اعضای سپاه قدس در زندان نایروبی

نویسنده
شیرین کریمی

» وزارت خارجه: رای دادگاه کنیا عادلانه نیست

یک سال پس از دستگیری دو عضو واحد ویژه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران به اتهام تلاش برای حمله به اهداف اسرائیلی در کشور کنیا، دادگاه نایروبی برای آن ها حکم حبس ابد صادر کرد. در واکنش به این حکم سنگین وزارت خارجه جمهوری اسلامی آن دو را “گردشگر” خوانده و حکم شان را “غیر عادلانه” توصیف کرده است.

صدور حکم حبس ابد برای دو عضو سپاه قدس جمهوری اسلامی و فرسخ ها دور از تهران، موجب اعتراض رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی شده است. رامین مهمانپرست که روز گذشته در کنفرانس هفتگی خود با خبرنگاران سخن می گفت با رد ادعاهای مقامات امنیتی و قضایی کنیا خاطرنشان کرد: “اتباع ما با روادید قانونی و به قصد گردشگری به کنیا سفر کرده بودند ولی براساس یک سناریوی از پیش طراحی شده بازداشت شدند که اتهامات آنها به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست.”

افرادی که وی گردشگر می نامد، احمد ابوالفتحی و سید منصور موسوی هستند که خرداد پارسال با ۱۵ کیلوگرم RDX بازداشت شدند. کمتر از دو هفته پس از بازداشت این دو شرق قاره سیاه، مقامات رسمی کنیا اعلام کردند آنان عضو سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند و طرح حمله ای به منافع اسرائیل در این کشور را کشیده بودند. پس از آن دادستانی در نایروبی تصریح کرد این دو عضو واحد عملیات برون مرزی سپاه پاسداران در صدد سازماندهی حمله ای بوده اند که در صورت موفقیت آسیب های جانی شدیدی به بار می آورده است.

بسیاری از مراکز تفریحی در سواحل کنیا متعلق به اسرائیلی ها است، از جمله بزرگترین و جدید ترین مرکز خرید در نایروب.، شهر مومباسا دومین شهر بزرگ کنیاست و بسیاری از صاحبان هتل های مجلل و کازینوها این شهر اسرائیلی اند.

۱۲ ژوئن ۲۰۱۲، دو مظنون ایرانی وارد کنیا شدند و به مومباسا سفر کردند، آن ها پس از آنکه مواد منفجره را از یکی از همدستانش – که هنوز تحت تعقیب است - دریافت کردند، به نایروبی بازگشتند. گفته می شود این دو ایرانی پس از دستگیری، مقامات امنیتی کنیا را به زمین گلفی در مومباسا که مواد منفجره را در آن پنهان کرده بودند بردند.

محاکمه این دو نفرحدود یک سال به طور انجامیدتا پنج شنبه هفته گذشته که کیرا واورو کیرا رئیس دادگاه تصریح کرد ورای تمام شک های منطقی که علیه این دو وجود داشت، اتهامات آن ها نیز ثابت شده است.

واورو کیرا که این دو را به حبس ابد محکوم کرده، افزود: “باید از پرسنل امنیتی کنیا به خاطر تشخیص به موقع و اقدام فوری برای متوقف کردن این فاجعه تشکر کنم. آن ها اطمینان خاطر دادند که کشور ما امن است”.

در واکنش به این حکم مهمانپرست روز گذشته بی آنکه در مورد اثبات اتهامات این دو تن در دادگاه کنیا سخن بگوید، خبر داد که این حکم به دلیل سفر سال گذشته محمد رضا رحیمی به کنیا صادر شده است. به گفته وی “معمولا این گونه اقدامات در مواقعی صورت می گیرد که همکاری های دو کشور با تحرک بیشتری در جریان است و این اتفاق نیز پس از سفر موفقیت آمیز معاون اول رییس جمهوری به کنیا صورت گرفت.”

این نخستین بار نیست که تهران به دست داشتن در عملیاتی تروریستی در کنیا متهم می‌شود. در همین ارتباط سال ۹۰ دادگاهی در ایالات متحده، جمهوری اسلامی و سودان را به همدستی با القاعده در کشتار کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ متهم کرده بود. در حکم قاضی این دادگاه آمده بود: “ایرانی‌ها، از طریق حزب الله، به بن لادن و القاعده آموزش مواد منفجره دادند و مستقیما کمک در اختیار عوامل القاعده گذاشتند.”

 رامین مهمانپرست، سخنگوی وزرات خارجه، در آن زمان این اتهام را رد کرده بود.

مقامات کنیایی در مورد نقشه خرابکارانه ابوالفتحی و موسوی گفته بودند آن ها قصد داشتند با “الگوی مشترک” تروریستی در عملیات های پیشین کار خود را انجام دهند؛ درست به همان شیوه ای که چهار دانشمند اتمی از سال ۸۸ از پای در آمده اند. تمام این افراد با انفجار بمب های آهنربائی که به اتومبیل هایشان چسبانده شده بود کشته شدند.

پس از ترور آخرین دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی در تهران، زمستان سال ۹۰ آیت الله خامنه ای هشدار داد که جمهوری اسلامی به خاطر ترور دانشمندانش انتقام خواهد گرفت. وی گفته بود: “از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ی آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد”

پس از آن جمهوری اسلامی تلاش کرد تا اهداف اسرائیلی را از اوراسیا تا شرق دور و از شبه قاره هند تا قاره آفریقا مورد حمله قرار دهد. با این حال اکثر این توطئه ها توسط ماموران امنیتی این کشورها خنثی شد.

کنیا برای غربی ها و به ویژه ایالات متحده یادآور خاطرات خونبار و تلخی است.پانزده سال پیش اسامه بن لادن – رهبر وقت القاعده – در نخستین عملیات بزرگ خود علیه آمریکایی ها دستور حمله همزمان به سفارت خانه های ایالات متحده در کنیا و همسایه جنوبی اش - تانزانیا ـ را صادر کرد.بعد از آن در تابستان ۱۹۹۸ بمبگذاران انتحاری با خودروهای مملو از مواد منفجره وارد مجتمع سفارتخانه های آمریکا در نایروبی و دار السلام شدند. وقوع انفجار باعث کشته شدن ۲۳۰ تن شد. پنج هزار نفر هم به شدت زخمی شدند. زمستان همان سال اسامه بن لادن علیه یهودیان و جنگجویان صلیبی اعلام جهاد کرد.

گفتنی است طرح اعضای سپاه قدس برای خرابکاری در کنیا، ششمین تلاش عوامل جمهوری اسلامی برای ادامه راه بن لادن از زمان کشته شدن وی در بهار ۱۳۹۰ توسط نیروهای ویژه آمریکایی در پاکستان به شمار می آمد. از آن زمان جمهوری اسلامی تنها دولتی بوده که توسط غرب به تلاش برای ترور و بمب گذاری متهم شده است. مهرماه دو سال پیش پلیس فدرال ایالات متحده از تلاش تهران برای ترور سفیر عربستان در خاک ایالات متحده خبر داد. زمستان سال ۹۰ نیز گفته شد عوامل سپاه قدس برای عملیات تروریستی سه گانه علیه منافع اسرائیل در گرجستان، هندوستان و تایلند تلاش کرده اند. همزمان مقامات امنیتی جمهوری اذربایجان نیز اتهام مشابهی به جمهوری اسلامی وارد کردند.

موفق ترین تلاش تروریستی اعضای سپاه قدس عملیات در دهلی نو محسوب می شود. زمستان سال ۹۰ زمانی که خانم تل یاهوشا کورن، همسر وابسته نظامی سفارت اسرائیل، در روز واقعه مشغول رانندگی بود تا بچه هایش را از مدرسه بر دارد موتور سواری قطعه ای انفجاری را به “عقب” اتومبیل وی چسباند و فرار کرد. این انفجار باعث زخمی شدن این زن شد.

سال گذشته، همزمان با بازداشت این دو مظنون مقامات کنیایی گفتند آن ها احتمالا در حال برنامه ریزی برای حمله به منافع اسرائیل، ایالات متحده، بریتانیا و عربستان سعودی در کنیا بوده اند. اتهام احمد ابوالفتحی و سید منصور موسوی در دادگاه آماده شدن برای اعمال مجرمانه و ایجاد صدمات جدی بود.

سال گذشته این دو وقتی برای نخستین بار در دادگاه محاکمه خود حاضر شدند، گفتند که توسط ماموران اسرائیلی بازجویی شده اند. آن ها همچنین به قاضی گفتند در مدت بازداشت شکنجه شده اند.

پاسخ دیروز سخنگوی دیپلماسی جمهوری اسلامی به تمام این وقایع این بود: “از مقامات دولت جدید کنیا می خواهیم تا با درایت و تدبیر به وضعیت اتباع ایرانی رسیدگی کنند.”

وی با “غیر عادلانه” خواندن این رای خواستار تجدید نظر قضات کنیایی شده است.