اقتصاد افسار گسیخته جمهوری اسلامی

نویسنده

» نگاه لوموند به کاهش ارزش ریال:

اشتباهات اقتصادی حکومت جمهوری همچنان ادامه دارد و وضعیت بازار ارز یکی از پیامدهای آن است. ارزش واحد پولی ایران روز سه شنبه ۲ اکتبر در برابر دلار سقوط کرد و حکومت این کشور نیز مانند گذشته آن را به سوداگران نسبت داد. به گزارش فرانس پرس، روز دوشنبه ارزش ریال طی یک روز ۱۷ درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد تاریخی خود رسید.

روز سه شنبه، ۹ درصد دیگر نیز از ارزش ریال کاسته شد و به ۳۷۵۰ تومان برای هر دلار رسید، درحالی که روز قبل از آن ۳۴۲۰ تومان بود. برخی از صرافی ها نرخ کاهش آن را بیشتر از این میزان دانستند و قیمت هر دلار را بین ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان اعلام کردند.

ازسوی دیگر، ارز دولتی به نرخ ثابت ۱۲۲۶ تومان برای واردکنندگان کالاهای مورد نیاز و نهادهای دولتی تعیین شده. واردکنندگان به دلیل تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا با مشکلات بسیاری روبرو هستند. این تحریم ها بخش نفتی را که برای صادرات جمهوری اسلامی حیاتی است به شدت تحت فشار قرار داده و عملاً این کشور را از سیستم بانکی بین المللی خارج کرده است.

نتیجه آنکه واحد پولی ایران در حدود کمتر از یک هفته، یک سوم ارزش خود را ازدست داده. افتتاح “دفتر توزیع ارز” بجای ایجاد ثبات در بازار ارزهای خارجی موجب شده تقاضا برای دلار افزایش یابد و نرخ آن به نرخ بازار نزدیک شود.

 

انتقاد رییس جمهور

مهدی غضنفری، وزیر صنایع و معادن، با اطمینان گفت: “ما بی صبرانه منتظریم که دستگاه های امنیتی منبع نابسامانی های بازار ارز را تحت کنترل گیرند.” او اطلاعات بیشتری در مورد هویت سوداگران و شیوه ای که مسؤولان می خواهند بازار را کنترل کنند ارائه نکرد.

ارزش ریال از بیش از یک سال پیش تاکنون رو به کاهش است و از ژوئن ۲۰۱۱ دو سوم ارزش خود را ازدست داده. این بحران مالی به انتقادات مجلس علیه محمود احمدی نژاد که به بی کفایتی و سهل انگاری متهم شده دامن زده است.

مهدی محمدی، یکی از شخصیت های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، که مسؤولیت پرونده اتمی را برعهده دارد، در سرمقاله ای در روزنامه “وطن امروز”، به این مسأله اشاره کرده. او نوشته است: “آیا وضعیت بازار ارز تأثیر گرفته از تحریم هاست؟ نه، این گونه نیست و اینطور نیست که درآمدهای ارزی برای نیازهای کشور کافی نباشد.”

او در ادامه افزوده: “مشکل کمبود ارز نیست. مشکل از مدیریت دستگاه اجرایی ناشی می شود که درواقع تأمین کننده اصلی ارز به بازار است […] شرایط به گونه ای شده که حتی فردی که تاکنون یک دلار هم به چشم ندیده به این فکر می افتد که همه چیزش را بفروشد و دلار بخرد.”

 

کم شدن ذخیره ارزی

در خارج از کشور، برخی از تحلیلگران براین باورند که ذخایر ارزی ایران رو به کاهش است. این مسأله می تواند تأمین بودجه برای واردات را با مشکل روبرو سازد و دلیلی برای این باشد که بانک مرکزی طی هفته جاری از تزریق دلار به بازار خودداری کرده است.

محمود احمدی نژاد طی یک کنفرانس مطبوعاتی به طور کامل این سناریو را تکذیب کرد و اطمینان داد که ایران قادر است با تحریم های اقتصادی غربی مقابله کند. او خاطرنشان کرد که بانک مرکزی به اندازه کافی ارز دراختیار دارد تا فاکتور واردات خود را پرداخت کند. احمدی نژاد کشورهای متخاصم را به راه انداختن “جنگ روانی” علیه جمهوری اسلامی متهم کرد. او گفت: “دشمنان موفق شده اند میزان فروش نفت ما را کاهش دهند، ولی خوشبختانه ما می توانیم این کمبود را جبران کنیم.”

روز یکشنبه یووال اشتاینیتز، وزیر دارایی اسراییل، اعلام کرد که اقتصاد ایران “در شرف فروپاشی” است و برآورد کرد که تهران بین ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را به دلیل تحریم ها ازدست داده. ازنظر مردم ایران، سقوط ارزش ریال به شدت بر تورم که به طور رسمی ۲۳ درصد اعلام شده تأثیر خواهد گذاشت.

منبع: لوموند، ۲ اکتبر