به خودم اجازه نمی دهم رئیس جمهور ملت ایران شوم

نویسنده
نیما فرح آبادی

» اسفندیار رحیم مشایی اعلام کرد:

اسفندیار رحیم مشایی در واکنش رسمی به احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: “ملت بزرگ ایران بزرگ‌تر از آن است که من به عنوان کاندیدا به انتخابات آینده فکر کنم.”

رئیس دفتر محمود احمدی نژاد که در حاشیه مراسم بزرگداشت مجید شهریاری (استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و از عوامل ارشد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی که هفته گذشته به قتل رسید) با خبرنگاران گفت و گو می کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات آینده ریاست جمهوری حضور خواهید داشت؟، اظهار کرد: “به عنوان کسی که رای بدهم، حتما در انتخابات حاضر می‌شوم.”

در همین حال خبرگزاری ها و سایت های خبری متعلق به اصولگرایان مانند خبرگزاری فارس، برای این خبر از تیتر “ملت ایران بزرگتر از آن است که من کاندیدای ریاست جمهوری اش باشم” استفاده کرده اند. در صورتی که در متن خبر از قول رئیس دفتر احمدی نژاد آورده اند: “ملت ایران بزرگتر از آن است که من به عنوان کاندیدا به انتخابات آینده فکر کنم.”

رحیم مشایی چند روز پیش در مصاحبه با نشریه آلمانی “زونتاگ سایتونگ” در پاسخ به احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری به طور صریح تری گفته بود: “چنین چیزی گفته می‌شود. اما ملت ایران ملت بسیار بزرگی است و من نمی‌توانم به خودم اجازه دهم رئیس‌جمهور چنین ملتی بشوم.”

 

“هیچ ایرادی ندارد”

پیش از این سایت خبری “آینده” به نقل از “سرویس ویژه یک خبرگزاری حامی دولت” نوشته بود که محمود احمدی نژاد در حال آماده سازی رحیم مشایی برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری است.

بر پایه این گزارش، احمدی‌نژاد اخیراً در جلسه‌ای با ابراز ناراحتی‌ از انتقادهای صورت‌گرفته نسبت به رحیم مشایی، گفته‌ است: “بنده قصد داشتم آقای مشایی را به عنوان رییس‌جمهور دولت یازدهم مطرح کنم اما متاسفانه چهره او را در جامعه مخدوش کردند.”

آینده افزوده است: “رئیس جمهور در این جلسه با اظهار امیدواری از ادامه روند اصولگرایی در کشور یادآور شده‌است بنده به ادامه این روند خیلی خوشبین هستم و شما یقین بدانید بحث اصولگرایی و روی کار آمدن دولت‌های مکتبی در کشور ادامه خواهد داشت.”

احمدی‌نژاد در ادامه این جلسه از تصمیم خود برای تطهیر چهره مشایی سخن به میان آورده و تاکید کرده که در صورت عدم تحقق این امر ما باید روی گزینه‌هایی نظیر ثمره‌هاشمی، شیخ‌الاسلامی و سعیدلو  متمرکز شویم تا اصولگرایی به‌ معنای ماهوی و حقیقی آن در کشور ادامه پیدا کند.

سایت خبری آینده در پایان این خبر از قول احمدی نژاد، نوشته است: “هنوز تا انتخابات دور آینده وقت زیاد است، ولی اگر آقای مشایی رییس‌جمهور شود، بنده افتخار می‌کنم معاون اول ایشان باشم.”

تکذیب احتمال نامزدی اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات آینده ریاست جمهوری از جانب خود او در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از اصولگرایان منتقد دولت و حتی طرفداران احمدی نژاد از دورخیز رئیس دفتر احمدی نژاد برای کاندیداتوری در این انتخابات خبر می دهند.

سایت هایی مانند جهان نیوز، رجانیوز، الف و… بیشترین اخبار و گزارش ها را درباره اقدامات مشایی و برخی نزدیکان او در این خصوص منتشر کرده اند.

چندی پیش نیز علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در وبلاگ شخصی خود در پاسخ به یکی از خوانندگان نوشته بود: “اگر آقای مشایی هم بتواند رای مردم را از آن خود کند، ریاست جمهوری او هیچ ایرادی ندارد.”

 

الگوی روسی

اصولگرایان منتقد احمدی نژاد و برخی تحلیلگران معتقدند که احمدی نژاد و رحیم مشایی قصد دارند تا از مدل “پوتین – مدودف” در کشور روسیه برای به قدرت رساندن مشایی در دولت آینده که طبق زمان بندی باید در تابستان 1392 تشکیل شود، استفاده کنند.

دیمیتری مدودف، از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور سابق روسیه بود که مدتها رئیس دفتر پوتین و سپس نخست وزیر روسیه شد. مدودف توانست در سایه حمایت های پوتین در روز 8 می 2008 به عنوان رئیس جمهور روسیه انتخاب شود و پوتین خود به عنوان نخست وزیر جدید روسیه مشغول به کار شد.

هم اکنون برخی اخبار و گزارش ها از آمادگی پوتین برای احراز مجدد پست ریاست جمهوری روسیه در سال 2012 حکایت دارند.

طی ماه­های گذشته، برخی تحلیلگران و ناظران سیاسی، با توجه به محدودیت قانونی حضور احمدی نژاد برای یک دوره چهارساله دیگر در مقام ریاست جمهوری، اعلام کرده بودند که او ممکن است با معرفی یکی از نزدیکان خود به عنوان کاندیدای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری، قدرت خود را حفظ کند.

اسفندیار رحیم مشایی با اظهارات خود  در سال­های گذشته همواره به عنوان مرد جنجالی دولت احمدی نژاد مورد توجه رسانه­های داخلی و خارجی بوده است. اظهارات وی در مورد “مکتب ایرانی” از سوی حامیان محافظه کار و مذهبی احمدی نژاد و همچنین برخی از شخصیت­های مذهبی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، “ملی گرایانه” و “کفر آمیز” تلقی شد.

شاید از این رو باشد که برخی از ناظران سیاسی این قبیل اظهارات مشایی را تلاش هایی برای آغاز کمپین انتخابات ریاست جمهوری تلقی کردند. علی مطهری، نماینده مجلس و از اصولگرایان منتقد احمدی نژاد و مشایی از این دسته است.

 

یک ژنرال و یک لشگر دشمن

اسفندیار رحیم مشایی اگرچه کاندیداتوری خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری را تکذیب کرده است اما سایت شخصی او چندی پیش با راه اندازی بخشی با عنوان “چرا مشایی نه؟” به بیان دلایل شایستگی او برای رسیدن به این سمت پرداخت.

این سایت در یکی از نخستین مطالب خود، یکی از دلایل مخالفت های پر دامنه با رئیس دفتر احمدی نژاد را “شانس بالای مشایی برای پیروزی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری” دانسته است.

سایت شخصی مشایی، او را “ژنرال ارشد احمدی نژاد” خوانده و با توصیف او به عنوان “مردی بزرگ و اسلام شناس”، مخالفان وی را به “عقده گشایی” متهم کرده است.

مخالفانی که از آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که با معاون اولی رحیم مشایی در دولت دوم احمدی نژاد علنا مخالفت کرد تا مراجع تقلید و روحانیون بلندپایه که اشغال پست های دولتی توسط او را “نامشروع” خوانده اند، شامل می شود تا مقامات ارشد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی که رئیس دفتر احمدی نژاد را به “اقدام علیه امنیت ملی” متهم کرده اند و حامیان افراطی رئیس دولت که خواهان برکناری مشایی از تمام سمت های خود هستند و در نهایت حتی برادر محمود احمدی نژاد که هر از چند گاهی، صراحتا به رئیس دفتر برادر خود حمله می کند.

این در حالی است که شخص احمدی نژاد بارها حمایت قاطعانه خود را از رئیس دفتر و پدر زن فرزند خود اعلام داشته و حتی گفته کسانی که با دولت مشکل دارند اما نمی توانند من را تخریب کنند، مشایی را تخریب می کنند.

سایت جهان نیوز چندی پیش از قول آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان درباره کاندیداتوری احتمالی مشایی نوشته بود: “اگر من هم از دنیا بروم، جانشینانم هرگز این فرد را برای انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت نخواهند کرد.”

محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم چندی پیش گفته بود که این تشکل مهم روحانی محافظه کار “اولین مخالف ریاست جمهوری مشایی است.”

به گفته یزدی: “خود آقای احمدی نژاد به بنده و آقای جنتی پیشنهاد کردند که شما که این قدر از آقای مشایی انتقاد می کنید، بگذارید یک جلسه بیاید پیش شما، آقای جنتی در همان جلسه بلافاصله در حضور رئیس جمهور گفتند که یعنی ما هم این بدنامی را پیدا کنیم که با آقای مشایی ملاقات کرده ایم؟”

 

“جنگ زرگری”

انتشار اخبار مختلف درباره نامزدی رحیم مشایی در انتخابات آینده ریاست جمهوری در حالی صورت می گیرد که جنجال های گسترده مربوط به انتخابات مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری با گذشت یک سال و نیم از برگزاری آن، هنوز به پایان نرسیده است.

انتخاباتی که بنا بر اعلام رسمی حکومت اسلامی با پیروزی محمود احمدی نژاد پایان یافت اما میلیون ها نفر از مردم ایران برای ماه ها در اعتراض به این نتیجه، دست به تظاهرات خیابانی و اعتراض زدند. اعتراضاتی که بزرگترین و گسترده ترین اعتراضات عمومی پس از انقلاب 1357 در ایران بوده است.

میرحسین موسوی، کاندیدای معترض به نتایج انتخابات و رهبر جنبش سبز، پیش از این اختلافات جریان حاکم درباره رحیم مشایی را “جنگ زرگری” توصیف کرده و گفته بود: “نه ایرانی که اینها به دنبال آن هستند مورد شناسایی و قبول ما است و نه اسلامی که معرفی می کنند و آن را ابزاری برای رسیدن به مطامع و منافع خود قرار می دهند.”

اسفندیار رحیم مشایی هم اکنون بیش از 17 عنوان و پست در دولت احمدی نژاد دارد و بسیاری او را رابط محمود احمدی نژاد با امام زمان معرفی می کنند.

دو هفته پیش، رضا گلپور، نویسنده کتاب جنجالی “شنود اشباح” در افشاگری بی سابقه ای علیه رحیم مشایی، او را به عضویت در انجمن حجتیه (گروهی با عقاید افراطی درباره مهدویت) پیش و پس از انقلاب اسلامی و نیز جرایمی مانند آدم کشی و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، متهم کرد.