اندر میان زائران قم

نویسنده
لوپوئن

» گزارش لوپوئن از ورود غیرمسلمانان به شهر حوزه ها

آیان حامل

قم، شهر مقدس شیعه، درب های خود را به روی غیرمسلمانان باز کرده. این شهر همانند شهر مذهبی لورد در فرانسه است، ولی ده برابر قوی تر، با هزاران آخوند و آیت الله و زنان چادری.

در ورودی شهر قم باید اتومبیل را پارک کرد و با یک اتوبوس به حرم رفت. در آنجا فاطمه دفن شده است. او در سال ۸۱۶ میلادی از دنیا رفته. او دختر امام هفتم شیعیان و خواهر امام هشتم بود. امام رضا بهشت را به تمامی کسانی که برای زیارت به این محل مذهبی بروند وعده داده است. برای زنان کافی است تا برای مادر شدن به دیوارهای آن دست بزنند و آرزوی خوشبختی در زندگی زناشویی کنند.

در بسیاری از راهنماهای توریستی آمده است که غیرمسلمانان نمی توانند از درب ورودی این مجموعه مذهبی عبور کنند و اینکه عکسبرداری در آن ممنوع است. درحقیقت، کسب مجوز برای ورود و حتی عکسبرداری سخت است، ولی غیرممکن نیست. نکته شگفت انگیز اینکه بلال، اهل جزایر کومور، و درنتیجه فرانسوی زبان، که قرار است در آینده آخوند شود، ما را در این بازدید کمک کرده. درحالی که ساکنان این جزایر در اقیانوس هند از مسلمانان سنی هستند، او توانسته بورسی را برای تحصیل در رشته اسلام شیعه در حوزه علمیه قم کسب کند.

این مجموعه مذهبی بسیار وسیع است؛ هزاران مذهبی، مرد و زن، در صحن های وسیعی در رفت و آمد هستند؛ هزاران راهرو و سالن. گاهی به چپ و گاهی به راست می رویم. پس از مدتی، بلال با لبخند می گوید که از اینجا بیشتر نمی توان پیش رفت. پس ورود به آرامگاه فاطمه برای غیرمسلمانان ممنوع است.

انتظار داریم جمعیتی را ببینیم که بسیار جدی درحال عبادت اند. درحالی که فضا خیلی هم جدی نیست. برخی عبادت می کنند و برخی با دکمه های تلفن همراه خود مشغول اند. برخی دیگر کنار ستون ها به خواب رفته اند. زنان با هم حرف می زنند و بچه ها بازی می کنند. برخی اشخاص کنجکاو جلو می آیند و از معدود خارجی ها می پرسند که آیا مسلمان اند یا خیر. گروهی از دختران جوان با یک توریست ایتالیایی شوخی می کنند و به او یاد می دهند که چطور باید چادر خود را بر سر کند.

 

مرکز اتمی نزدیک قم

در کمتر از یک ساعت در دو مراسم خاکسپاری شرکت می کنیم، بدون اینکه مردم به آنها توجهی داشته باشند. فرد متوفی روی برانکارد حمل می شود و زائرانی که روی زمین نشسته اند، حتی از جای خود برنمی خیزند. یک مدرس با صدایی آرام می گوید: “آیت الله خمینی قیام خود علیه سیاست های مدرن آخرین پادشاه پهلوی را از شهر قم آغاز کرد. امروز حکومت مردم را تشویق می کند که به اینجا بیایند. برای این منظور، اتوبوس هایی برای طبقه محروم جامعه درنظر گرفته اند که از تهران به قم می آیند. ولی جدا از طلبه ها، بسیاری از ایرانیان این زیارت را یک کار شاق می دانند.”

بلال که همچنان لبخند بر لب دارد، از حکومت ایران متشکر است که هزینه شش سال تحصیل را به او پرداخت کرده. او در بازگشت به جزیره اش چطور مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟ او می گوید: “درست است. تعداد ما زیاد نیست. با این حال، تاکنون ۲ درصد از کوموری ها شیعه شده اند.” هیچ شاخصی در این شهر مذهبی نشان نمی دهد که در چند کیلومتری آن در کنار کویر یک مرکز زیرزمینی برای غنی سازی اورانیوم وجود دارد که برای مدت ها مخفی بوده. وجود مرکز نظامی فوردو در سپتامبر ۲۰۰۹ فاش شد. سران جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که در این مرکز اورانیوم تا ۵ درصد غنی می شود و با این میزان غلظت امکان ساخت سلاح اتمی وجود ندارد.

لوپوئن، ۳۱ اوت