برکناری استانداری با عبای سیاه

نویسنده
مهناز ملکوتی

» قم بار دیگر علیه دولت

برکناری استاندار روحانی قم به چالشی دیگر در روابط دولت با پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی تبدیل شده و برخی مراجع تقلید، امام جمعه و حتی حزب الله شاخه قم نیز نسبت به این تغییر و دست داشتن جریان انحرافی در آن اعتراض و حتی دولت را تهدید کرده اند.

اعتراض های عمومی پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شیوه برخورد حاکمیت با معترضین باعث شد تا مشروعیت دولت احمدی نژاد از سوی برخی مراجع تقلید قم زیر سئوال برود. برای حل این مشکل و جلب اعتماد روحانیت بود که دولت تصمیم گرفت برای اولین بار پس از انقلاب یک روحانی را به عنوان استاندار پایتخت مذهبی ایران منصوب کند و محمدحسین موسی پور، معاون پارلمانی وزیر کشور، در ۱۶ مهرماه ۸۸ به این سمت منصوب شد.

موسی پور از اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی و محمدرضا باهنر است و برخی او را داماد خواهر باهنر معرفی کرده اند. او که مدتی سردبیر هفته نامه جام ـ ارگان جامعه اسلامی مهندسین ـ و معاون سابق فرهنگی و تبلیغاتی سازمان تبلیغات اسلامی بوده از سوی تیم لاریجانی به مصطفی پورمحمدی نخستین وزیر کشور دولت دهم معرفی شد و در سمت معاون پارلمانی وزیر کشور قرار گرفت.

تغییر و جابه جایی استانداران و حتی اعضای کابینه در دولت های نهم و دهم اتفاقی طبیعی بوده و حتی در سال ۸۸ و پس از انتخابات ریاست جمهوری، سه تن از وزیران کابینه به دلیل مخالفت با انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاون اولی رییس دولت، از سوی احمدی نژاد برکنار شدند. با این حال تغییر موسی پور که برای بهبود رابطه دولت با روحانیت به قم فرستاده شده بود برای دولتیان گران تمام شده تا جایی که “حزب الله قم” نیز به دولت در خصوص این تغییر هشدار داده است “اگر در تصمیم خود تجدید‌نظر نکند حزب‌الله به رسالت انقلابی خود عمل خواهد کرد.”

 به گفته یکی از یکی از اعضای حزب‌الله “قم نه جای منافقین و نه جای فتنه و انحراف است و حزب‌الله حاضر است برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی و دفاع از حریم ولایت و مرجعیت جان خود را تقدیم کند.”

با این وجود آنچه بیشتر باعث اعتراض قمی ها نسبت به این تغییر شده، انتصاب کرم رضا پیریانی، استاندار همدان به جای موسی پور است؛ استانداری که از حامیان قهر یازده روز محمدی احمدی نژاد، از افراد نزدیک به محمدرضا رحیمی معاون اول رییس دولت و منتسب به جریان انحرافی است.

سید محمد سعید امام جمعه قم و مسوول سابق آرامگاه حضرت معصومه در قم هم که از روحانیون نزدیک به سیدعلی خامنه ای محسوب می شود در اعتراض به این تغییر در خطبه های نمازجمعه قم از دولت خواست موسوی پور در قم بماند: “مردم از طریق رسانه‌ها مطلع شدند که استاندار قم تغییر کرده است و این موجب ناراحتی مردم شده است. بعد از ۳۳ سال دولت محترم یک استاندار روحانی را انتخاب و برای قم گذاشته بود که ایشان با مراجع عظام و علما رابطه بسیار خوبی داشته و با آرمان‌ها بلند خود در راستای اهداف انقلاب تلاش می‌کردند. اکنون تغییر ایشان مورد قبول بزرگان و مردم و لایت مدار قم نیست و خواستار تداوم حضور ایشان به عنوان استاندار در استان قم هستیم.”

 گفته می شود حتی علی صافی گلپایگانی از مراجع تقلید قم نیز نسبت به این تغییر نظر منفی داشته است.

محمدرضا آشتیانی نماینده قم در مجلس و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با انتقاد از تغییر حجت‌الاسلام موسی پور استاندار موفق قم، این اقدام را در مقطع کنونی فاقد توجیه دانست.

از سوی دیگر دانشجویان نزدیک به بسیج دانشجویی در نامه ای سرگشاده به وزیر کشور نوشتند: “معرفی آقای «کرم رضا پیریایی» به عنوان استاندارجدید قم موجی از حیرت و تعجب را در میان کسانی که با مواضع، گرایش های سیاسی و سوابق عملکرد اجرایی ایشان آشنایی بیشتری دارند، برانگیخت.”

اما منظور دانشجویان از مواضع سیاسی استاندار جدید قم تحریک استانداران از سوی وی به نوشتن نامه در حمایت از خانه نشینی احمدی نژاد بوده است. وی که آن زمان استاندار همدان بود با نگارش نامه ای که به نامه 13 استاندار خطاب به رهبر جمهوری اسلامی معروف شد، از قهر 11 روزه رییس دولت در اعتراض به ماجرای عزل وزیر اطلاعات حمایت کرد. سایر استانداران امضای خود را پس گرفتند اما او تنها استانداری است که تاکنون چنین نکرده است.

مجتبی رحماندوست نماینده تهران در مجلس در یادداشتی برای خبرگزاری مهر در این مورد نوشت: “هر چند دلیل کنار گذاشتن حجت الاسلام موسی پور از استانداری قم اعلام نشده، اما شنیده می شود ایستادگی و مقاومت وی در برابر خواسته های جریان انحرافی علت اصلی این اتفاق بوده است و انتصاب فردی وابسته به جریان خاص در دولت به عنوان استاندارقم مسئله را بغرنج تر می کند.”

غلامعلی حداد عادل نیز نسبت به برکناری استاندار قم چنین واکنش نشان داد: “ما 8 سال است که عادت کرده‌ایم به تصمیم گیری‌های غیر قابل پیش بینی دولت آقای احمدی نژاد.”

سایت بازتاب امروز نزدیک به هاشمی رفسنجانی اما روایت دیگری از این برکناری پرحاشیه گزارش کرده است:“در خصوص علت جابجایی موسی پور برخی رسانه ها روابط نزدیک او با لاریجانی، نماینده اول قم را مطرح کردند. برخی شنیده ها نیز حاکی است موسی پور در جلسه ای خطاب به احمدی نژاد گفته، تا زمانی که در خط ولایت باشید، با شما همراهیم که همین موضع گیری، زمینه ساز عزل وی شده است.”

اما مشکل اصلی حامیان موسوی پور که از اعضای ستاد علی لاریجانی در قم نیز محسوب می شوند، رابطه نزدیک کرم رضا پیریایی با محمدرضا رحیمی معاون اول رییس دولت و از متهمان اصلی پرونده بیمه ایران است. وی سال گذشته و در بحبوحه قهر یازده روزه احمدی نژاد در یکی از نماز جمعه‌های شهر همدان، هنگامی که سخنران پیش از خطبه های بود، با شعار حاضران علیه جریان انحرافی و لیدر آن رو به رو شد. پیریایی در اعتراض به شعارهای مردم سخنان خود را ناتمام گذاشت و نماز جمعه را ترک کرد.

حاشیه های حضور استاندار جدید قم و رفتن موسی پور اما جلسه تودیع و معارفه آنها را نیز دچار چالش کرد چنانکه وقتی سخنان وزیر کشور به بیان طبیعی بودن جابجایی ها در نظام اسلامی رسید یکی از طلاب حاضر در جلسه به سمت جایگاه حرکت کرد و در حین سخنرانی از وی خواست تا علت تغییر ناگهانی استاندار قم را توضیح دهد.

وزیر کشور نیز در پاسخ به وی گفت: لطفا بشینید، بعد از پایان مراسم به سئوال شما پاسخ خواهم داد و مشتاقم که حرف های شما را بشنوم.

 معاون سیاسی امنیتی استاندار قم هم خود را به این شخص رساند و او را به سکوت دعوت کرد ولی با ادامه اعتراض این فرد دست اندرکاران برنامه وی را به بیرون از جلسه هدایت کردند.

استاندار سابق قم نیز در این جلسه با کنایه نسبت به کسانی که باعث برکناری او شدند گفت: “از کسانی که در این راستا کمک و به هر نحوی قدم و یا قلمی برداشتند، تا رئیس جمهور این تصمیم را اتخاذ کند تشکر می‌کنم.”

 این روحانی استاندار که اینک هوادارانی هم در قم پیدا کرده طی این مدت در برخورد با مراجع و روحانیونی که نسبت به مشروعیت دولت معترض بودند فعال بوده است. به گفته برخی از منابع خبری وی از جمله حامیان حمله گروهی از لباس‌شخصی‌ها به منزل آیت‌الله صانعی در خرداد ماه سال ۸۹ بوده و از نیروی انتظامی خواسته با این افراد برخوردی نداشته باشند. پس از این حمله بود که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه ای به امضای محمد یزدی، آیت الله صانعی را از مرجعیت خلع کرد.

از سوی دیگر پلمپ دفتر آیت الله منتظری در دوران استانداری موسوی پور اجرا شده بود. مهمترین رویداد دوران استانداری وی اما سفر رسمی سیدعلی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به استان قم پس از سال ها بود؛ سفری که به گفته بسیاری تدارک دیده شد تا جایگاه خامنه ای نزد علمای قم بهبود یابد.

همچنین موسی پور در دوران استانداری در واکنش به اعتراض های خیابانی گفته بود: ایجاد نارضایتی میان اقشار مختلف مردم از طریق اخلال در سیستم بانکی، ایجاد ترافیک برای نارضایتی عمومی و تحریم‌های اقتصادی، همه با هدف ایجاد نافرمانی مدنی صورت می‌گیرد که راهبرد درازمدت دشمن برای ضربه به انقلاب است.