ایران اتمی، تهدیدی برای اسراییل و اروپا

نویسنده

moshekb.jpg

معاون رییس ستاد ارتش اسراییل روز جمعه اظهار داشت ایران درصورت تجهیز به سلاح اتمی به یک “تهدید بالقوه” برای اسراییل تبدیل خواهد شد؛ تهدیدی که می تواند به سراسر قاره اروپا نیز بسط یابد.

ژنرال موشه کاپلینسکی دراین ارتباط گفت: “مطمئناً ایران با سلاح اتمی موجودیت اسراییل را به خطر می اندازد و همچنین می تواند در خاورنزدیک ایجاد بی ثباتی کند […] این تهدید به آن سوی مرزهای اسراییل نیز کشیده خواهد شد و می تواند حتی تا اروپا نیز پیش رود.”

ژنرال کاپلینسکی در کنفرانسی در نزدیکی اروشلیم اظهار داشت: “ایران تصمیم استراتژیکی خود را که همان دستیابی به سلاح هسته ای است، اتخاذ کرده و در مذاکرات خود با جامعه بین الملل پیرامون پرونده هسته ای، صرفاً درحال خریدن زمان است”.

به گفته او”دولت تهران به لطف مانورهای سیاسی خود اخیراً توانسته روسیه را بر آن دارد تا موشک های ضدهوایی خاصی را به ایران تحویل و همچنین مذاکراتی را درخصوص دیگر قراردادهای تسلیحاتی با چین ادامه دهد.”

وی ازطرف دیگر تأکید کرد: “تأثیرات دولت تهران بر سوریه، حماس و حزب الله روز به روز افزایش می یابد، زیرا آنها از کمک های مالی، تسلیحاتی و کارشناسی ایران در آموزش های نظامی خود بهره می برند.”

وی در پایان افزود: “سوریه و حزب الله همواره در صدد هستند که توان نظامی خود را بالا ببرند. درحال حاضر، حزب الله خود را برای نبرد دیگری آماده می کند.”

این درحالی است که ایهود اولمرت، نخست وزیر دولت یهود، در مکالمه تلفنی خود با ولادیمیر پوتین اعلام کرد امیدوار است جامعه جهانی به تحریم های خود علیه ایران جامه عمل بپوشاند و اجازه ندهد این کشور برنامه هسته ای خود را تحقق بخشد.

آقای پوتین نیز روز پنج شنبه تصدیق کرد که این برنامه”نگرانی”هایی را ایجاد کرده و سپس تهران را به یک “همکاری شفاف و فعال” با آژانس اتمی دعوت کرد.

به علاوه، گروه شش کشور روز سه شنبه در نشست خود در پاریس به دلیل خویشتن داری و تردیدهای دولت مسکو موفق نشدند تا بر سر ماهیت و دامنه این تحریم ها به توافق برسند.

روسیه بارها اعلام کرده که با اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران موافق است؛ اما تحریم هایی که صرفاً مانع ورود تجهیزات هسته ای و فنآوری های حساس به ایران شوند. ولی ازطرف دیگر مخالفت خود را با هرگونه تحریم فردی، ازقیبل ممنوعیت سفر مقامات ایرانی و توقیف دارایی ایران در خارج اعلام کرده است.

مخالفت نمایندگان مجلس فرانسه

150 نماینده فرانسوی روز پنج شنبه پس از به امضاء رساندن یک عریضه و تحویل آن به ژاک شیراک از وی خواستند از این پس در شورای امنیت سازمان ملل در برابر ایران لحن شدیدتری اتخاذ کند.

در بین امضاء کنندگان این عریضه اسامی نمایندگانی از احزاب سوسیالیست، دموکرات، کمونیست و محافظه کار به چشم می خورد. آنها درواقع خواستار این هستند که “فرانسه در اردوگاه کشورهایی قرار گیرد که بدون هیچ گونه ابهام در عمل، همواره آماده اند تا علیه هرگونه دستگاه تزلزل ناپذیر و غیرقابل انعطافی که روند منع گسترش اتمی را به خطر می اندازد اعمال مجازات کنند”.

در این نامه همچنین آمده است: “ برای توقف ایران در مسابقه هسته ای هنوز زمان باقی است. خواست فرانسه برای گفتمان با ایران درخور ستایش است، ولی اکنون به انتهای راه خود رسیده و باید از چنین خواسته ای چشم پوشی کرد.”

در قسمت دیگری از آن آمده است: “آقای رییس جمهور، شما با رأی خود در شورای امنیت سازمان ملل، صدای فرانسه را به گوش همه رساندید، ولی این صدا باید قاطع باشد.”

این درحالی است که روز سه شنبه 5 دسامبر، رابرت گیتس، رییس جدید پنتاگون که ازسوی رییس جمهور بوش به جای دونالد رامسفلد انتخاب شده است، در مقابل کمیسیون مجلس سنای امریکا اظهار داشت که ارتباط مستقیم با ایران و سوریه بسیار مفید خواهد بود. وی افزود: “برقرار کردن یک کانال ارتباطی با دولت های این دو کشور می تواند مفید واقع شود.”

او البته به دنبال این سخنان، با اشاره به رفتار ایران نسبت به ایالات متحده اضافه کرد: “من چندان خوش بین نیستم که چنین مذاکره ای بتواند ثمربخش باشد.” وی سپس درخصوص جنگ علیه ایران اظهار داشت که درصورت به خطر افتادن منافع امنیتی ایالات متحده، آن را به عنوان آخرین راه چاره می داند، ولی به هرحال نباید فراموش کرد که هرگونه حمله به این دو کشور می تواند وضعیت عراق را بسیار وخیم تر کند.

منبع: فرانس پرس، 8 دسامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش