تنگه هرمز باز خواهد ماند

نویسنده

» تحلیل آ ب ث

سردار مسعود جزایری، معاون رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، گفت که ایران تنگه هرمز را برای عبور و مرور بین المللی باز نگاه خواهد داشت.

به گفته این فرمانده نظامی ایرانی، “در صورت بستن این تنگه، هیچ کس نمی تواند با ایران به مقابله بپردازد”. این درحالی است که ۲۰ درصد نفت مصرفی جهان از این تنگه می گذرد.

جزایری افزود: “ایران به دقت تمامی حرکات و رویدادهای منطقه را زیر نظر دارد”. او همچنین خاطرنشان ساخت که نیمه شمالی تنگه هرمز متعلق به ایران و نیمه جنوبی آن متعلق به عمان است.

ازطرف دیگر، جزایری هرگونه تهدید ازسوی اسراییل و ایالات متحده را در حمله به ایران مردود دانست.

او در ادامه افزود: “ایران کاملاً آماده است تا با هرگونه تهدید نظامی ازسوی نیروهای آمریکایی مقابله کند.”

به گفته جزایری، “این تهدیدها صرفاً به هدف جنگ روانی مطرح می شوند و ایالات متحده نمی تواند به ایران حمله کند و رژیم صهیونیستی نیز آنقدر ضعیف است که توان مقابله با ایران را ندارد”.

به گفته این فرمانده ایرانی، نیروهای مسلح ایران به خوبی می توانند توان خود را نبردهای نظامی به نمایش بگذارند و هشدار داد که “شلیک یک گلوله کوچک می تواند کل منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را به آتش بکشد”.

در تاریخ ۲۳ ژوئیه اظهارات مشابهی نیز ازسوی دریاسالار علیرضا تنگسیری، معاون فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران مطرح شد. او گفت که ایران تنگه هرمز را نخواهد بست، چرا که کشتی های این کشور نیز برای عبور و مرور از این آبراه بین المللی استفاده خواهند کرد.

درعین حال، تنگسیری هشدار داد که “ما همواره در این آبراه حضور خواهیم داشت و اگر نتوانیم از آن استفاده کنیم، امکان استفاده از آن را به هیچ کس نخواهیم داد”.

ایران درحال حاضر بخاطر برنامه هسته ای اش متحمل تحریم های متعددی ازسوی سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا شده است.

در قوانین دریایی سازمان ملل آمده است که استفاده از آبراهه های بین المللی کاملاً آزاد است و هرگونه تدابیر نظامی که منجر به استفاده محدود از این گونه آبراهه ها شود، قابل توجیه نخواهد بود.

هرگونه تلاش ایران برای بستن یا محدود کردن عبور و مرور از تنگه هرمز می تواند پیامدهای اقتصادی و نظامی غیرقابل پیش بینی و وخیمی به همراه داشته باشد که نه تنها بر کل منطقه، بلکه بر کل جهان اثرگذار خواهد بود.

منبع: آ ب ث، ۳۰ ژوئیه