تا دیر نشده ولایتی کنار برود

نویسنده
حسین محمدی

» نگرانی اصولگرایان از شکست در انتخابات

آیا اصول‌گرایان برای انتخابات آتی، به نامزد واحدی می‌رسند؟ پاسخ به این سوال تا لحظه نوشتن این گزارش منفی است. به نظر می‌آید که هر ۴ کاندیدای اصول‌گرا، قصد دارند تا روز آخر در رقابت باقی بمانند. گرچه هر یک انتظار دارند که دیگر رقبا، میدان را به نفع آن‌ها خالی کنند.

انصراف غلام‌علی حدادعادل از کاندیداتوری، باعث شده است که فشار رسانه‌ای حامیان قالیباف بر علی‌اکبر ولایتی، بیشتر شود. آن‌ها از ولایتی خواسته‌اند “تا دیر نشده” به نفع قالیباف از رقابت کنار رود.

غلام‌علی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف اعضای ائتلاف ۲+۱ بودند.. این سه تن اعلام کرده بودند که پس از تبلیغات انتخاباتی و مشخص شدن اقبال عمومی به نامزدها، از انتخابات کناره‌گیری خواهند کرد. حدادعادل نیز در انصراف خود به این مساله اشاره کرده بود: “شرکت اینجانب در ائتلافی که به «ائتلاف سه¬‌گانه» یا «ائتلاف پیشرفت» موسوم شد، دقیقاٌ برای آن بود که نامزدهای اصول¬گرا در رقابت با یکدیگر سبب شکست اصول¬گرایان نشوند”.

پس از انصراف حدادعادل، حسین مظفر، رییس ستاد انتخاباتی قالیباف، بیانیه‌ای صادر و ضمن تشکر از حدادعادل، گفته بود: “با توجه به اینکه یکی از نامزدهای ائتلاف براساس نظرسنجی های مکرر و حتی روزانه توسط مراکز معتبر کشور نه تنها درمیان اعضای ائتلاف از مقبولیت بالاتری برخوردار است بلکه در کل نامزدهای هشتگانه پیشتازی قابل توجهی دارد، تعهد اخلاقی و میثاق اعتقادی آقایان ایجاب می کند تا دیر نشده به تعهد و میثاق خود جامه عمل بپوشند و با عبور از منافع فردی و در راستای مصالح ملی و کشور و اصولگرایان، در انسجام اصولگرایان و ایجاد امید و نشاط در آنان برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی اقدام خداپسندانه نمایند”.

مساله‌ای که مورد تاکید حسین نجابت، رییس ستاد انتخابات حدادعادل هم قرار گرفته بود: “نقش آقای ولایتی طی امروز و امشب تعیین کننده است اگر بر اساس عهدی که در ائتلاف داشتند کنار بروند، شانس آقای قالیباف افزایش می‌یابد و احتمال پیروزی در مرحله اول بیشتر است”.

هم‌‎زمان وب‌سایت شفاف نیوز، نزدیک به حسین طلایی و حامی قالیباف،اقدام به تهیه گزارشی کرده و به نقل از نمایندگان مجلس خواستار انصراف ولایتی به نفع قالیباف شده است.

عوض حیدرپور، در این زمینه گفته: “تا به امروز نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که آرای آقای ولایتی پایین تر از آقای قالیباف است، بر اساس میثاق ائتلاف نیز بنابر این بود که هر کس رای کمتری در سبد آرای اصولگرایان دارد، کنار بکشد… آقای ولایتی نیز باید بداند که در پیچ سرنوشت اصولگرایان قرار گرفته است و اگر به رسالت تاریخی خود عمل نکند، مسئولیت عواقب شکست اصولگرایان با ایشان است”.

حسن سبحانی‌نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی، نیز همین مساله را مورد تاکید قرار داده است: “امیدواریم اعضای ائتلاف پیشرفت با یکدیگر تفاهم و همکاری کنند زیرا اگر این ائتلاف به سرانجام برسد به نفع اصولگرایان خواهد بود، از این طرف امیدواریم مراجع بالادستی هم ورود کنند تا یک نتیجه مطلوب حاصل شود”.

محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ نیز گفته است که شانس قالیباف بیش از دیگر کاندیداهاست: “آقای قالیباف در طول چند ماه گذشته جایگاه بسیاری مناسبی نسبت به دیگر کاندیداها داشته و اکنون نیز به نظر می رسد که بهترین گزینه برای نمایندگی طیف اصولگرایان است. کاندیداهای اصولگرایان باید در وهله اول خودشان یک گزینه را انتخاب کنند و در وهله دوم انتخاب را بر عهده مردم بگذارند. اگر اصولگرایان خودشان نتوانند به یک وحدت برسند و از یک کاندیدای اصلح حمایت کنند، دیگر نمی توانند از مردم توقع داشته باشند که به آنها اعتماد کنند”.

نادر قاضی‌پور نیز درباره ائتلاف چنین گفت: “اختلاف در میان اصولگرایان موجب پیروزی یک نامزد از جریان رقیب می‌شود. باید توجه داشت به اینکه اکنون اکثریت مجلس و دولت، از اصولگرایان تشکیل شده است”.

نکته قابل توجه آن است که همه این افراد، ائتلاف میان اصلاح‌طلبان را از مسایل اصلی برای ائتلاف میان اصول‌گرایان می‌دانند. نکته‌ای که مورد اشاره حسین شریعتمداری هم قرار گرفته است. او در سرمقاله امروز کیهان نوشته است: “انتظار آن است- و انتظاری عاقلانه نیز هست- که نامزدهای اصولگرا هر چه زودتر و بدون فوت وقت و از دست‌دادن فرصت، دور هم بنشینند و یکی را از میان خود به عنوان نامزد همه اصولگرایان برگزینند و در نهایت پس از پیروزی- که در این صورت قطعی و بدون کمترین تردید در همان دور اول خواهد بود- دولتی با حضور مؤثر سایر نامزدهای اصولگرا تشکیل بدهند. و مطمئن باشند این اقدام خداپسندانه آنها مانند اقدام در خور تقدیر و انقلابی دکتر حداد عادل، فردای قیامت که روز «شمارین» است در کارنامه اعمال آنان به شمار خواهد آمد و در خاطر ملت خداجوی و پاکباخته این مرز و بوم نیز به صورت نقطه‌ای درخشان باقی می‌ماند”.

وی همچنین خطاب به نامزدهای اصول‌گرا گفته است: “تعدد نامزدهای اصولگرا باعث می‌شود که آراء متراکم و چند‌برابری اصولگرایان به جای آن که در یک بستر واحد ریخته و رودخانه‌ای غیرقابل عبور پیش روی مدعیان اصلاحات ایجاد کند، در چند بستر جداگانه جاری شده و به «چند نهر» قابل عبور تبدیل می‌شود. در این حالت آراء اصولگرایان اگرچه در مجموع «انبوه» است ولی از آنجا که به چند شاخه تبدیل شده است، می‌تواند برای مدعیان اصلاحات- حداقل در حد و اندازه پریدن به دور دوم- قابل رقابت باشد. آیا غیر از این است؟! اکنون باید از نامزدهای محترم اصولگرا با حفظ احترام کامل آنها، پرسید، اگر حضور و ادامه گفتمان اصولگرایی که ترجمان دیگری از گفتمان امام و انقلاب و رهبری است را به حضور خود بر کرسی ریاست جمهوری ترجیح می‌دهید- که باید بدهید وگرنه اصولگرا نیستید- چرا و با کدام توجیه منطقی، شرعی و انقلابی صورت مسئله را از حالت «چندکاندیدایی» به تک‌کاندیدا تغییر نمی‌دهید؟ آیا حضور پررأی یک نامزد اصولگرا، بر پراکندگی آراء اصولگرایان ترجیح ندارد؟”