آقای خامنه ای هم نوشته خلافت علی، الهی نبود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» همسر علی اصغر غروی در مصاحبه با روز:

همسر علی اصغر غروی در مصاحبه با “روز” با ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمانی او گفت که پاسخ بیان عقیده، زندان نیست و اگر این عقیده را قبول ندارند شبهات را برطرف کنند، نقد کنند و بنویسند نه اینکه به زندان بکشند و بیش از ۲۰ روز هیچ خبری از او و وضعیت او ندهند.

خانم علیزاده گفت که خود آقای خامنه ای هم در کنگره هزاره ۶۰ نهج البلاغه، حدود سه صفحه از مقاله ای را که درباره نهج البلاغه نوشته بودند پیرامون این بود که خلافت حضرت علی، الهی نبوده حالا چرا آقای غروی را به خاطر بیان همین در مقاله ای در روزنامه بازداشت کرده اند و چنین برخوردی میکنند؟

علی اصغر غروی، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و مسئول شاخه اصفهان این تشکل سیاسی است. او ۱۹ آبان ماه پس ازاحضار به دادگاه انقلاب در شهر اصفهان بازداشت شد و همسرش می گوید که در زندان اوین، زندانی است.

“امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟” عنوان مقاله ای است که به قلم آقای غروی در روزنامه بهار منتشر شد؛ مقاله ای که به توقیف روزنامه بهار، بازداشت سه روزه مدیرمسئول این روزنامه و سپس بازداشت نویسنده منجر شد.اگر چه روزنامه بهار، سه روز پس از انتشار این مقاله در توضیحی، چاپ آن را اشتباه خوانده و از توقف خودخواسته انتشار خود خبر داده بود، اما توقیف شد و رئیس قوه قضائیه هم ۸ آبان ماه در جلسه مسئولان عالی قضایی عنوان کرد محتوای آن موهن و از نظر علمی، تاریخی و روایی سخیف است. ناصر مکارم شیرازی هم گفت که نباید تنها به توقیف روزنامه قناعت شود.

خانم علیزاده، همسر آقای غروی اما در مصاحبه با “روز” میگوید: “قسمت امامت این مقاله که هیچ نقصی ندارد یعنی ایشان در مقاله شان بر اساس اعتقادی که از نظر امامت دارند، حضرت علی را تا زعامت کبری برده اند. ایشان در بخشی که مربوط به خلافت است نوشته اند که خلافت حضرت علی، الهی نبوده. از خطبه های نهج البلاغه دلیل آورده اند که اگر الهی بود حضرت علی هرگز نباید اجازه میداد ابوبکر، عمر و عثمان، خلافت را به دست بگیرند. یعنی اگر حکم الهی بود نباید اجازه میداد. همین خلافتی که برخی مدعی هستند الهی بوده و به همین خاطر برآشفته اند را حضرت علی در سه خطبه نهج البلاغه به عطسه بز تشبیه میکند یعنی خلافت و حکومت را به عطسه بز تشبیه میکند. حالا به این ایراد گرفته اند در حالیکه علامه طباطبایی و آیت الله مطهری همین عقیده را داشتند. حتی خود آقای خامنه ای در کنگره هزاره ۶۰ نهج البلاغه، همین مطالب را نوشته اند. یعنی حدود سه صفحه از مقاله ای که آقای خامنه ای درباره نهج البلاغه نوشته اند پیرامون این است که خلافت حضرت علی الهی نبوده. حالا چرا در این موقعیت به این قسمت مقاله آقای غروی ایراد گرفته شده و آقای غروی را به خاطر بیان عقیده اش زندانی کرده اند، من نمیدانم.”

او می افزاید: “اتهام آقای غروی در واقع بیان عقیده اش است. همه این مقاله را خوانده اند، مقاله و بیان عقیده که نباید منجر به زندان شود. می توانستند تذکر دهند یا اگر این عقیده را قبول ندارند نقد بنویسند و در نقد با دلایل مستدل آن را رد کنند. نه اینکه الان بیش از ۲۰ روز است ما از ایشان کاملا بی خبر هستیم. اطلاعی از وضعیت ایشان نداریم که در داخل زندان در چه وضعیتی به سر می برند در صورتی که بیماری های مختلف دارند و این مرا به شدت نگران کرده است. وگرنه ایشان دفعه اول نیست زندانی می شوند قبلا ۵ یا ۶ بار بازداشت شده و ماهها زندانی بوده اند و پیش آمده که ما چند ماه خبری از او نداشتیم. الان خیلی نگران هستم به این دلیل که ایشان خیلی مریض بودند. نگران وضعیت جسمی ایشان هستم. اگر حالت بیهوشی که به ایشان دست می دهد در زندان و در تنهایی بیفتد چی؟ من نگران همین هستم.”

به گفته خانم علیزاده، همسرش تاکنون هیچ تماس تلفنی نگرفته: “نه تماسی گرفتند نه تلفن داشتیم و نه ملاقات و در بی خبری کامل هستیم. از وقتی بازداشت شده اند هیچ خبری از ایشان نداریم. از اتهامی هم که تفهیم کرده اند اطلاع ندارم، منتهی با پی گیری هایی که من کردم روشن شده روز چهارشنبه بازداشت موقت ایشان تایید و به دادگاه دیگری فرستاده شده. نمیدانم چه دادگاهی، دادگاه کیفری یا هر چی به ما نگفته اند. دیروز توانستیم وکالت نامه وکیل را ببریم زندان اوین که گفتند خود وکیل باید بیاید و نمیدانیم برای دادگاه می پذیرند یا نه”.

همسر آقای غروی می گوید:” من نامه ای به آقای روحانی نوشته ام.اگر تا یک هفته اقدامی نشود آن را منتشر خواهم کرد. نوشته ام که درست است مشغول مساله هسته ای هستید ولی امیدوارم به مساله حقوق بشر و زندان ها و مخصوصا وضعیت زندانی من رسیدگی کنید. به رئیس قوه قضائیه نامه نوشته ام، به اقای اژه ای نامه نوشته ام. من که دسترسی به اینها ندارم ولی پی گیر هستم. البته امیدوارم به طور کلی وضعیت زندانیان ما تغییر کند نه فقط آقای غروی.تاکید میکنم نگرانی من صرفا و بیشتر به خاطر حال جسمانی ایشان است. تنگی کانال دارند، آرتروز گردن دارند. دو سه سال اخیر خانه نشین بود. کار میکرد اما چند قدم راه می رفت پاهایش خواب می رفت. مشکل زیاد ولی قابل تحمل بود. ولی حالت اخیری که در سلسله اعصاب و مغز ایشان پیش آمده نگران کننده است.ممکن است بیهوش شود و زمین بیفتد، آن وقت چه خواهد شد؟ من از این بابت خیلی ناراحت هستم. بارها به دادگاه رسانه رفته و این وضعیت را گفته ام. گفته اند سعی کردیم انفرادی نباشد اما این از نگرانی ما کم نمیکند. ما فقط نگران هستیم و وضعیت آقای غروی، وضعیتی بحرانی است”.

روز گذشته بیش از ۳۰۰ تن از فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان هم در نامه سرگشاده ای به رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی هر چه سریع تر دکتر غروی شدند.

آقای غروی در مقاله خود، جایگاه معنوی و ایمانی امام اول شیعیان را از جایگاه او جدا کرده و نوشته بود:” خلافت، امری انتصابی از جانب خداوند نیست و جانشین سیاسی رسول خدا باید توسط مردم انتخاب شود”.

او توضیح داده بود: “علی (ع) خود در جای‌جای نهج‌البلاغه بر این نکته تاکید می‌نهد که حکومت سیاسی از طریق بیعت و رای در اختیار قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه امیرالمومنین در نامه ششم نهج البلاغه خطاب به معاویه می‌نویسد: «مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند، هم بدانسان بیعت با مرا پذیرفتند. پس کسی که حاضر است نتواند دیگری را خلیفه گیرد و آن‌که غایب است نتواند کرده حاضران را نپذیرد. شورا از آن مهاجرین و انصار است. پس اگر اینان بر امامت کسی گرد آمدند و او را امام خود نامیدند، خشنودی خدا هم در آن است». علی(ع) هرگز از حقی در امر خلافت و حکومت که از جانب خدا برای او در نظر گرفته شده و توسط پیامبر ابلاغ شده باشد، حرفی به میان نمی‌آورد. حتی آنجا که می‌خواهد از حق خود برای خلافت دفاع کند، بر ارزش‌ها و شایستگی‌های خودش تاکید می‌کند و مردم را بر این نکته «آگاه» می‌سازد که مبادا در «انتخاب» خود دچار اشتباه شوند. در تمام خطبه‌های نهج‌البلاغه، نسبت بین «آگاهی و انتخاب» چنان آشکار است که جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که نگرش علی(ع) به مقوله حکومت چگونه و چیست! علاوه براین، نگاهی به گفتار،‌منش و کنش وی در طول ۲۵ سال کناره‌گیری و ۵ سال حکومت، موید این مطلب است”.