یورش شبانه امنیتی‌ها به منازل دانشجویان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فعالان مریوانی به صورت گروهی بازداشت شدند

دست کم پنج فعال دانشجویی و مدنی کرد در مریوان هفته گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت کردند. منابع نزدیک به خانواده برخی از بازداشت شدگان به روز می‌گویند بیشتر این افراد در ساعات اولیه بامداد و در منازل خود بازداشت شدند.

 کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گزارش کرده که این افراد همگی روز سه شنبه ۱۰ بهمن‌ماه در شهر مریوان بازداشت و همزمان تعدادی دیگر نیز به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.

نام بازداشت شده گان سوران دانشور، خالد محمدی، زانا معینی، سامان محمودی، داوود قسیمی و محمد کهنه‌پوشی اعلام شده است.

 نیروهای امنیتی در حین بازداشت منازل این افراد را مورد تفتیش قرار داده و کامپیو‌تر و وسایل شخصی آنان را با خود برده‌اند.

یک منبع نزدیک به خانواده سامان محمودی به روز می‌گوید که این فعال دانشجویی ساعت ۳ بامداد روز ۱۰ بهمن ماه در منزل خود بازداشت شده‌ است.

او می‌گوید: “ماموران امنیتی علاوه بر ضبظ وسایل شخصی، کامپیوترهای شخصی دو عضو دیگر خانواده را هم با خود برده‌اند که یکی از آن‌ها که متعلق به بردر این فعال دانشجویی است هنوز در اختیار اداره اطلاعات قرار دارد.”

به گزارش این منبع آگاه ماموران امنیتی در حین بازداشت سامان محمودی گفته‌اند که او سومین فرد است که در آن شب بازداشت شده است.

سوران دانشور، دیگر فعال دانشجویی پس از بازگشت از سنندج و در منزل خود در ساعت ۴ عصر روز دهم بهمن ماه در مریوان بازداشت شده است.

سوران دانشور، دانش آموخته رشته مسکن و شهرسازی از دانشگاه کردستان و دبیر کمیته هماهنگی اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کُرد است.

این فعال کرد بهمن ماه گذشته از سوی دستگاه‌های قضایی استان کردستان به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” به یکسال زندان محکوم شد.

حکم آقای دانشور که در شهریور ماه سال ۹۰ بازداشت شده بود، به مدت دو سال به صورت تعلیق درآمده است.

این فعال دانشجویی قبل از اولین بازداشت، از ادامه تحصیل در مقطع کار‌شناسی نیز محروم شده بود.

دانشور، دبیر سابق کانون فرهنگی - دانشجویی “هَژان” دانشگاه کردستان بوده و عضویت شورای سردبیری روزنامه دانشجویی توقیف‌شده “هَژان” را در کارنامه خود دارد. وی همچنین از فعالان محیط زیست کردستان و عضو سابق انجمن سبز چیای مریوان است.

همزمان با دستگیری همزمان با دستگیری سوران دانشور و پنج فعال دانشجویی و مدنی دیگر در ۱۰ بهمن ماه، دو فعال دانشجویی دیگر نیز نام‌های شاهو محمودی و دانا لنج‌آبادی به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر مریوان احضار شده‌اند.

در سالهای گذشته به ویژه سال گذشته، شماری از فعالان مدنی و دانشجویی کرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند که بیشتر آنان عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد بوده‌اند.

 اسعد باقری، سوران دانشور، میلاد کریمی، مهدی دعاگو، آرمان زمانی، رحیم باجور و شیرزاد کریمی از جمله اعضای این اتحادیه هستند که طی سال گذشته سوی نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شده‌اند.

 اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، سال ۱۳۸۴ توسط جمعی از دانشجویان کرد تأسیس شد.

تاکنون شماری از اعضای این اتحادیه از حق تحصیل محروم شده‌اند.

اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کُرد، یک تشکل دانشجویی است که در طول سالهای گذشته در عرصه دانشگاه فعالیت کرده است.

به گفته مسولان این اتحادیه، کارکرد اصلی این تشکل، نه حضور در عرصه سیاست و تلاش جهت ورود به قدرت، بلکه تقویت جامعه مدنی، حرکت به سوی دمکراسی و توانمندسازی دانشجویان کُرد برای مشارکت فعال و مؤثر در جامعه و به ویژه عرصه دانشگاه‌است.

بسیاری از اعضای این تشکل دانشجویی در طول سالهای گذشته احضار، بازداشت و زندانی شده‌اند.

از جمله این فشار‌ها می‌توان به بازداشت فله‌ای برخی اعضای اصلی این نهاد دانشجویی در جریان برگزاری مراسم اولین و دومین سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی در سنندج اشاره کرد.