اعتراض عبادی به حذف رشته های دانشگاهی برای دختران

نویسنده

» گزارشی از تلگراف

رابرت تایت

شیرین عبادی، برنده نوبل صلح،طی نامه ای خواستار تحقیقات سازمان ملل در مورد “تک جنسیتی” شدن ۷۷ رشته دانشگاهی در سال تحصیلی جدید شد.

این درحالی است که برخلاف ساختار سنتی مردسالار دولتمردان مذهبی ایران، زنان گوی سبقت را از مردان ربوده اند و تعدادشان در دانشگاه ها بیشتر از آنان است. در کنکور سال گذشته نسبت قبول شدگان زن به مرد، سه به دو بود.

روحانیون ارشد کشور نگران پیامدهای اجتماعی رشد تحصیلی زنان هستند که این شامل پایین آمدن آمار ازدواج و تولد است.

طبق قانون جدید زنان نمی توانند در اکثر دانشگاه ها به رشته های تحصیلی خود ادامه بدهند این رشته ها شامل، ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، مدیریت هتل، باستان شناسی، فیزیک هسته ای، علوم کامپیوتری، مهندسی برق، مهندسی صنایع و مدیریت است.

دانشگاه صنعت نفت که دانشکده های مختلفی در سرتاسر کشور دارد می گوید که به دلیل نبودن کاراز این پس دانشجوی دختر نمی پذیرد. دانشگاه اصفهان نیز به همین دلیل دانشجویان دختر را از رشته های مهندسی اش حذف و اعلام کرد ۹۸ درصد زنان فارغ التحصیل بعد از اتمام دوره تحصیل بیکار می‌مانند.

خانم عبادی در نامه‌ای به‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و ناوی پیلای، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر، می‌نویسد که موضوع اصلی تقلیل دانشجویان زن از ۶۵ درصد به ۵۰ درصد است که این اقدام منجر به تضعیف جنبش زنان و کمپین آنان علیه قوانین تبعیض آمیز اسلامی می شود.

وی در این نامه که خطاب به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیزنوشته شده است، می گوید: “هدف از چنین قوانین و سیاست هایی خانه نشین کردن زنان است که مورد قبول مدافعان حقوق بشر در ایران نیست. هدف از این کار این است که زنان دست از دادخواهی و احیای حقوق از دست رفته خود بردارند.”

این قوانین جدید مورد اعتراض نمایندگان مجلس شده است و آنان معاون وزیر آموزش عالی را برای توضیح به مجلس دعوت کرده اند.

با این حال کامران دانشجو، وزیر علوم و آموزش عالی، می گوید که همچنان ۹۰ درصد رشته ها برای دختران و پسران آزاد است و رشته هایی که تک جنسیتی شده است برای ایجاد “تعادل” لازم است.

به گفته یونسکو ایران بالاترین میزان فارغ التحصیل زن نسبت به مرد را در جهان را دارد. دانشجویان دختر وارد رشته های دانشگاهی شده اند که معمولا رشته های مورد علاقه مردان است مثل فیزیک و رشته های مهندسی.

جامعه شناسان دلیل بالارفتن تعداد دانشجویان دختر را تمایل خانواده های مذهبی به فرستادن دختر هایش به دانشگاه بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹می دانند. در عین حال مردان جوان نیز که تمایل به “پولدار شدن سریع” داشتند، قید دانشگاه رفتن را زده اند.

تلگراف، 20 اوت