چالش طلبی های ایران و سوریه

نویسنده

» نگاه کلاینه سایتونگ به روابط تهران و دمشق

آرین فال 

سوریه از یکی از آخرین متحدان خود، ایران، خواسته است تا همچنان از از این حکومت در رویارویی با شورشیان و مخالفان داخلی و خارجی اش حمایت کند. تأمین تسلیحات، حمایت مالی، تأمین پرسنل و تجربیات فنی در “لیست خواسته ها”ی اسد است تا بدین ترتیب “غرب را به چالش بکشد”.

به گفته خبرگزاری اتریش و به نقل از منابع آگاه، هدف اصلی نخست وزیر سوریه، وائل نادر الحلقی، که هفته قبل به تهران سفر کرد، برای هماهنگی درخصوص کمک های بیشتر تهران به حکومت بشاراسد بوده است.

با اینکه به گفته وزارت خارجه ایران، توسعه روابط دوجانبه در دستور کار قرار داشته، ولی موضوع اصلی گفتگوها حول ارسال محموله های دیگر به مقصد دمشق بوده است. درهمین راستا، تسلیحات، کمک های مالی، پرسنل و تجربیات فنی به عنوان خواسته های اصلی دولت بشاراسد عنوان شده اند.

ایران از آغاز شورش ها در مارس ۲۰۱۱ حکومت سوریه را به کرات مورد حمایت قرار داده و “هرگونه محموله ای” را برای دمشق ارسال کرده است.

درخصوص ادامه همبستگی با حکومت بشار، الحلقی با بسیاری از شخصیت های کلیدی حکومت تهران، ازجمله محمود احمدی نژاد و علی خامنه ای، دیدار کرد. این درحالی است که رهبر انقلاب علی خامنه ای اطمینان داده است که از حکومت دمشق “به طور کامل حمایت خواهد کرد”.

 

“توطئه غرب”

مقامات دو کشور طی این دیدار خاطرنشان کردند که “دشمنان دو کشور برادر هیچ شانسی برای پیروزی ندارند”. محمدرضا رحیمی در مذاکره با الحلقی گفت: “دشمنان ما، صهیونیست ها، آمریکایی ها و کشورهای غربی یک ائتلاف ایجاد کرده اند تا به سوریه و ایران آسیب برسانند، ولی ملت دو کشور با اراده بالای خود تمامی این توطئه ها را خنثی خواهند کرد.”

درحالی که کارشناسان غربی از یک “ائتلاف ایرانی-سوری مأیوس” سخن می گویند، الحلقی متقاعد شده که پیروزی نزدیک است. او دراین خصوص گفت: “ما بزودی کنترل اوضاع را به دست می گیریم.” او همچنین از حمایت های ایران از زمان آغاز بحران سوریه قدردانی کرد.

منبع: کلاینه سایتونگ، ۱۷ ژانویه