موج گسترده بازداشت ها پس از روز کارگر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» محمود صالحی: فشار بیش از هر سال بود

در ادامه احضار و بازداشت فعالان کارگری که در روزهای پس از روز کارگر شدت گرفته بود، منابع خبری و حقوق بشری از افزایش و شدت گرفتن بازداشت کارگران خبر داده اند. محمود صالحی، فعال کارگری ضمن تشریح وضعیت چند تن از این کارگران در مصاحبه با روزمی‌گوید میزان برخورد با فعالان کارگری امسال بیش از هر سال دیگری بوده است.

بازداشت های اخیر بیشتر در شهرهای تهران، کرج و سنندج صورت گرفته‌اند.

وبسایت کمیته گزارشگران حقوق بشر از بازداشت محمد احیایی، فعال کارگری یکی از شرکتهای خودروسازی اطراف تهران، در روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه خبر داده و نوشته این فعال کارگری هنگام خروج از محل کار، به دفتر کارخانه فرا خوانده شده و پس از سئوال و جواب ماموران لباس شخصی بازداشت شده است.

محمد احیایی و چند فعال کارگری دیگر، در ماه های گذشته در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود و بحث واگذاری کارخانه به نهادهای خاص، قصد اعتصاب داشتند، که با برخورد شدید حراست و حضور ماموران انتظامی در محل کارخانه مواجه شدند.

این کمیته همچنین گزارش داده است که محمد قاسم‌خانی و بهرام سعیدی، دو فعال کارگری دیگر نیز روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه، یک روز بعد از تحصن اعتراضی کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده‌اند.

این دو، از فعالان کارگری کارخانه ایران خودرو هستند و روز پنج‌شنبه پس از ورود به محل کار خود دستگیر شده‌اند.

در روزهای گذشته همچنین چهار تن از فعالان کارگری به نام‌های آرام زندی، فردین قادری، شاهپور حسینی، جلیل محمدی، حامد محمودی نژاد، نسترن محمدی و بختیار چتانی در سنندج بازداشت شده‌اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این بازداشتها اعلام کرده از میان بازداشت شدگان، نسترن محمدی، بختیار چتانی و آرام زندی هر یک با وثیقه های ۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شده اند.

محمود صالحی، فعال کارگری در ایران از اعضای این تشکل به روز می گوید بازداشت جلیل محمدی و حامد محمودی نژاد ارتباطی با برگزاری مراسم غیر حکومتی روز جهانی کارگر در سنندج نداشته است.

حامد محمودی نژاد که به تازگی پس از سپری کردن دوران محکومیت از زندان آزاد شده بود، هنگام خروج از خانه برای خرید و جلیل محمدی نیز در داخل یک خودروی شخصی به محاصره نیروهای امنیتی در آمده و پس از بازداشت به اداره اطلاعات سنندج منتقل شده اند.

 

کنترل تردد کارگران در محل زندگی

اول ماه مه، مصادف با ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر با حضور میلیون ها کارگر در نقاط مختلف جهان برگزار شد. اما در ایران که برای ششمین سال پیاپی از برگزاری راهپیمایی سالانه کارگران در تهران ممانعت به عمل آمد، کارگران ناگزیر شدند در ورزشگاهی در جنوب شهر و در حضور مسئولان دولتی به طرح خواسته‌هایشان بپردازند.

در این تجمع، علیرضا محجوب، دبیرکل تشکل حکومتی خانه کارگر، مهار تورم و افزایش دستمزد را مهم‌ترین خواسته‌های جامعه کارگری ایران خواند.

در همین حال اما گروه محدودی از کارگران در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تجمع کردند. براساس گزارش ها، در این گردهمایی اعتراضی کارگران خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت دستمزد، گرانی و تورم در کشور شدند.

همزمان در دیگر شهرهای کشورهم کارگران، خارج از مراسم های حکومتی برای بزرگداشت روز جهانی کارگر، در قالب تجمعات محدودی خواستار رسیدگی به وضعیت کارگران شدند.از جمله تجمعاتی در شهرهای مختلف استان کردستان برگزار شد که دستگیری کارگران را در پی داشت.

محمود صالحی فعال کارگری در مورد تفاوت برخوردهای امسال با سالهای گذشته، می‌گوید: “برخوردهای امسال شدید تر بود. فعالان از روزهای قبل از روز کارگر تحت فشار بودند. تهدید شده بودند که به خیابان نیایند و در مراسم های دولتی شرکت کنند.”

آقای صالحی که خود او نیز امسال بیش از سالهای گذشته تحت فشار قرار گرفته، اشاره می‌کند که در روزهای منتهی به اول ماه مه، دو مامور به صورت تمام وقت در کوچه محل زندگی اش رفت و آمد های وی را به وسیله دوربین کنترل کرده‌اند. در همین فاصله نیز چندین بار احضار و تهدید شده است.