روحانی پایش را از گلیمش درازتر نکند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همایش منتقدان "دلواپس" دولت:

اصول‌گرایان گویا عزم خود را در تلاش برای تغییر مسیر حرکت دولت جزم کرده‌اند: عده‌ای از آن‌ها همایشی با عنوان “دلواپس‌ایم” برگزار کرده‌اند٬ برخی دیگر دولت را تهدید کرده‌اند که اگر پایش را از گلیمش درازتر کند٬ مردم گلیم را از زیر پای دولت خواهند کشید و در نهایت جعفر شجونی٬ گفته که اگر نواب صفوی امروز زنده بود٬ در اعتراض به توافق ژنو٬ قیام می‌کرد.

جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز٬ در همایشی که از سوی برخی منتقدان دولت با عنوان “دلواپس‌ایم” برگزار شد٬ با انتقاد از توافق ژنو و سیاست هسته‌ای دولت روحانی٬ گفت: ”اگر الان نواب صفوی زنده بود، قیام می‌کرد”.

هم‌زمان سعید زیباکلام٬ از اصول‌گرایان منتقد دولت٬ نیز درباره وضعیت کشور و توافق هسته‌ای چنین گفت: “به نظر من مساله از دلواپسی گذشته است و باید بشوریم و اعتراض کنیم و نه این که صرفا دلواپس باشیم چراکه انقلاب اسلامی در خطر است”.

همایش “دل‌واپسیم” روز شنبه و با میزبانی بسیج دانشجویی برگزار شد. بسیاری از دست‌اندرکاران و سخن‌رانان این مراسم نیز از اعضای نزدیک به جبهه پایداری بودند.

رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان از این همایش با عنوان “گردهمایی بزرگ منتقدان توافق هسته‌ای ژنو” یاد کردند. مراسمی که در سالن آمفی تاتر(سالن بصیرت) سفارت پیشین آمریکا در تهران برگزار شد.

حمید رسایی، نماینده مجلس، محمدعلی رامین، معاون وزیر ارشاد در دولت احمدی‌نژاد، علیرضا پناهیان٬ قاسم روانبخش از نزدیکان محمد تقی مصباح یزدی، فریدون عباسی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی و جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد از دیگر سخن‌رانان این مراسم بودند.

در تحولی دیگر جواد کریمی‌قدوسی٬ نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی٬ در تذکری خطاب به حسن روحانی گفت: “در حماسه سیاسی ۲۴ خرداد مردم با رأی خودشان مرکب قوه مجریه را زین کردند و به شما دادند تا سوار مرکب بشوید و به آرمان‌های انقلاب اسلامی با ایستادگی در مقابل زورگویان برسید. جناب آقای روحانی مراقب باشید اگر از اصول و آرمان‌ها عبور کنید آن زین و مرکب را از زیر پای شما خواهند کشید در این صورت نباید قوه مجریه پای خود را از گلیمش درازتر کند که در آن شرایط ملت آن گلیم را از زیر پای شما خواهد کشید”.

هم‌زمان با برگزاری این مراسم٬ حسن روحانی٬ رییس‌جمهوری٬ با اشاره به این‌که “این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و ایران است”٬ گفته بود: “کسی که از تحریم خوشش می‌آید استدلال کند دلیلش چیست”.

روحانی با اشاره به این‌که استادان دانشگاه‌ها نمی‌توانند به مراکز علمی دنیا رفت‌وآمد کنند٬ گفته بود: “البته برخی‌ها از صحبت یک استاد با یک خارجی نگران می‌شوند، بعضی‌ها سلولشان با شک ساخته شده‌است. یکی می‌گفت باید کاری کنیم زبان انگلیسی تدریس نشود. من این افکار را خطرناک می‌دانم”.

روحانی هفته گذشته نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفته بود که “اقلیت ناچیزی هستند که از برداشتن تحریم‌ها عصبانی هستند چرا که لطمه می‌خورند. چون از این تحریم‌ها سوءاستفاده می‌کردند و برخی از تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد نیز از این موضوع منشاء می‌گیرد”.

او اضافه کرده بود: “اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند. ما از نقد سازنده استقبال می‌کنیم. نقد سازنده لازم است اما عده‌ای اتهام، دروغ‌پردازی، تخریب و هوچی‌گری شروع کرده‌اند. البته هنوز به مقطعی نرسیده‌ایم که لازم بدانم برای مردم توضیح دهم. ما از این مسایل عبور می‌کنیم ولی آنها می‌خواهند دولت را از مسیر خود خارج کنند”.

روحانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب هم درباره منتقدان دولت گفته بود: “بدون شناسنامه از دولت انتقاد نکنید. از همه می‌خواهم با شناسنامه حرف بزنند و بگویند به کجا و به کدام جناح وابسته هستند. به نام جناح حرف بزنند نه به نام ملت”.

نحوه رفتار روحانی با منتقدان دولت خود٬ در ماه‌های گذشته با انتقاد اصول‌گرایان روبه‌رو شده است. برخی از اصول‌گرایان با اشاره به خط‌مشی دولت روحانی و مقایسه آن با دولت احمدی‌نژاد٬ گفته‌اند که آزادی‌ها در دولت فعلی نسبت به دولت دهم محدودتر شده است.

از آن جمله می‌توان به محمدعلی رامین٬ معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت دهم اشاره کرد که در این‌باره گفت: “هرگونه نقد مذاکرات هسته‌ای در دولت دهم آزاد بوده است اما اکنون به منتقدین اجازه حرف زدن نمی‌دهند آن‌ها را به زندان می‌اندازند”.

اصول‌گرایان پیش از این بارها به انتقاد از محدود شدن آزادی بیان در دولت روحانی پرداخته‌اند. آن‌ها به مواردی چون توقیف نشریات٬ شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان مجلس و صدور دستورالعمل از سوی این شورا برای نشریات اشاره می‌کنند.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از برخی نمایندگان مجلس نظیر جواد کریمی‌قدوسی و مرتضی نبویان و همچنین حسین قدیانی٬ نویسنده روزنامه‌های کیهان و وطن‌امروز٬ به اتهام توهین به مقامات مذاکره کننده هسته ای شکایت کرده بود.

علاوه بر شکایت انجام شده٬ از زمانی که دولت روحانی روی کار آمده٬ برخی رسانه‌ها و نشریات منتقد نیز دچار توقیف شده‌اند. روزنامه‌های بهار٬ آسمان از جمله نشریات نزدیک به اصلاح‌طلبان بودند که دراین مدت توقیف شده‌اند. روزنامه‌های نشاط و هم‌میهن نیز با وجود حکم رفع توقیف٬ امکان انتشار نیافته بودند.

از سوی دیگر دو نشریه اصول‌گرای “۹ دی” و “یالثارات الحسین” از دیگر نشریات توقیف شده در این مدت بوده‌اند. این دو نشریه نزدیک به اصول‌گرایان نیز به دلیل نقد توافق‌نامه ژنو و انتقاد از اعضای دولت٬ توقیف شدند. گرچه حکم توقیف نشریه “۹ دی” هفته گذشته لغو شد و این هفته‌نامه انتشار خود را از سر گرفت.

شورای عالی امنیت ملی - که ریاست آن بر عهده رییس‌ جمهوری است - همچنین در همان ابتدای آغاز به کار خود٬ بخشنامه‌ای خطاب به نشریات ارسال کرد که بر طبق آن رسانه‌ها اجازه نقد و بررسی مذاکرات ژنو را نداشتند. دستورالعمل مشابهی نیز پیرامون قراردادکرسنت٬ به رسانه‌ها فرستاده شد.

پیش از این هیات نظارت بر مطبوعات به برخی رسانه‌ها بابت انتشار مطالب انتقادی پیرامون توافق ژنو - نظیر روزنامه وطن‌امروز - تذکر داده و پرونده آن‌ها را نیز به دادگاه مطبوعات ارسال کرده بود.

وب‌سایت رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬ نیز در تحلیلی درباره رفتار دولت روحانی و شخص وی با منتقدان نوشت: “ظاهرا قصه‌ی تحقیر منتقدین سر دراز دارد و باید هر روز منتظر چشمه‌ی جدیدی از حملات دولت کم‌صبر به کسانی که متفاوت از دولت می‌اندیشند باشیم… نمی دانم دولتمردان چه غرضی از نوازش های مکرر منتقدین دارند؟! خوشبینانه این است فرض کنیم به دلیل بالا بودن میانگین سنی دولت حال و حوصله شان کم است! ولی ظاهرا داستان پیچیده تر از این حرف هاست! به نظر می رسد ناکامی های چند وقت اخیر در حوزه ی اقتصادی و تحقیرهای پی در پی گفتاری اجانب، دولت را به ایجاد جدل های کاذب انداخته تا با مظلوم نمایی باقی مانده ی یاران را همراه نماید”.