ملاقات کرده ام. مقامات دادستانی با این دیدار موافقت کرده اند اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است. به من گفته اند که این سه آمریکایی در زندان برگه وکالت را امضا کرده اند. اما هنوز خبری از ملاقات نیست.”

وکیل این سه آمریکایی همچنین گفت: “موکلانم بعد از پنج ماه بازداشت موقت در بلاتکلیفی به سر می برند. درخواست من این است که مسوولین رسیدگی به این پرونده را سرعت بخشند و موکلانم را از بلاتکلیفی در بیاورند. اگر چه مسوولین گفته اند که پرونده هنوز در مرحله تحقیقات است اما بعد از  گذشت پنج ماه دیدار با آنها خواسته کوچکی است.”

درعین حال وکیل مدافع این سه زندانی به روز گفت که “علیرغم بی نتیجه بودن درخواست هایش همچنان  در تلاش است تا با آنها در زندان ملاقات کند.” او همچنین گفت: “طبق قوانین ایران نمی توان بیشتر از چهار ماه کسی را در بازداشت موقت نگاه‌داشت وبنابراین مسوولین قضایی یا باید دادگاه را هر چه سریعتر تشکیل دهند یا آنها را آزاد کنند.”

 

کوهنورد در ازای دیپلمات

در چنین شرایطی اظهارات بروجردی بر نگرانی خانواده و نیز وکیل او مبنی بر سیاسی شدن پرونده آنها افزوده است. علاء الدین بروجردی روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: “آمریکا انتظار نداشته باشد که سه کوهنورد تبعه این کشور که از تابستان و پس از گذشتن از مرز ایران و عراق در ایران زندانی‌اند به زودی آزاد شوند”. او با اشاره مستقیم به دستگیری “دیپلمات های ایرانی در عراق” توسط نیروهای آمریکایی اظهار داشت:  آمریکایی‌ها برای آزادی این سه نفر عجله نداشته باشند.”

وی افزود: “آمریکایی‌ها با عملیات تجاوزگرانه و برخلاف کنوانسیون وین و ضوابط بین‌المللی دیپلمات‌های ایرانی را که در نمایندگی رسمی حضور داشتند دستگیر و مدت طولانی زندانی کردند.”

هفته گذشته نوام چامسکی استاد برجسته دانشگاه ام آی تی آمریکا با انتشار بیانیه ای از دولت ایران خواسته بود این سه امریکایی را که پنج ماه پیش از مرزهای غربی ایران به اشتباه وارد ایران شده بودند آزاد کند.

چامسکی  نوشته بود:” من از توقیف طولانی شین باور، سارا شورد و جاش فتال عمیقاً نگرانم و امیدوارم که دولت جمهوری اسلامی ایران بدون هیچگونه تاخیری ترتیب آزادی آنها را بدهد. ایران حق دارد در مورد نقشه ها و اقدامات واشینگتن سوظن داشته و با احتیاط عمل کند ولی این سه جوان نماینده قشری از مردم آمریکا هستند که از سیاست آمریکا انتقاد کرده و اغلب با آن مخالفت می کنند. نگهداری آنها در زندان باعث ناامیدی آندسته از ما می شود که معتقد به تبدیل سیاست آمریکا بر مبنای احترام متقابل بجای برتری طلبی هستیم.”

سه آمریکایی یاد شده گفته اند هنگام عبور از مرز کردستان به اشتباه وارد خاک ایران شده اند. اما مقامات ایرانی می گویند این افراد قصد مشکوکی داشته اند. جاش فتال ۲۷ ساله، سارا شاورد ۳۱ ساله و شان باوپر۲۷ ساله هم اکنون پنج ماه است که در زندان به سر می برند و طی این مدت هیچ تماسی با خانواده خود نداشته اند.

مقامات  جمهوری اسلامی دو هفته پیش اعلام کردند این افراد به زودی به دادگاه برده خواهند شد. اما با توجه به بازداشت های بعد از عاشورا به نظر می رسد که روال عادی رسیدگی به پرونده های دیگر دچار اختلال شده باشد. هفته گذشته خانواده  این سه زندانی، مسعود شفیعی وکیل ایرانی را برای وکالت پرونده فرزندان خود استخدام کردند.

خانواده زندانیان یاد شده طی این مدت نتوانسته اند با آنها دیدار کنند و تنها دو بار مسوولین سفارت سوییس با آنها دیدار داشته اند. خانواده این سه زندانی در آستانه تعطیلات کریسمس با انتشار یک ویدئو از آیت الله خامنه ای خواستند که با توجه به ایام کریسمس زمینه آزادی این سه نفر را به دلایل انسان دوستانه فراهم کنند. ؛خواسته ای که حوابی به آن داده نشد.