درخواست محاکمه علنی احمدی نژاد

نویسنده
فیروزه متین

» به خاطر فساد و میراث شوم ویرانی

همزمان با بالاگرفتن انتقادها از محمود احمدی نژاد و نامیدن دوران او به نام “دوران ویرانی” که با از بین رفتن بخش عظیمی از ثروت ملی، افول تمامی شاخص ها اقتصادی به زیر صفر، رشد بی سابقه اعتیاد، تورم، بیکاری، فساد اقتصادی همراه شده است، چند نماینده مجلس خواستار محاکمه علنی وی به دلیل بر جای گذاشتن این میراث شوم شد.

به گزارش خانه ملت، خبرگزاری رسمی مجلس ایران، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس در این باره گفته است: “تخلفات دولت دهم و خسارت های واردآمده به کشور به علت اقدامات غلط این دولت باور کردنی نیست. به هیچ عنوان نباید در رسیدگی به تخلفات و شکایات از احمدی نژاد کوتاهی کرد و این منطق که وی امروز دیگر رییس جمهور نیست اساس قابل قبول نبوده و نیست. دولت دهم شعاری می داد که من کاری می کنم که نه کسی بتواند آن را ادامه دهد و نه بتواند تغییری در آن ایجاد کند”.

به گفته این نماینده اصولگرا “برای محاکمه دولت دهم نباید هیچ ابایی داشته باشیم و احمدی نژاد باید بابت تمام اقداماتی که انجام داده و صد ها مورد تخلف قانونی که از دولت گذشته وجود دارد پاسخگو باشد. دولت بعدی رویه اش تا کنون این بوده که قانون مدار است اما اگر فشار بیشتری وارد شود می تواند دولت قبل را الگو کند و با این پیش زمینه که مگر با دولت قبلی چه کسی برخورد کرد، اعمال و رفتار دولت گذشته را تکرار کند. دولت دهم باید ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت می کرد که ۴۵ هزار تومان یارانه داد، همچنین با صندوق توسعه ملی هر کاری که دلش خواست کرد و کسی هم با این دولت و عملکردهای غیرقانونی آن برخورد نکرد”.او افزوده است: “دستگاه قضا باید به تخلفات احمدی نژاد رسیدگی کند تا عبرتی برای سایر دولت ها باشد. اگر می خواهیم قانون در کشور نهادینه شود باید با هر متخلفی مطابق قانون برخورد شود بنابراین لازم است با دولت قبل به دلیل تخلفاتی که مرتکب شده است به صورت قانونی برخورد شود”.

او می گوید: “باید دادگاه علنی تشکیل و عملکرد دولت دهم بررسی و قضاوت شود و احمدی نژاد هم بیاید و دفاع کند. ما نمایندگان مجلس به عنوان شاکیان دولت دهم حرف های بسیاری از عملکرد دولت قبلی داریم. اقدمات دولت دهم به اقتصاد کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان ضرر رساند ؛ این دولت حدود ۵ هزار پروژه نیمه تمام راکلنگ زده و رها کرده اند”.

در ادامه سخنان این نماینده مجلس ذکر شده “دولت روحانی که سهل است چندین دولت دیگر گرفتار رفع خرابی های ایجاد شده ناشی از عملکرد دولت دهم خواهند بود. برای ورود مجلس و پیگیری محاکمه دولت دهم فضای عمومی کشور هم باید اجازه دهد و فرهنگ سازی لازم صورت گیرد تا این رویکرد که هر کس کارش تمام شد اینکه بگوید خداحافظ و برود و نسبت به عملکرد او برخوردی نشود اصلاح شود”.

این سخنان در حالی در خروجی خبرگزاری رسمی دولت قرار گرفته که طی روزهای گذشته بسیاری از فعالان سیاسی از عبارت “دولت ویرانی” در توصیف دوران محمود احمدی نژاد استفاده کرده اند و آخرین گزارش دیوان محاسبات نیز این واقعیت را تایید می کند.

انحراف ۷۲ درصدی از برنامه ۵ ساله، تورم ۴۵ درصدی، نرخ بیکاری بالای ۱۶ درصد و تخلفات مالی عدیده و ۷۰ هزار میلیارد تومان پول مفقود شده، در کنار ۳۰۰۰ بورسیه غیر قانونی تحصیلی، تولید سالانه تنها ۱۴ هزار شغل در برابر تعهد ۷۰۰ هزاری، ۵ هزار واحد صنعتی ورشکسته، تعهد سپاری جعلی از طریق مصوبات سفرهای استانی برای ۲۶ سال آینده و… بخشی از تخلفات احمدی نژاد و دولت ویرانی است که اخیرا در گزارش دیوان محاسبات به آنها اشاره شده است.

در همین حال، درخواست برای محاکمه علنی احمدی نژاد روز گذشته از زبان مسعود پزشکیان، یکی دیگر نمایندگان مجلس میانه رو نیز شنیده شد.

به گزارش روز نو، پزشکیان گفته است: “جای سؤال دارد که چرا تا به امروز از سوی دستگاه‌های نظارتی، قوه قضاییه و دستگاه‌های ذی‌ربط، چه در دوران خدمت این آقا و چه الان که سمتی ندارد موضوع مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد و چگونه است که این فرد و اطرافیان همدستش، اجازه دارند به هر بی‌قانونی دست بزنند و کسی مقابلشان یارای ایستادن ندارد. ما نباید به راحتی، گذشته خود را فراموش کنیم. اگر یادتان باشد پارسال هیچ‌گونه آرامشی در کشور وجود نداشت و هر لحظه ممکن بود درگیری سیاسی در جامعه اتفاق بیفتد که تبعاتش مشخص نبود چه باشد. این موضوع برای خیلی از افراد یک برگ برنده به حساب می‌آمد ولی الان شاهد هستیم که آرامشی در جامعه حاکم است که باید این ارامش را حفط کرد و نباید اجازه مداخله به افراد بی‌شناسنامه و بدسابقه داد”.

اشاره به ویرانی دوران احمدی نژاد پس از آن است که هاشمی رفسنجانی هفته قبل از این عبارت استفاده کرد و گفت: “دولتی بر سر کار آمد که وارث ۸ سال ویرانی در شاخص اقتصادی بود، البته انتظار می‌رود دولت برای رونق اقتصادی کشور بیشتر تلاش نماید”.(لینک)

 احمد توکلی که در دولت اول احمدی نژاد از حامیان وی بود نیز او را به فساد متهم می کند.

به نوشته بهار نیوز او می گوید: “فضای فساد در دولت‌قبلی گسترده و بی‌محابا بود. در زمان احمدی‌نژاد به عقل و مشورت اعتنایی نمی‌شد. در زمان او تصمیمات در کشور به شکل استبدادی اتخاذ می‌شد؛ به عنوان نمونه پروژه مسکن مهر که معتقدم یکی از بهترین طرح‌ها بود به خاطر افزایش مقیاس و چاپ پول از سوی بانک مرکزی سبب تورم و رشد نقدینگی شد. او نتوانست از این هوش خود به درستی استفاده کند. در زمینه پروژه مسکن مهر به بانک مرکزی اعلام شد که ۴۳ هزارمیلیارد تومان اسکناس چاپ شود و دلیل این امر این بود که افراد مطیع بر سر کار بودند نه افرادی عاقل و با درایت”.(لینک)

درخواست محاکمه علنی احمدی نژاد در حالی از سوی چهره های درون نظام مطرح می شود که چندی پیش محاکمه محمدرضا رحیمی، معاون اول او که متهم به انواع فسادهای اقتصادی است، پایان یافت و آشکار نشد که سرنوشت پرونده او، که بلدپایه ترین مقام در نظام جمهوری اسلامی بود که محاکمه می شد، چطور مسکوت مانده است.(لینک)

بر اساس این گزارش، درخواست ها برای محاکمه علنی احمدی نژاد در شرایطی در حال فراگیر شدن است و از حالت زمزمه های تک نفره خارج می شود که دستگاه قضایی تا کنون نسبت به این مطالبه واکنش نشان نداده است.

 این درخواست با استقبال شبکه های اجتماعی مواجه شده و حتی صفحاتی با عنوان “محاکمه احمدی نژاد به عنوان خائن به کشور” راه اندازی شده است.

هر نوع کوشش برای محاکمه رییس دولت سابق، از آن جا اهمیت دارد که وی دست کم در یک مورد در جلسه علنی مجلس برادر روسای دو قوه را به فساد مالی و کارچاق کنی برای سرمایه داران متهم کرد و مستقیما حیثیت لاریجانی ها که هنوز نیز در راس قوای مقننه و قضاییه قرار دارند، نشانه گرفت.