ایران دوست است نه دشمن

نویسنده


رابرت بائر مامور سابق سیا در خاورمیانه و یکی از معروف ترین جاسوسان آمریکاست: جورج کلونی در فیلم “سیریانا” نقش او را بازی کرده است. او در ابتدا نه فقط با تروریسم، بلکه با ایران که دشمن شماره یک جورج بوش قبل از ماجرای عراق صدام حسین است، مبارزه می کند. اما این جیمز باند آمریکایی، به محض بازنشسته شدن، بخصوص در مورد ایران، احساس پشیمانی می کند: او کتابی با عنوان “شیطانی که ما می شناسیم” منتشر کرده است و در این کتاب نسبت به ایران اعتماد سازی کرده و از آمریکا خواسته است با ایران دوست باشد. یک تغییر جهت ناگهانی که بنظر می رسد به مذاق جورج کلونی خوش آمده است که معتقد است حتی با شیطان هم باید گفتگو کرد تا مثل کاری که رئیس جمهور آمریکا قصد داشت بکند، بر سرش بمب ریخت.

بائر اولین کسی نیست که از اینکه جورج بوش ایران را شیطان جلوه داده است، ابراز پشیمانی می کند: رهبران مهم تری هم مثل هنری کیسینجر، وزیر اسبق وزارت امور خارجه آمریکا، که در ابتدا در کنار جورج بوش ایستاده بود، حالا از این نظر حمایت می کند که ایران و اسرائیل مثل دهه شصت میلادی باید ستون های سیاسی آمریکا در خاورمیانه و در خلیج فارس باشند. اما حیثیت جیمز باند آمریکایی به دلیل حمایت ایران از گروه های تروریستی بخصوص در لبنان و اینکه سال ها قبل برای نگه داشتن شاه، تلاش کرده است، در خطر است. به همین دلایل تغییر جهت او و گفته شدن این جمله از سوی او باعث جنجال های زیادی شده است که حتی جورج کلونی هم در این مورد هیج اظهار نظری نکرده است. بعقیده بائر که از مسئله خطر تولید سلاح اتمی توسط ایران مثل یک مسئله فرعی عبور می کند، ایران “ تنها کشور با ثبات با پیشینه تاریخی در خلیج فارس و تنها بازیگر پرقدرت منطقه است که تقاضاهایش نیز منطقی است”

آمریکا باید با ایران مذاکره کند، امنتیتش را تامین کند و تحریم هایی که به این کشور ضربه زده است را منتفی کند و راه مستقیمی برای ارتباط پیدا کند. بعلاوه: باید در مورد مسائل عراق و افغانستان با ایران کنار بیاید. به همین دلیل نه تنها باید روابط سیاسی اش را که از 30 سال قبل قطع شده بود، از سر بگیرد، بلکه باید همکاری نزدیکی هم با ایران آغاز کند. بائر معتقد است که این فکر که ایران بتواند شاهین ترازو در خاورمیانه و خلیج فارس باشد و بتواند در کنار آمریکا این منطقه را مدیریت کند، مو را بر اندام جورج بوش و جان مک کین، نماینده جمهوریخواهان در انتخابات آینده سیخ می کند: بعقیده آنها، ایران قصد دارد یک امپراطوری در مقابل آمریکا بسازد.

اما کاندیدای دموکرات ها، باراک اوباما، که جورج کلونی یکی از طرفداران سرسختش است، گفته است که با ایران کنار خواهد آمد. اما این به آن معنا نیست که اگر اوباما به قدرت برسد، جیمز باند سابق را به عنوان مشاورش استخدام می کند. این احتمال خیلی بیشتر است که بائر با کتاب جدیدش که پر است از صحنه های دلهره آور، مواد خام فیلم جاسوسی بعدی جورج کلونی را فراهم کند.

منبع: کوریه ره دلا سرا 28 اکتبر