نگران جان علی فرحبخش هستیم

نویسنده

شروین امیدوار

خانواده علی فرحبخش، روزنامه نگاری که از دوماه پیش بازداشت شده، در نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب فرزندشان اعلام کردند دستگاه قضایی در قبال هر نوع پیشامدی برای سلامتی این روزنامه نگار مسئول خواهد بود.

علی فرحبخش که در روزنامه هایی چون صبح امروز، یاس نو و شرق کار کرده، از چهارم آذر ماه در بازداشت به سر می برد. خانواده او روز گذشته در دومین نامه به رییس قوه قضاییه از ئی خواستند به وضعیت نامناسب فرزند زندانی شان رسیگی کند. در این نامه که به دنبال اظهارات علی فرحبخش در ملاقات با خانواده مبنی بر تصمیم وی به اعتصاب غذا نگاشته شده، پدر این روزنامه نگار زندانی که خود از قضات بازنشسته کشور است با اشاره به نامه قبلی خود به رییس قوه قضاییه که تاکنون بدون جواب مانده، آورده: “اینجانب هوشنگ فرحبخش قاضی بازنشسته دادگستری و برادر شهید شاهپور فرحبخش، پدر علی فرحبخش روزنامه‌نگار به همراه مادر و همسرش اعلام می داریم فرزند اینجانب بدون آنکه جرمی مرتکب شده باشد حدود 2 ماه است در بازداشت ماموران امنیتی به سر می برد و متأسفانه هنوز از کوچکترین حقوق انسانی و شهروندی برخوردار نمی باشد”.

خانواده فرحبخش در ادامه نامه خود به رییس قوه قضاییه نوشته اند که فرزندشان “بعد از انتقال به سلول عادی پس از 44 روز انفرادی، امکان استراحت معمول در شب(حالت خوابیده) را ندارد”، و “هنوز از حق داشتن وکیل محروم است”.

در این نامه هم چنین تاکید شده که علی فرحبخش “در زندان و در طی دوران بازداشت انفرادی در اثر شرایط نامساعد روانی بازجویی دچار مشکلات شدید گوارشی و خونریزی معده شده و در بیمارستان زندان بستری شده و اکنون گفته است که اگر هر چه زودتر تعیین تکلیف نشود، به ناچار دست به اعتصاب غذا خواهد زد”.

پدر، مادر و همسر این روزنامه نگار با اشاره به “سابقه مشکلات شدید گوارشی” علی فرحبخش نگرانی عمیق خود را از احتمال اعتصاب غذای فرزندشان اعلام کرده و از رییس قوه قضاییه خواسته اند نسبت به آنچه به سر فرزند شان می آید، “دادرسی” کنند.

چهل و چهار روز انفرادی

پدر علی فرحبخش در اولین نامه خود به رئیس قوه قضاییه با اتکا به تجربه قضاوت و آشنایی خود به قوانین کشور، و با اشاره به اصول سی و دوم و سی و پنجم، سی و هشتم و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بر بازداشت و تفیهم اتهام در مدت 24 ساعت، حق داشتن وکیل، ممنوعیت شکنجه برای گرفتن اعتراف، و ممنوعیت هتک حرمت بازداشت شدگان تاکید دارد، از رییس قوه قضاییه خواسته بود تا نقض حقوق شهروندی فرزندش را مورد رسیدگی قرار دهد.

پدر علی فرحبخش همچنین خطاب به رییس قوه قضاییه تاکید کرده بود که: “با علم و اطلاع به شما ابراز می دارم که مفاد هیچیک از اصول آن بخشنامه و همچنین قانون رعایت حقوق شهروندی در مورد بازداشت پسر اینجانب رعایت نشده و حدود 50 روز است که وی بدون انجام هرگونه جرمی در زندان بسر می برد”. او در آن نامه با اشاره به اینکه علی فرحبخش “44 روز از این زمان را در سلول انفرادی در حبس بوده” ازرییس قوه قضاییه خواسته بود برای ارزیابی صحت این مدعا فردی را مأمور رسیدگی به وضعیت فرزندش کند. این قاضی بازنشسته تاکید کرده بود که: “در صورت نادرست بودن این مدعا اینجانب با کهولت سن و عمری قضاوت حاضر به هرگونه مجازاتی خواهم بود”.

در پایان نامه اول، پدر فرحبخش با اشاره به این حدیث که”ملک با کفر باقی می ماند اما با ظلم نه”، خطاب به رییس قوه قضاییه آورده بودند: “امروز شما در این باره مسئولید و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشیدو ما به شما پناه آورده‌ایم و درباره آنچه تاکنون بر سر فرزندم آمده تظلم خواهی می نمائیم و انتظار داریم که شما به داد و فریاد ما برسید”.

درخواست قاضی از قاضی القضات

علی فرحبخش خبرنگار و دبیر سرویس اقتصادی روزنامه هایی چون صبح امروز، یاس نو و شرق چهارم آذر ماه پس از سفر به تایلند که به منظور شرکت در یک سمینار صورت گرفته بود، در فرودگاه بازداشت شد. اما خانواده او به علت توصیه همیشگی ماموران امنیتی، خبر بازداشت فرزندشان را تا چهل روز بعد منتشر نکردند. ماشالله شمس الواعظین، نایب رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران نخستین کسی بود که در نیمه دی ماه خبر بازداشت این روزنامه نگار را منتشر کرد. نایب رییس انجمن صنفی در آن روز “با اشاره به اینکه «علی فرح‌‏بخش» 40 روز قبل به هنگام بازگشت از یک کنفرانس آسیایی به وسیله عواملی امنیتی بازداشت شده”، گفت: “انجمن صنفی روزنامه‌‏نگاران ایران نسبت به وضعیت این روزنامه‌‏نگار و اتهام انتصابی و علل بازداشت وی بی‌‏اطلاع است لذا از مقامات و مراجع ذی‌‏ربط می‌‏خواهد نسبت به اعلام دلایل بازداشت وی و اتهام این فرد اطلاع‌‏رسانی کنند”.

پس از آن انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ایران و سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار بیانیه هایی از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا فرحبخش را آزاد کنند.

در روزهای اخیر، روزنامه بانکوک پست در گزارشی خبر داده این روزنامه نگار که برای شرکت در سمیناری درباره “دولت و رسانه ها” از سوی یک سازمان غیر دولتی به این کشور دعوت شده، بر اساس گزارشی که سفارت ایران در بانکوک به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ارسال کرده بازداشت شده است.

نامه اخیر خانواده فرحبخش که بیست و ششم دی ماه در زندان اوین موفق به ملاقات با فرزندشان شدند و احتمال اعتصاب غذای او در زندان، در حالی منتشر می شود که رییس قوه قضاییه دو روز پیش با بیان اینکه پست قضا باید با بقیه پست‌‌ها و مسئولیت‌‌ها در نظام اسلا‌می‌فرق کند، خطاب به قضات کشور گفت: “امانتی که در اینجا بر عهده انسان قرار می‌‌گیرد، سنگین است و انسان باید در مقابل همه آنها مسئولیت‌‌پذیر و پاسخگو باشد. علا‌وه بر امانت، دستگاه قضا مسئولیت ویژه‌‌ای در رابطه با احقاق حقوق مردم دارد”. شاهرودی هم چنین تاکید کرد: “اگر حقی احقاق نشود یا تضییعی صورت بگیرد، قاضی مسئولیت دارد. آثار نتایج این خدمت با بقیه مسائل فرق دارد زیرا سر و کار یک قاضی با ناموس، شرف، آبرو و حیات انسان‌‌ها است و کوچک‌‌ترین تقصیری در این زمینه زیان‌‌های فراوانی در پی دارد”.

اینک هوشنگ فرحبخش، پدر یک روزنامه نگار زندانی، که سی سال از عمرش را به کار قضاوت اشتغال داشته، از قاضی القضات جمهوری اسلامی، خواستار اجرای عدالت در مورد فرزندش شده است. پاسخ شاهرودی به این تظلم خواهی می تواند عیار سنجش التزام رییس قوه قضاییه به سخنان خود باشد.